Var nede i kælderen og bankede løs lidt løs puds fra en væg, men jeg ved dog ikke, hvilken type puds det kan være, der falder af, så derfor tænkte jeg at spørge forummet om hjælp.
Det, der falder af, er tørret puds, sandsynligvis fra år 1939, da huset blev bygget, som føles som sand og er meget porøst.
Teglstenene i væggen er muret op med samme materiale.
Stykvis falder pudsen altså af. Men bør jeg rive al pudsen ned på netop denne væg og pudse om hele, eftersom materialet er det samme i hele, eller gør man mere rigtigt i at lade det, der sidder, blive siddende og bare forstærke det? For man kan jo rive al pudsen ned med en hammer, da det pulveriseres.
Selvfølgelig er en forkert maling blevet brugt på væggen, og derfor tænker jeg at slibe malingen af med en betonsliber ved lejlighed for at få den af.
Så.. Jeg vil jo reparere min væg, og det afhænger jo af, hvilken slags puds det er..
Det ser ud som en variant af kalkpuds eller kc-puds, og det stemmer godt overens med tidsperioden for dit hus.
Der er dog nogle spor for at vurdere pudstypen; en puds med meget cement i har mørkere grå farve sammenlignet med rent kalkmørtel, men hvis cementindholdet er lavt, kan det stadig være svært at se forskel. Du kan prøve at smuldre en smule puds mellem fingrene. Går det let at smuldre, består pudsen af kalkmørtel (k-mørtel) eller en blanding med cement og kalk (kc-mørtel). Denne prøve giver dog kun en antydning af, hvad der er blevet anvendt.
Reparér ved at:
Fjern løst siddende puds; jeg plejer at børste af med stålbørste som det sidste jeg gør.
Fugt underlaget, og børst rent med stålbørste.
Grundfyld fordybninger med tyndt fortyndet pudsmørtel.
Når grundingen er tør, læg et godt lag puds på (kast på med murske) og plan af med en retskinne eller lignende.
Lad tørre så meget, at du med en pudsebræt kan trække det overskydende puds væk. Forsøg at opnå samme overfladestruktur som på den omgivende facade.
Lad tørre godt, mal med en passende maling til formålet, silikat- eller kalkfarve. Der findes sikkert flere.
Dette har fungeret for mig, men et godt grundarbejde giver et godt og holdbart resultat. Jeg ville have fjernet alt, der har løs hæftning bagved, for at forhindre fremtidige pudsafskalninger.
Pudsen jeg har banket ned kan ganske rigtigt smuldres mellem fingrene og føles da stort set som sand/grus, og det mærkes selvfølgelig, at det er gammel puds med lidt cement, da det kan brydes og smuldres mellem fingrene.
Hvilken type mørtel bør man bruge, hvis cementindholdet er så lavt? Jeg gætter ud fra din beskrivelse, at det kan være K-mørtel, der er blevet brugt, for det er jo meget lyst og sådan.
Det anbefales jo, at det nye puds skal have de samme egenskaber som mørtlen før, så hvis huset bevæger sig, så bevæger det nye puds sig samtidigt. Et hårdere puds bevæger sig mindre og kan give anledning til revner. siges det.
Jeg lever dog ikke som jeg lærer, jeg pudsede hele min kælder (4 rum, 3-4 vægge) med Puds/håndværker C. Dels fordi det var så store partier, dels fordi jeg virkelig ville have stabilitet i væggene. Jeg havde ingen revner før, og i dag 2 år senere har jeg heller ingen revner.
Havde jeg gjort det i dag, kan jeg ærligt sige, at jeg havde valgt hydraulisk kc-mørtel faktisk fra weber eller Combimix havde lidt travlt dengang.
Jeg fik forklaret, at hydraulisk kalkmørtel bruges ved renovering af ældre bygninger, hvor der kræves højere styrke end ved pudsning med almindelig luftkalkmørtel. Derfor mener jeg selv, at den mørtel jeg skulle have haft er H kalkmørtel i stedet for C mørtel, hvilket er betydeligt hårdere, da mit hus er fra - 27 og min puds smuldre lige så let som din mellem fingrene.
Faktisk, så virker det umuligt at læse sig til, hvad et hydraulisk brug egentlig er, uden definitioner som restaurering og anvendelse på ældre bygninger er mere populære at bruge i stedet for at direkte skrive ud, hvad det indebærer med hydraulisk.
Men det lyder jo som om det er hydrauliskt, jeg bør anvende, når det endelig er tid til at tage fat i væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.