Har et hus bygget i 1958. I loftet i kælderen sidder hvad jeg tolker som papklædte plader med et materiale bagved, som virker rosafarvet og ligner gips. Nogle er malede, andre umalede. Tænker på om det kan være så enkelt som at det er gips, eller om det muligvis kan være en form for eternitplade? Det sidste billede viser det ”rosa” indhold, som smuldrer præcis som gips.

Findes der overhovedet papklædte eternitplader? Hvis ikke, er det vel så gips.

Skal renovere en del hvor disse plader sidder, men havde egentlig ikke tænkt at skifte loftet ud, men vil nok bore og støve i det. Ville være dumt hvis det er eternit.
 
  • Brune loftpaneler med skruer og samlinger kan ses, potentielt bestående af pappklædte gips- eller eternitskiver fra et hus bygget i 1958.
  • Billede af et loft i en kælder med synligt rosa materiale, som kunne være gips, bag pappoverfladen. Der er også flere hvide kabler.
  • Loft i en kælder med hvide pappbeklædte plader, nogle malede og andre umalede, samt synlige elektriske rør. Pladerne virker rosa og smuldrende.
Ser ud til at være en blanding af gipsskiver og masonitskiver ud fra billederne at dømme
Eternitplader er beton-grå, da det er en tynd asbestarmeret betonplade, som også er hård som beton.
 
  • Synes
Byggnovisen
  • Laddar…
Var nok masonit fra begyndelsen, som man måske senere pga brandsikring har beklædt med gips ?? (ved ej, hvornår gips kom).
Jeg havde et hus bygget -66, helt beklædt med gips indvendigt ligesom et hus i dag, den gips var lyserød.
 
  • Synes
7ender
  • Laddar…
Ser ud som gipsplader. De sidder gissningsvis i fyrrum eller i rum ved siden af fyrrum?
Det andet billede er sværere, tretex/masonite måske.
 
  • Synes
Byggnovisen
  • Laddar…
Men eternit indendørs for at dække en hel flade kan jo ikke være almindeligt.
 
D DaDolly sagde:
Ser ud som gipsplader. De sidder gættende i fyrrum eller i rum ved siden af fyrrum?
Det andet billede er sværere, tretex/masonit måske.
Ja. Sidder i fyrrum samt i viktualiekælderen og korridoren mellem disse. Masoniten lader til at være skruet ovenpå disse på et tidspunkt.
 
Magnus E K
Da jeg ledte efter et hus, afviste jeg (mindst) et hus bl.a. fordi der var eternit i hele kælderloftet og et andet som havde det i garageloftet. Har fået indtrykket, at dette var almindeligt i 50'erne, 60'erne og et stykke ind i 70'erne.

Men jeg er enig i, at det på billederne her ikke ser ud som eternit.
 
  • Synes
DaDolly
  • Laddar…
Hus fra 71 med træregel og sømmet gips
 
D DaDolly sagde:
Men eternit indendørs for at dække en hel flade kan jo ikke være almindeligt.
Jo da.
Sidder ofte som brandisolering i kælderloftet, i huse med træbjælkelag.
 
  • Synes
Staffans2000
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Jo da.
Sidder ofte som brandisolering i kælderloftet, i huse med træbjælkelag.
B Byggnovisen sagde:
Jep. Sidder i fyrrum samt i viktualiekælderen og korridoren mellem disse. Masoniten ser ud til at være skruet ovenpå disse på et tidspunkt.
B Byggnovisen sagde:
Jep. Sidder i fyrrum samt i viktualiekælderen og korridoren mellem disse. Masoniten ser ud til at være skruet ovenpå disse på et tidspunkt.
Fik
Magnus E K Magnus E K sagde:
Når jeg ledte efter hus, fravalgte jeg (mindst) et hus bl.a. fordi der sad eternit i hele kælderloftet og et andet, der havde det i garageloftet. Har fået indtrykket, at dette var almindeligt i 50'erne, 60'erne og et stykke ind i 70'erne.

Men er enig i, at det på billederne her ikke ligner eternit.
ok, har taknemligt nok ikke stødt på det.
I mit hus fra -62 var det gips i fyrrum og også i vaskerum heldigvis.
Var eterniten billigere end gipsen? Eller var gipsplader ret nyt dengang?
 
D DaDolly sagde:
Fik


ok, har heldigvis ikke stødt på det.
I mit hus fra -62 var der gips i fyrrum og også i vaskerum heldigvis.
Var eternitten billigere end gips? Eller var gipsplader ret nye dengang?
Eternit var et fremragende holdbart, mod vejr og vind, og brandsikkert materiale. Det er for øvrigt stadig et lige så godt materiale, når det får lov at blive på sin dertil beregnede plads.
 
  • Synes
  • Elsker
pellegoria og 2 andre
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Eternit var et ypperligt holdbart, for vejr og vind, og brandsikret materiale. Det er for øvrigt stadig et lige så godt materiale, når det får blive på sin der for bestemte plads.
alt det er jeg med på, var mere nysgerrig på prisbilledet under den tid kontra gips
 
Magnus E K
Har også gips (i næsten hele kælderen, resten kun råspont) i kælderloftet i det hus fra -63 som jeg faktisk købte og nu bor i. Ved desværre ikke noget om prisbilledet eller hvad der gjorde, at man valgte det ene eller det andet. En ulempe ved gipsen er vel, at papiret kan mugne. Stjæler også en halv cm ekstra af lofthøjden sammenlignet med de tyndere eternitplader.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.