Hej.

Behøver hjælp til at tyde grundtegningerne for mit hus, som jeg har hentet ud fra kommunen i dag.
Da vi købte huset, gik vi ud fra, at det var en uisoleret plade ifølge, hvad inspektøren sagde. Der fandtes ingen grundtegninger i huset, og den tidligere ejer havde ikke nogen større forståelse af sådanne detaljer. Det eneste, der kunne ses på de tegninger, der fandtes, var, at gulvet var oprejst (flydende). Den tidligere ejer talte dog om, at pladen var ekstra tyk sammenlignet med andre plader.

På disse tegninger ser det dog ud til, at der er 70 mm mineraluld under pladen, hvis jeg læser rigtigt?

Hvad siger eksperterne om en sådan plade rent konstruktionsmæssigt? Vi skal renovere en del og vil alligevel skulle skifte gulv i nogle rum. Vil gerne vide, om det er værd at installere et ventileret gulv, eller om det er unødvendigt. Huset er bygget i '83, og det synes i hvert fald ikke at have nogen problemer med fugt i huset efter disse næsten 40 år.

Mvh

du læser rigtigt

Tak for bekræftelsen. Hvad betyder dette? Har jeg stadig en oisoleret plade, eller er den isoleret? Halvisoleret? Er det stadig en risikokonstruktion? Læser jeg rigtigt, at pladen er 20 cm tyk over hele pladen?

Hvis man kan stole på notatet, så kunne det være en 200mm dobbeltarmeret plade, men det er jo ingen korrekt revision, så det er svært at vide, om dette stemmer.
Jo mindre isolering, fører til varmere jord, hvilket igen leder til en mere fugtig plade. Om det er en risikokonstruktion eller ej afhænger lidt af, hvad man har tænkt sig at gøre på pladen.

Jeg har ikke tænkt mig at støbe gulvvarme ned i pladen, det bliver nok bare besvær. Derimod overvejer vi at skifte til gulvvarme i gulvspån eller den flydende isolering. Nu har pladen altså 70 mm isolering (stenuldplader?) under og også ca. 70 mm celleplastisolering over, hvad betyder det for temperaturen i pladen i forhold til jorden og indendørsluften?

Sidebemærkning er, at da vi drænede, var der mineralulds-tjælisolering rundt om huset, men den var gennemblødt og blev fjernet. Dræningen, som var fra byggeåret, var en katastrofe, da der ikke var noget til regnvandet, og tagnedløbene blot sendte vandet ud på jorden, så dræningen måtte tage det i stedet.

Havde håbet på bedre gehør.. :worried:
Har vi ingen gamle betonggjutare her i forumet som har erfaring med denne mellemvariant af konstruktion?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.