Hej,
Jeg er begyndt at renovere min kælder. På en af ydervæggene er der en vævet tapet, som jeg er begyndt at fjerne. Bag tapetet sidder der et slags porøst materiale, som næsten virker som en form for plade. Bag det er der noget, der ligner en masse træspåner. Hvad er dette materiale? Hvad er det for en plade, der sidder yderst? Skal jeg fjerne hele pladen, eller er det nok at fjerne tapetet? Det skal tilføjes, at jeg er helt novice med huse og konstruktion.
// Philip
Jeg er begyndt at renovere min kælder. På en af ydervæggene er der en vævet tapet, som jeg er begyndt at fjerne. Bag tapetet sidder der et slags porøst materiale, som næsten virker som en form for plade. Bag det er der noget, der ligner en masse træspåner. Hvad er dette materiale? Hvad er det for en plade, der sidder yderst? Skal jeg fjerne hele pladen, eller er det nok at fjerne tapetet? Det skal tilføjes, at jeg er helt novice med huse og konstruktion.
// Philip
Absolut, men sannolikt ett helvetesjobb att få bort tapet, spackel och färg ner till ren puts.P PhilipLj sagde:
Nog för att du tänker rätt när det gäller källarväggar, men finns det någon fuktproblematik du behöver lösa?
Ja, har forstået det desværre.. nja, høj luftfugtighed om sommeren, men ikke direkte som er synlig på væggene i hvert fald. Et lille 2x5cm område, hvor tapetet havde løsnet sig og bulet lidt. Men måske satser på at fjerne det nogle steder og så bare køre med det?C cpalm sagde:
Det jeg tænker er, at det dels er meningsløst at male med en farve der "ånder" maksimalt, hvis der findes et mere eller mindre diffusionstæt mellemliggende lag. Dels at en ægte silikatfarve kun hæfter på mineralske underlag, dvs. ren puds, og der er det ret vigtigt, hvis det skal blive godt. Du kan bruge en hybridfarve med silikat + akryltillsats, men hvis du alligevel ikke kan opnå en maksimalt diffusionsåben overflade, kan man måske overveje andre alternativer også.P PhilipLj sagde:
Tak for hjælpen!!C cpalm sagde:Det jeg tænker er, at det dels er meningsløst at male med en farve, der "ånder" maksimalt, hvis der er et mere eller mindre diffusionstæt mellemliggende lag. Dels at en ægte silikatfarve kun hæfter på mineraliske underlag, dvs. ren puds, og der skal det være ret præcist, hvis det skal blive godt. Du kan bruge en hybridfarve med silikat + akryltillsats, men hvis du alligevel ikke kan opnå en maksimalt diffusionsåben overflade, kan man måske overveje andre alternativer også.
Klik her for at svare