Hej. Jeg er begyndt at rive tapet ned herhjemme og blev lidt bekymret, da jeg ikke kunne genkende materialet på min indervæg.

Flagnende tapet afslører gråligt vægmateriale, potentielt blåbeton, med tekstureret overflade. Vises delvist skrabet og ujævn. Porøs, grå vægoverflade med ujævn struktur, muligvis blåbeton, delvist afdækket ved fjernelse af tapet. Revne tapeter afslører en grå, muldvarpeagtig væg i en indendørs gang. En dør står åben til højre. En delvist nedrevet tapet på væg afslører et hårdt materiale. Væggen ser ud til at være lavet af et gråt, ujævnt materiale, muligvis blåbeton.

Væggen lyder hul, materialet er relativt hårdt men kan nemt skrabes i med en skruetrækker.
Er der nogen risiko for, at dette kan være blåbeton? Ved nogen, hvilken type materiale det kan være?

Ser ud som blåbetong, hvad er du bekymret for?

• Synes
Mattias Markehhed
  • Laddar…
Det er letbeton af ytongtype, såkaldt blåbeton. Sandsynligvis i form af stående planker/elementer.

• Synes
Mattias Markehhed
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sagde:
Ser ud som blåbeton, hvad er du bekymret for?
Det jeg undrer mig over er, om ann har brug for noget specielt beskyttelsesudstyr udover maske, og om man skal behandle væggen på en speciel måde med hensyn til radon.
Tanken er at spartle og male væggen.

Mod radon hjælper kun god ventilation. Du behøver ikke noget specielt beskyttelsesudstyr.

• Synes
Mattias Markehhed
  • Laddar…
P
Det måske kan være en god idé at bestille nogle pucker til radonmåling hjem? Hvis du for nylig har købt huset, kan du måske tjekke med kommunen, om der tidligere er foretaget en radonmåling.

danniee sagde:
Det måske kan være en god idé at bestille nogle pucke hjem til radonmåling? Hvis du for nylig har købt huset, kan du måske tjekke med kommunen, om der er foretaget radonmålinger tidligere.
Det er en andelsbolig, skal tjekke med foreningen, om de har foretaget nogle målinger.

Magnus E K
Hvad skal du gøre med væggen så? Der findes specielle spærrtapeter, som forhindrer radon fra væggen i at komme ud i rummet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.