8,125 læst ·
12 svar
8k læst
12 svar
Hvad er dette for plader? Loftrum kælder.
Har et hus bygget i 1958. I loftet i kælderen sidder hvad jeg tolker som papklædte plader med et materiale bagved, som virker rosafarvet og ligner gips. Nogle er malede, andre umalede. Tænker på om det kan være så enkelt som at det er gips, eller om det muligvis kan være en form for eternitplade? Det sidste billede viser det ”rosa” indhold, som smuldrer præcis som gips.
Findes der overhovedet papklædte eternitplader? Hvis ikke, er det vel så gips.
Skal renovere en del hvor disse plader sidder, men havde egentlig ikke tænkt at skifte loftet ud, men vil nok bore og støve i det. Ville være dumt hvis det er eternit.
Findes der overhovedet papklædte eternitplader? Hvis ikke, er det vel så gips.
Skal renovere en del hvor disse plader sidder, men havde egentlig ikke tænkt at skifte loftet ud, men vil nok bore og støve i det. Ville være dumt hvis det er eternit.
Var nok masonit fra begyndelsen, som man måske senere pga brandsikring har beklædt med gips ?? (ved ej, hvornår gips kom).
Jeg havde et hus bygget -66, helt beklædt med gips indvendigt ligesom et hus i dag, den gips var lyserød.
Jeg havde et hus bygget -66, helt beklædt med gips indvendigt ligesom et hus i dag, den gips var lyserød.
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 612 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,612 indlæg
Da jeg ledte efter et hus, afviste jeg (mindst) et hus bl.a. fordi der var eternit i hele kælderloftet og et andet som havde det i garageloftet. Har fået indtrykket, at dette var almindeligt i 50'erne, 60'erne og et stykke ind i 70'erne.
Men jeg er enig i, at det på billederne her ikke ser ud som eternit.
Men jeg er enig i, at det på billederne her ikke ser ud som eternit.
Hus fra 71 med træregel og sømmet gips
GoC sagde:
B Byggnovisen sagde:
FikB Byggnovisen sagde:
ok, har taknemligt nok ikke stødt på det.Magnus E K sagde:
I mit hus fra -62 var det gips i fyrrum og også i vaskerum heldigvis.
Var eterniten billigere end gipsen? Eller var gipsplader ret nyt dengang?
Eternit var et fremragende holdbart, mod vejr og vind, og brandsikkert materiale. Det er for øvrigt stadig et lige så godt materiale, når det får lov at blive på sin dertil beregnede plads.D DaDolly sagde:
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 612 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,612 indlæg
Har også gips (i næsten hele kælderen, resten kun råspont) i kælderloftet i det hus fra -63 som jeg faktisk købte og nu bor i. Ved desværre ikke noget om prisbilledet eller hvad der gjorde, at man valgte det ene eller det andet. En ulempe ved gipsen er vel, at papiret kan mugne. Stjæler også en halv cm ekstra af lofthøjden sammenlignet med de tyndere eternitplader.
Klik her for at svare


