Hej,

Ny på forumet. Har lært mig meget ved at læse indtil nu, men har nu et spørgsmål. Begyndte at skalle lag af væggene i en uisoleret forgang. Hus fra 1925.

Det grønne burde være originalet. Men jeg er bekymret over det sorte. Er det noget, der kan være farligt at rive ned? Asbest osv?

Taknemmelig for hjælp.
 
  • Væg lag for lag: Hvidt mønster ovenpå gul, derefter sort og grøn. Træ synlig bagved. Fra gammel oisoleret farstu, spørgsmål om sikkerhed ved fjernelse.
Tretex.
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tak for dit svar Stefan. Var de ofte sorte som på billedet? Jeg fik det indtryk, at de så mere ud som masonit.
 
Er der nogen, der ved, hvad de sorte lag i skiven er for noget? :)
 
BirgitS
Måske en slags asfaboard?
Det blev brugt som vindafskærmningsplade.
 
Tak for dit svar. Det er som om pladen har flere lag af det sorte materiale. Vekslende med det som jeg opfatter som mere board lignende.
 
BirgitS
Som jeg forstår det, så var asfabord tidligere en treetex-plade med asfaltlag. Ingen anelse om det var asfalt kun yderst eller om der fandtes flere sådanne lag, og jeg ved heller ikke, hvor tyk sådan en plade er.
 
Det lyder jo meget sandsynligt, at det er som du siger! Tak Birgit!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.