Undrer hvad den kaldes samt hvor den kan købes?
 
  • En metalstang i jorden med en øjeformet ende og en kæde fastgjort. Jorden omkring stangen ser tørt og gruset ud.
Jordankre måske?
 
M mgranbom sagde:
Jordanker måske?
har googlet på det men ikke fundet nogen som ser ud på den måde.
 
M mgranbom sagde:
Bortset fra kättingen:

[link]

[link]

/M
lidt svært at vurdere på billedet men synes de ser lidt tyndere ud, men billederne måske bedrager. Måske kan fungere for formålet alligevel.
 
Det du har taget billede af, ser ud til at være et solidt anker for at støtte en el- eller telemast.
Kan ikke komme i tanke om det navn, man brugte, men med denne info kan du måske finde videre?
 
  • Synes
Marlun017
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle sagde:
Det du har taget billede af ser ud til at være et solidt anker for at støtte op en el- eller telemast.
Kan ikke komme i tanke om det navn, man brugte, men med denne info kan du måske finde videre?
du er inde på det rette spor - det er en wire som støtter en elmast.
 
J JonasJN sagde:
Bergögla
spot on!!
Med andre ord er den fastgjort nede i bjerget.
Så er det nok ingen idé at forsøge at flytte den.
Jeg har nemlig brug for at forankre den et andet sted, da den ligger i vejen for en kommende frigga.
Det er nok bedst at sætte en ny på et passende sted og skære den gamle.
 
Fandtes også lignende med en betonplade i bunden. Men du skal ikke give dig i kast med at hverken grave op eller flytte noget, der holder en lysmast på plads. Risikoen er, at masten falder.
 
Ser ud som en stagøje, plejer at være en støbt betonklump i bunden alternativt en "ostformet" jernkonstruktion.
Almindelige før på jernbanen.
Hvis du mærker på stållinen, som går op i stangen, kan du føle, om der er spænd i den eller om den er slap. Er der spænd i den, ville jeg ikke anbefale at slippe den for at flytte, før du har noget andet, der holder i stangen.
 
Det må jo være en ejer af masten. Står masten på din grund?
 
Stageplade med trækstang. Televerket og elektricitetsværket brugte sådanne til træmaster.
Har et par sådanne på min grund.
 
Og pille ikke på denne, da kan du blive tiltalt og erstatningsansvarlig.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.