Flyttet ind i et hus fra midten af 1940'erne.

Vil begynde at hænge "tungere" ting på væggene som et spejl over 10 kg, tv-apparater osv.

Mine vægge, som også er ydervægge, har jeg forsøgt at forstå konstruktionstypen på, men jeg bliver ikke klogere.
Måske kan nogen komme med et bud på, hvordan de er konstrueret baseret på byggens år og billederne?

Billederne er lidt slørede, men det er muligt at få et helhedsbillede, når man har set dem alle.

Jeg har ikke boret i en regel, har fundet mine regler i nærheden med en dyrere Zircon.
Først er der tapet, så umiddelbart ca. 3 cm træ af en slags, ingen gips hvad jeg kan se. Så et mellemrum og så hvad der ligner OSB, den har jeg dog ikke boret i endnu, så kender ikke tykkelsen, gætter på isolering af en slags efter den OSB-plade.

Når jeg har boret, kommer der kun træ ud, intet hvidt gipspulver.
Er det en OSB-plade i de første 3 cm? Eller noget andet?

Så, hvad har jeg brug for af skruer og ting til at hænge tungere genstande på denne type væg, hvis jeg ikke har mulighed for at skrue i en regel?
 
  • Sløret billede af et hul i en væg. Indersiden af væggen viser trælag og en tom passage, sandsynligvis fra boring.
  • Sløret billede af et boret hul i en væg, der viser træstrukturer inden i, muligvis OSB, fra et hus fra 1940'erne.
  • Et nærbillede af et borehul i en væg, der viser lag af materialer, herunder træ. Væggen er fra et hus bygget i 1940'erne.
  • Billede af et nærbillede af et hul i en væg, hvor træstrukturen er synlig inde i væggen, omgivet af en ujævn overfladekant.
Begynder med at jeg ikke er nogen ekspert, men bor i et hus fra samme tid. Gætter på tretex og derefter en form for planker. Har jeg ret så er det bare at dreje lange skruer hvor som helst i væggen, så sidder det som bjerget.
 
Jeg tror væggen består af indefra tretex, stående planker, træullit.

Hvis du ikke vil eller kan skrue, fungerer nok almindelige tretumsspiger udmærket til at fastgøre ting med på dine vægge.
 
Treetex tror I begge, havde ikke hørt om materialet før men har læst lidt om det nu. Folk skriver, at det er blødt, og at det nemt får mærker, hvis man f.eks. trykker med neglen.

Jeg skal trykke ret hårdt, før det giver et mærke, så jeg er ikke så sikker. Det føles mere "gedigent", men jeg har jo aldrig mærket materialet før. Måske skal jeg tage til en byggeforretning og sammenligne.

Så oplever jeg mellemrummet som meget tyndt, maks 1 cm, hvis overhovedet. Og jeg synes virkelig, at det ser ud som OSB i bunden af mine to borehuller, som jeg har lavet.

Så undrer jeg mig, hvor er reglarne, efter OSB-pladen? Eller fejlbedømmer jeg mellemrumshøjden?

Flere gæt, kvalificerede som ukvalificerede, modtages gerne.

Ydersiden af ydervæggen er træpanel, alt inden til tapetet er stadig lidt af et mysterium.
 
Det der ser ud til at være tretex, det er ikke så blødt som du tror. Der plejer desuden at være et par forskellige lag maling, tapet etc., som er kommet til under husets levetid.

Stemmer også på planke-stamme med tretex. Du kan stikke en skruetrækker igennem tretexen ca. 12 mm, så bør du komme til planken. Osb lyder ikke sandsynligt.
 
Et træhus fra midten af 40'erne har nok stående planker i væggene.
Hvis det ikke er tretex på væggen, kan det være spånplader eller masonit, så er pladerne nok monteret mange år efter byggeåret.
 
  • Synes
tergo
  • Laddar…
N Nitrams sagde:
Så da undrer jeg jo, hvor er reglarna, efter OSB-pladen?
Det plejer simpelthen ikke at være reglar i væggene i fyrtiotalshuse.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.