Hvad er OSB og hvad står det for?

phulden sagde:
Hvad er OSB og hvad står det for?
OSB er en type spånplade, der bruges i stedet for krydsfiner i skillevægge, da den koster halvdelen så meget. Den er ikke lige så god som en krydsfiner, men tilstrækkelig.

Noget, som man kan google og få masser af svar på ;)

Skal bygge en bænk i garagen af bl.a. to ca 18 mm spånplade (limskruede) samt en hærdet masonit (limet på spån) som overflade.

Findes der fordele ved at vælge OSB i stedet for spån?

Køb en billig olieret egetræsplade som overflade i stedet. Helt slidstærkt og rimeligt billigt hos de store byggemarkeder. Min bænk er lavet af olieret eg 28mm x 600 x 3 meter sammenboltet med gulvspån 22mm. Ikke limet, da jeg er lidt bange for, at pladen skal bångne med tanke på de forskellige træsorter. På forkanten har jeg et 50x50x5mm vinkeljern indfældet. Egetræspladen kostede 890:- hos Hornbach. Nu fik jeg fat i en plade, der var kantstødt på forkanten (den som skjules af vinkeljernet) til halv pris, hvilket var lidt heldigt.

OSB anvendes som tagplader i USA (i stedet for spær), normalt 7/16 tommer tykkelse. En 4'x8' plade koster mellem $6-7, så den er ret billig.

Den har meget grove spån og er ikke særlig sjov at arbejde med. Overfladen er ret grov, så det ville blive svært at få et ydre lag til at hæfte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.