Hej eksperter!
Bestilte hjem osmo hårdvax til min bordplade som begynder at blive slidt, jeg har været helt sikker på at det er massivt eg.
Nu hvor jeg venter på leveringen indser jeg at det måske slet ikke er, men egfanér eller noget andet. Hvordan gør jeg i så fald for at friske det op? Nogen der kan se hvad det er for materiale eller ved hvordan jeg skal finde ud af det?
Dette er det, der ses under køkkenvasken. Meget svært at fotografere, da det er et stykke inde og er noget plastisk materiale på, silikone formoder jeg, så det ses ikke supermeget.
Gør man overhovedet bordplader i egetræsfiner? En bordplade i stave af massiv eg er jo ikke særlig dyr, så hvor meget kan man spare ved at lave den i finer i stedet?
Ikea laver finérplader, men de er slibbare. Dog bør man forsøge at beregne tykkelsen på finéret som I siger, tænkte ikke på at det kunne være så tyndt at man sliber igennem det. Men det ser jo solidt ud på billederne... på Ikeas ser man på endetræet at det er finér.
Gør man overhovedet bordplader i egetræsfiner? En bordplade i stave af massiv eg er jo ikke særlig dyr, så hvor meget kan man spare ved at lave den i finer i stedet?
Ikea mener, at man "sparer på træer"
Vi har (indtil videre) et gammelt køkken fra 50'erne, og den udtrækkelige skærebræt var i finer Fineren var fuldstændig gennemslidt i midten efter 60-70 års skæring. Splintende spånplade kiggede frem på en flade med ca 10 cm i diameter, føltes ret uhygiejnisk. Skærebrættet er smidt ud nu.