Er i gang med at bygge et køkken om i et ca. 100 år gammelt hus, som bruges som fritidsbolig.
Når jeg har fjernet det gamle køkken, er der ca. 30 mm lerklining/puds direkte mod bjælkevæg 150x150 mm. Som grundlag for køkken, hylder og perlespont havde jeg tænkt mig at sætte 15 mm krydsfiner uden på pudset, som jeg fastgør i bjælkevæggen.
Problemet er, at hvis jeg lægger 15 mm krydsfiner uden på den eksisterende puds, så kommer jeg udenfor dør- og vinduesindfatninger, som er af gammel antik model. Da jeg ser det som en lidt for stor udfordring at bygge det om, overvejede jeg at fjerne pudset (som delvist er ret beskadiget efter nedrivning af køkken) og erstatte med en form for plade (ca. 15 mm), som sammen med krydsfineren på 15 mm bliver ca. 30 mm. På den måde undgår jeg at skulle bygge både indfatninger og fals i vinduer og døre om. Asfaboard ville være godt, men har hørt, at det ikke er ideelt at have indendørs.
Kan jeg gøre som beskrevet ovenfor, og i så fald hvilken type plade eller anden form for plademateriale skal jeg bruge indenfor krydsfineren?
Når jeg har fjernet det gamle køkken, er der ca. 30 mm lerklining/puds direkte mod bjælkevæg 150x150 mm. Som grundlag for køkken, hylder og perlespont havde jeg tænkt mig at sætte 15 mm krydsfiner uden på pudset, som jeg fastgør i bjælkevæggen.
Problemet er, at hvis jeg lægger 15 mm krydsfiner uden på den eksisterende puds, så kommer jeg udenfor dør- og vinduesindfatninger, som er af gammel antik model. Da jeg ser det som en lidt for stor udfordring at bygge det om, overvejede jeg at fjerne pudset (som delvist er ret beskadiget efter nedrivning af køkken) og erstatte med en form for plade (ca. 15 mm), som sammen med krydsfineren på 15 mm bliver ca. 30 mm. På den måde undgår jeg at skulle bygge både indfatninger og fals i vinduer og døre om. Asfaboard ville være godt, men har hørt, at det ikke er ideelt at have indendørs.
Kan jeg gøre som beskrevet ovenfor, og i så fald hvilken type plade eller anden form for plademateriale skal jeg bruge indenfor krydsfineren?
Senest redigeret:
Jeg tror, at det bedste, billigste, flotteste og enkleste er at beholde pudset/lerkliningen, reparere det, der er i stykker.
Hvis du fx vælger IKEA køkken, fastgøres sådanne på skinner, hvilke går udmærket at skrue i det underliggende tømmer i dit tilfælde.
Hvis du fx vælger IKEA køkken, fastgøres sådanne på skinner, hvilke går udmærket at skrue i det underliggende tømmer i dit tilfælde.
Tak for svaret.F fribygg sagde:
Jeg er enig med dig, men dels har jeg brug for et fastere materiale udenfor det eksisterende puds, f.eks. for at sømme perleplade i. Det bliver ikke specielt pænt at fastgøre det med 4-tommersøm 😉 og så vil jeg undgå ombygning af karme/indfatninger i vinduer og døre, men stadig bevare noget, der svarer til pudsets 30 mm tykkelse. Der tænker jeg 15 mm krydsfiner og "noget" på 15 mm mellem tømmer og krydsfiner. Spørgsmålet er bare hvad?
Tak for svar.F fribygg sagde:
Med dagens lerklining på 30 mm har jeg margen til karm/smyg, når jeg sætter perlespont.
Hvis jeg erstatter lerklining 30 mm med board 15 mm og krydsfiner 15 mm, så bliver det stadig 30 mm, som jeg har i dag. Så får jeg plads til perlespont uden at gå uden for karmene.
Jeg har vendt spørgsmålet 100 gange i mit hoved, og jeg er på vej til en form for plade/board og krydsfiner. Mit spørgsmål er lige nu, hvilken plade skal jeg bruge?
Perlesponten kan du montere med panelklips og længere skruer (Hvis du vil beholde lerkloningen og undgå at sætte plader altså)
https://shop.byggahus.se/products/p...Dz5BSDb_LUZmneno_zYujAaBzwP7MA7xoClJ8QAvD_BwE
Skulle jeg rive væk og erstatte lerkloningen, ville jeg have valgt krydsfiner + gips.
https://shop.byggahus.se/products/p...Dz5BSDb_LUZmneno_zYujAaBzwP7MA7xoClJ8QAvD_BwE
Skulle jeg rive væk og erstatte lerkloningen, ville jeg have valgt krydsfiner + gips.
Klik her for at svare