Hej eksperter!
Bestilte hjem osmo hårdvax til min bordplade som begynder at blive slidt, jeg har været helt sikker på at det er massivt eg.
Nu hvor jeg venter på leveringen indser jeg at det måske slet ikke er, men egfanér eller noget andet. Hvordan gør jeg i så fald for at friske det op? Nogen der kan se hvad det er for materiale eller ved hvordan jeg skal finde ud af det? En slidt bordplade i træ med en synlig kant, der viser flere lag af fanér eller lignende materiale, med uregelmæssigt kantarbejde ved væggen. En køkkenbordplade i træ, der viser slid og farvevariationer. I baggrunden ses en vask og nogle genstande på bordet. Køkkenbordplade ved vask. Overfladen viser træmønster, mulig eg eller finer. Diskussion om vedligeholdelse og materialeidentifikation.

Kan være massivt træ.
Hvordan ser kanten ud, hvor hun er nedsænket?
Findes der andre steder, hvor det er muligt at kontrollere pladens indre?

Dette er det, der ses under køkkenvasken. Meget svært at fotografere, da det er et stykke inde og er noget plastisk materiale på, silikone formoder jeg, så det ses ikke supermeget. Under en diskbænk med plastmateriale og silikone, delvist skjult, svagt lys. Under køkkenvask, delvist skjult synsvinkel, viser metalbeslag og plastikagtigt materiale. Svær at fotografere pga. begrænset plads.

Bor et lille hul nedefra, så ser du nok lidt tydeligere :)

• Synes
splenny
  • Laddar…
Hej, hvis det er finer, går det vel at opfriske med hårdvaxolie alligevel?

• Synes
cpalm
  • Laddar…
M Mseli sagde:
Hej, om det er finer går det vel at friske op med hårdvaxolja alligevel?
Jaså? Ja så skal det jo ikke være nogen fare. Havde for mig at det ikke går at slibe men jeg er sikkert helt ude og cykle :)

S splenny sagde:
Jaså? Ja så er der jo ingen fare. Jeg havde den opfattelse, at det ikke kunne slibes, men jeg er sikkert helt på afveje :)
Det afhænger af, hvor hårdt/dybt du havde tænkt at slibe, og hvor tykt slidlaget er, hvis det ikke er massivt

• Synes
splenny
  • Laddar…
Ser jo ud som massivt når du kigger på undersiden har den jo samme overflade som ovenpå.

• Synes
splenny og 1 anden
  • Laddar…
Gør man overhovedet bordplader i egetræsfiner? En bordplade i stave af massiv eg er jo ikke særlig dyr, så hvor meget kan man spare ved at lave den i finer i stedet?

Ikea laver finérplader, men de er slibbare. Dog bør man forsøge at beregne tykkelsen på finéret som I siger, tænkte ikke på at det kunne være så tyndt at man sliber igennem det. Men det ser jo solidt ud på billederne... på Ikeas ser man på endetræet at det er finér.

• Synes
16386
  • Laddar…
1 16386 sagde:
Gør man overhovedet bordplader i egetræsfiner? En bordplade i stave af massiv eg er jo ikke særlig dyr, så hvor meget kan man spare ved at lave den i finer i stedet?
Ikea mener, at man "sparer på træer" :rolleyes:

Vi har (indtil videre) et gammelt køkken fra 50'erne, og den udtrækkelige skærebræt var i finer :seenoevil: Fineren var fuldstændig gennemslidt i midten efter 60-70 års skæring. Splintende spånplade kiggede frem på en flade med ca 10 cm i diameter, føltes ret uhygiejnisk. Skærebrættet er smidt ud nu.

• Synes
16386
  • Laddar…
Tak for info, havde ikke styr på det! Forstår stadigvæk ikke rigtig pointen, men det er jo bare min mening.

Jeg synes det ser ud som gammeldags parketbrædder på lameltræ og med spærrfinér på bagsiden.

Minder meget om Ikeas massive egetræsskiver, der fandtes for x antal år siden.
De er sammensat sådan her, hvis det kan være til nogen hjælp.
Massiv olieret egetræsbordplade med synlige samlinger, minder om Ikeas tidligere tilbud. Kantskåret med prominente træmønstre og glat finish.

Tak alle sammen! Så tør jeg i det mindste slibe og bruge olien. Må gå forsigtigt med slibeværktøjet :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.