K
J Jimmy Andeblom sagde:
Staffan

At du forsøger at gøre dig morsom på min bekostning er sørgeligt, men at du ikke kender til alvoren i faren ved asbest er skræmmende. Der findes utrolig letlæste og veldokumenterede materialer om faren ved asbest, og arbejdet i fabrikken i Lomma er et meget mørkt kapitel fuld af ignorance og uvidenhed.
Fibre fra asbest er utrolig lette og kan blive hængende i luften i et vindstille rum utrolig længe. Det er netop på denne grund, at bekymringen hviler på, om man kan inhalere asbestfibre, når materialet ikke længere er intakt eller indkapslet. Asbest som indhold i et materiale, der ikke er porøst og slipper fibre ud, er således slet ikke farligt, så længe man ikke påvirker det ved at save eller på anden måde påvirker materialet.
Hvis jeg forstår det rigtigt, så mener du, at asbest ikke er farligere end rygning og/eller kun farligt i forbindelse med rygning?!
Jeg kan ikke andet end have ondt af dig i dit ræsonnement. På den anden side er det ikke din fejl, at du ikke forstår.
Der var ingen fare i dine fast monterede vindueskarme.

Satsuki
J Jimmy Andeblom sagde:
Præcis, det er præcis det jeg mener. Sammenligningen må gøres med aktuel fakta. Asbest forekommer næsten slet ikke længere, det livsfarlige stendamm forekommer derimod i meget større udstrækning. Forskellen mellem stendammets påvirkning på alveolerne og bronkierne i lungerne sammenlignet med asbest er tydelig. Asbesten fæster som en krog med modhager og skaber inflammation i cellerne. Gasudvekslingen kan derfor ikke fungere som den skal, og lungernes kapacitet er for altid forringet.
Nej, asbest (som når ned i alveolerne) er små nanofibre, med stor lighed til kul-nanorør.
Disse fibre er præcis lidt for store til at kunne fagocyteres (spises op) af makrofager, hvilket gør at de dels forbliver i vævet og irriterer (skaber inflammation samt skader vævet lokalt) og dels gør at makrofagerne fortsat forsøger at fagocytere (hvilket også fører til inflammation).
Kronisk inflammation predisponerer for kræft. Kronisk regeneration af vævsskade forårsager fibrose. Lyder skræmmende, ikke sandt? Men faktum er, at alveolerne er udvendigt præcis som huden og vi inhalerer dagligt partikler, virus, svampesporer og andet ”smuds” som giver små lokale skader og/eller inflammation og i de aller-aller fleste tilfælde løser kroppen det.

Reparationsmekanismerne bliver lidt dårligere med alderen, risikoen for at noget går galt og det bliver kræft ligeledes. Hvis man udsætter sin krop for andre farligheder, som cigaretrøg, samtidig stiger også risikoen for kræft og fibrose. Visse individer har sygdomme som gør at reparationsmekanismerne fungerer dårligere, men det er sjældent. MAO er man ikke-ryger, lungesund og ikke lastgammel kan lungerne håndtere det meste.
Men man behøver jo ikke at være dum for det, for at forblive lungesund - brug altid beskyttelse ved støv-skabende arbejde. Og stop med at ryge hvis man har den vane!!!!

• Synes
blackarrow og 2 andre
  • Laddar…
Vækker denne tråd igen. Fandt gamle papirer på mit hus, som jeg renoverer, hvor det angives, at der er asbestcement i vindueskarmene. Er dødsbo uden slægt, så der findes ligesom ingen at spørge, om de er originale… Ser dog umiddelbart ikke sådan ud og er lidt træt af at betale for yderligere asbestprøver (har indsendt 4 stk på andre detaljer indtil videre med negativt resultat 😀)

• Grå vindueskarm med rund hvid genstand ovenpå, set oppefra. Trægulv og et par sorte sko ses ved siden af.
  • Underkanten af en potentiel asbestcement vindueskarm med metalbeslag og rør.
  • En brun flade med røde mærker tydelig vist. Lysegråt gardin og hvid kant øverst. Mulig asbestcement i forbindelse med renovering.
  • Gammelt dokument med bygginformation om et hus, herunder nævnelse af asbestcement i detaljer som vindueskarmene og materialer brugt i konstruktionen.
Tilføjer nogle billeder. Synes ikke de ser ud som asbestcement, men hvad ved jeg…

• En grå overfladeplade med marmorlignende mønster, der ligger ved siden af en træet gulv og en blå plastikpose i baggrunden.
  • Grå plade med marmorlignende mønster og ridser, ligger ved siden af en hvid flade med metalstænger.
Rafff Rafff sagde:
Vækker denne tråd igen. Finder gamle papirer på min hus som jeg renoverer, hvor de angiver, at der er asbestcement i vindueskarmene. Er dødsbo uden familie, så der er ingen at spørge om de er originale... Ser dog spontant ikke sådan ud og er lidt træt af at betale for yderligere asbestprøver (har indsendt 4 stk. på andre detaljer indtil videre med negativt resultat 😀)
Der er ikke brug for en asbestprøve til dine vindueskarme. Hvis du ikke borer i dem, er de ikke farlige, de sidder godt, hvor de sidder og vil fungere i generationer. Hvis du alligevel vil skifte dem af visuelle grunde, pakker du dem i en plastpose og smider dem i den dertil indrettede container på genbrugsstationen.

