Er ved at opgradere garagen lidt og overvejede nogle metalbånd, der slynger sig rundt om bjælken i loftet!

Spørgsmålet er, hvilken funktion båndene har, eller kan de undværes?
Billedet er ikke så fint, men I forstår nok, hvad jeg mener!
Tak på forhånd!
 
  • Metalbånd viklet rundt en stålbjælke i et garage-loft, ubestemt funktion.
:eek: Ja, det kan man undre. Jeg håber, at det ikke er dem som holder oppe balken. :o
 
Har du kigget på oversiden, hvordan det ser ud der? Hvis der er plads, dvs.
 
haha nej det gør de ikke den står stadigt på bjælker i væggen:D

tilføje kan jeg at, disse metalbånd ikke er stramme men kan vippes frem og tilbage.
desuden så ser det ud til at de er placeret ca. 15 cm fra loftsreglerne som gipsen er skruet i...
håber nogen har en klog løsning.
 
nej det findes desværre ikke plads til at se uden tag direkte på... det man kan skimte er en langsgående træregel ovenpå, som båndene løber omkring.
 
Måske var det for at få denne træregel på den rette plads da det blev monteret.
Nej, mærkeligt...
 
ja det var den konklusion jeg er nået frem til også, men så nu på billederne fra en anden vinkel, at de ligger jo lidt skævt, tværs over regel som gipsen er skruet i... kan det mon være for at holde det på plads? i så fald er de unødvendige nu:)
 
for ikke kan det vel være, at stålbjælken kunne få ekstra stabilitet fra træreglarne? bliver helt paranoid af sådan noget:confused:
 
Eftersom de ikke er spændte, men slappe, har de næppe nogen bærende funktion. :cool:
 
Mikael_L
Ja de kan jo f.eks. være sat op med det formål at holde noget langt "inde" i bjælken, som ren opbevaring.
En tidligere ejer opbevarede 6-meters stålprofiler der i vente på at blive brugt.
 
Ja, man kan jo tænke sig opbevaring til VP-rør, ski, små lister eller noget sådant.

Udokumenterede bjælker i garage er spændende. Vi havde en også. Den så ud som på det første billede. Pænt lagt på en stolpe lavet af et eternitrør fyldt med beton. Bærende? Jo, det troede vi.

Der var meget dribleri med denne bjælke, da vi skulle rive denne garage. Husets ene gavlvæg går nemlig vinkelret mod denne bjælke omtrent midt i taget, så vi forudsatte, at bjælken var et oplag for den væg.

Da vi begyndte at rive, indså vi, at noget var mærkeligt. Blandt andet kunne man næsten stikke en blyant ind mellem denne bjælke og taget, hvor lasten fra væggen egentlig burde gå ned.

Da vi havde revet, så det ud som på det andet billede. Bjælken viste sig bare at være sat der, antagelig for at kunne hænge noget tungt op i.
 
  • En tom garage med betonggulv og hvide vægge, en grøn dør til venstre, et gammelt radiator på væggen og et metalhegn op ad væggen.
  • Rivning af garage med eksponeret stålbjælke, støtter og murbrokker omkring, viser hvordan strukturen ser ud efter nedrivning af ydremur.
Senest redigeret:
Sandsynligvis for at forhindre taget i at blæse af.
Der opstår sugekræfter over de fleste tage nogle gange.
 
De tidligere ejere kom fra Balkan...?...Puhhh:)

Mvh
 
Mikael_L
pinebar sagde:
...Når vi havde revet, så det ud som på det andet billede. Bjælken viste sig bare at være sat der, antagelig for at kunne hænge noget tungt op i.
En motorløft helt enkelt. :D
 
anaitis
Troligen för at forhindre taget fra at blæse af.
Der bliver sugekræfter over de fleste tage indimellem
Tror ikke det, taget bør jo være fæstet i ydervæggene, samt er metalbåndene for skrøbelige til den opgave!

pinebar
Ja, man kan jo forestille sig opbevaring for VP-rør, ski, små lister eller sådan noget.
Nej, også det falder bort, for lidt plads under, ca. 20 mm. Desuden, den der boede der tidligere, og desuden lod garagen være, var ikke typen, der ville bruge det (pladsen i selve bjælken) til det.

Det, jeg spekulerer på, er, om det kan være en rest fra fragt eller montering... en planke er vel det maksimale, der kan få plads derunder.

Bjælken er jo temmelig stor (kan ikke målene i hovedet) ca. 400x250 mm og ca. 6 meter.
Det er den, som taget hviler på...

Æh, jeg hælder til at fjerne de der bånd, skal nok ned med en gipsplade for at lave en kabelgennemføring, så man kan benytte lejligheden til at kigge der!
Tak for alle de fornuftige svar og idéer!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.