Jeg har brug for nogle meter træ af den type, der vises på billederne.

Findes der en term for det? Så jeg kan finde en butik, der sælger det. Den er U-formet for at fungere som "kantbit" for åbning i en indervæg af spont/panel i en friggebod. Den ekstra lille fræste kanal i midten er ikke nødvendig for mit formål.

• Træplanke i U-form med en lille, fræset kanal i midten, set i tværsnit, anvendt som kantstykke til indvendig væg af panel i et udendørs skur.
  • En U-formet træprofil med en ekstra lille fræset kanal ses på et træunderlag; bruges som kantstykke til en åbning i en indendørs væg af panel.
L
Det er nok specialskåret for at gribe om træt som sidder mod åbningen, findes nok ikke som standard at købe, kan du tage en regel save til rigtig vægsmål og sætte andre som foder

• Træstykker med markerede områder til udskiftning og fastgørelse på en ramme, set fra siden på et trægulv.
eriobe eriobe sagde:
Den hedder vel kort og godt u-list
typ:
[link]
Tak, lige præcis den linkede variant har for smal skåre til mit formål. Jeg søgte på U-list hos nogle andre byggemarkeder, men får ingen resultater. Måske findes der en anden term?

bauhaus, byggmax, xl bygg: ingen resultat
k-rauta: kun lister af metal

L Liteavvarje sagde:
Det er nok specialskåret for at gribe om træet der sidder mod åbningen, findes nok ikke som standard at købe, kan du tage en regel save til rette vægmål og sætte andre som foder
Ja i værste fald må jeg bygge en U-form som du beskriver, men jeg foretrækker at købe et færdigt stykke. En anden variant er at fræse en kanal i et stykke, men jeg har ikke værktøj til det.

Jeg mistænker, at du har en liggtømret friggebod. Den lille rille i midten er antagelig til for at gribe om en endespunding. Hvis disse antagelser stemmer, skal du overveje, hvad der er vigtigst for at få en stabil afslutning af væggen. Formentlig er en liste, der har væggens bredde med en rille til endespund det bedste måde at stabilisere væggen. Du kan fremstille liste med rille og endespund selv ved hjælp af en håndoverfræser. Hvis du ikke ejer en sådan, kan du sikkert leje den. Lidt pilleri, men antagelig vigtigt.

J justusandersson sagde:
Jeg mistænker, at du har en liggtømret friggebod. Den lille rille i midten er sandsynligvis til for at gribe fat om en endefjerd.
Tak for svaret. Det passer på en måde tror jeg, men ved åbningen inde i hytten, hvor jeg skal bruge den, er der ingen lille kant, der matcher den mindre rille. Og der har den kun en æstetisk funktion. Jeg tror derimod, at de samme stykker kan bruges som rækværk/låg ovenpå halvhøje tømrede vægge i en veranda hos andre hyttevareianter. Så klikker kanten på den øverste tømmer i den mindre rille.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.