• Synes
Stickan56 og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Det behövs inget asbestprov för dina fönsterbräden. Om du inte borrar i dem är de inte farliga, de sitter bra där de sitter og kommer fungere i generationer.. Vil du ändå bytte dem af visuelle skäl indpakker du dem i plastsæk og smider i afsat container på ÅVC.
Tak og det har jeg styr på. Føler dog ubehag ved at have asbest i hovedtaget og vil nok bytte dem, hvis mistanken fortsætter.

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
Rafff Rafff sagde:
Tak og det har jeg styr på. Føler dog ubehag ved at have asbest overhovedet, og jeg vil nok skifte dem ud, hvis mistanken fortsætter.
Skift, hvis du er bekymret, der kræves ingen asbesttest for at skifte, og så slipper du for at føle ubehag. Ændr også i beskrivelsen, så den næste ejer ser, hvilket materiale du har monteret, hvis det ikke er indlysende (fx træ).

• Synes
Rafff
  • Laddar…
Rafff Rafff sagde:
Tak og det har jeg styr på. Føler dog ubehag ved at have asbest overhovedet og vil nok skifte dem ud, hvis mistanken fortsætter.
I en kåk fra den tid kan man jo overveje, om ventilationsskakterne er i eternit?

• Synes
Stickan56 og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
I en kåk fra den tiden kan man jo overveje, om venttrummorna er i eternit?
Tjekket allerede. De er i stål og ingen asbest i isolering.

Det der er ifølge hvad jeg kan se eternitplader. Helt hundrede procent ufarlige, så længe man ikke borer eller saver, det er kun støvet fra dem, der opstår ved bearbejdning, som er farligt. Hvis du vil skifte dem og er meget bekymret, spray med vand inden du skruer dem ud, så kan de ikke støve. Angst er absolut ikke noget man skal ignorere, folk har fået hjerteanfald for mindre angstfyldte situationer end vindueskarme.

• Haha
  • Synes
Stickan56 og 1 anden
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Det der er ifølge hvad jeg kan se eternitbrædder. Helt hundrede procent ufarlige så længe man ikke borer eller saver, det er kun støvet fra dem, der opstår ved bearbejdning, der er farligt. Hvis du vil skifte dem og er meget bekymret, spray med vand inden du trækker skruerne ud, så kan de ikke støve. Angst er absolut ikke noget man skal ignorere, folk har fået hjerteanfald for mindre angstsituationer end vinduesbrædder.
Ha ha, ingen fare overhovedet med hverken angst eller hjertet. Men det føles bare dumt at have dem siddende. Pludselig bliver man nødt til at flytte, og så kommer den næste køber og begynder at bore og rive i dem, i den tro at de er i sten. Desuden synes jeg, de er grimme og tænkte nok at fjerne dem alligevel. Men så ender de på genbrugsstationen i hvert fald.

Rafff Rafff sagde:
Ha ha, ingen fare overhovedet med hverken angst eller hjertet. Men det føles bare dumt at have dem tilbage. Pludselig bliver man nødt til at flytte, og så kommer den næste køber og begynder at bore og rive i dem i troen på, at de er i sten. Desuden synes jeg, at de er grimme og havde alligevel tænkt mig at fjerne dem. Men så havner de i det mindste på genbrugsstationen.
Jeg synes derimod, at de er ret flotte, og i modsætning til fx træ eller stenmaterialer tåler de vand. Den tidligere ejer af vores hus havde skiftet til grimme fyrretræsplanker og brugt asbestpladerne til bedkanter. De var som nye, da vi fjernede dem.

• Synes
guggen
  • Laddar…
Stickan56
E evojenza sagde:
Årets trådløft!!!!
Kiggede rundt blandt gamle tråde og fandt denne. Jeg har præcis samme brædder. Huset bygget -76. Jeg vaskede dem af og lader dem være indtil videre, men jeg skæver til dem et par gange om ugen. De skal ned!
Men hvorfor?

Stickan

Stickan56
S SBB sagde:
Hvad bruges til at polere vindueskarme af sort Eternit op?
M52

Stickan

Stickan56
Staffans2000 Staffans2000 sagde:
Jeg var bange for det. Internettets forbandelse!

Staffan
Jeg tror, at internettet er mindst lige så farligt som asbest.

Stickan

• Haha
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.