Hej,

Jeg er begyndt at renovere min kælder. På en af ydervæggene er der en vævet tapet, som jeg er begyndt at fjerne. Bag tapetet sidder der et slags porøst materiale, som næsten virker som en form for plade. Bag det er der noget, der ligner en masse træspåner. Hvad er dette materiale? Hvad er det for en plade, der sidder yderst? Skal jeg fjerne hele pladen, eller er det nok at fjerne tapetet? Det skal tilføjes, at jeg er helt novice med huse og konstruktion. :)

// Philip

• En delvis fjernet vævet tapet på en kældervæg, hvor det underliggende porøse materiale og træflislag er synligt.
  • Porøst materiale bag vævet tapet på en kældervæg, delvist fjernet for at afsløre underliggende struktur med træfliser.
  • Vægg med fjernet tapet afslører porøst materiale og træfliser bagved. Hul i væggen viser lagene. Renovation af kælder.
  • En væg med revet tapet, afslører porøst materiale og træflis bagved, i en kælder under renovering.
Det er træullit, fjern det ikke.

• Synes
PhilipLj og 1 anden
  • Laddar…
C
Og det udenpå træulliten er puds, dvs. ikke nogen plade.

• Synes
PhilipLj
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Og det udenpå træulden er puds, dvs. ikke nogen plade.
Tak for svar! Forstår jeg rigtigt, at man kan reparere med puds på disse huller, fjerne tapetet bagefter og male med silikat f.eks.? Tak

C
P PhilipLj sagde:
Förstår jag rätt då att man kan lagningsputsa på dessa hålen, få bort tapeten sen och måla med silikat t.ex.?
Absolut, men sannolikt ett helvetesjobb att få bort tapet, spackel och färg ner till ren puts.
Nog för att du tänker rätt när det gäller källarväggar, men finns det någon fuktproblematik du behöver lösa?

C cpalm sagde:
Absolut, men sandsynligvis et helvede at få fjernet tapet, spartelmasse og maling ned til ren puds.
Nok fordi du tænker rigtigt, når det gælder kældervægge, men er der nogen fugtproblematik, du skal løse?
Ja, har forstået det desværre.. nja, høj luftfugtighed om sommeren, men ikke direkte som er synlig på væggene i hvert fald. Et lille 2x5cm område, hvor tapetet havde løsnet sig og bulet lidt. Men måske satser på at fjerne det nogle steder og så bare køre med det?

C
P PhilipLj sagde:
Men kanske satser på at få det fjernet nogle steder og så fortsætte?
Det jeg tænker er, at det dels er meningsløst at male med en farve der "ånder" maksimalt, hvis der findes et mere eller mindre diffusionstæt mellemliggende lag. Dels at en ægte silikatfarve kun hæfter på mineralske underlag, dvs. ren puds, og der er det ret vigtigt, hvis det skal blive godt. Du kan bruge en hybridfarve med silikat + akryltillsats, men hvis du alligevel ikke kan opnå en maksimalt diffusionsåben overflade, kan man måske overveje andre alternativer også.

• Synes
PhilipLj
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Det jeg tænker er, at det dels er meningsløst at male med en farve, der "ånder" maksimalt, hvis der er et mere eller mindre diffusionstæt mellemliggende lag. Dels at en ægte silikatfarve kun hæfter på mineraliske underlag, dvs. ren puds, og der skal det være ret præcist, hvis det skal blive godt. Du kan bruge en hybridfarve med silikat + akryltillsats, men hvis du alligevel ikke kan opnå en maksimalt diffusionsåben overflade, kan man måske overveje andre alternativer også.
Tak for hjælpen!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.