Så jeg, at en legeplads bruger en plywood, der modstår fugt... nogenlunde. Hvad er det for en plywood?

Rød plywoodplade monteret på en træhegn, ses tæt på med fokus på fuger og kanter, muligvis modstandsdygtig mod fugt.

Marinefiner måske?

Sån til betonstøbning?

Du mener formplyfa?

Nej, jeg tænker på plywood specielt fremstillet til marint miljø. Ekstra holdbar mod fugt og væde.

Det er helt almindelig formplyfa.

nimhed nimhed sagde:
Du mener formplyfa?

Nej, jeg tænker på krydsfiner specielt fremstillet til maritimt miljø. Ekstra modstandsdygtig over for fugt og våd
Selv om limen i marinkrydsfiner tåler en vis mængde fugt, misfarves træet stadig, hvis det udsættes for vand i længere tid.
Selv marinkrydsfiner skal altså overfladebehandles med fx olie, fernis eller lakfarve.
Krydsfineren på billederne ser bestemt ud som formplyfa (som med moderne, miljøvenlige limmetoder desværre er blevet mere følsom over for langvarig fugt...)

Det ligner filmet birkekrydsfiner. Fås med vævmønstret overflade og kaldes da dørk krydsfiner. Sådan bruges normalt på trailere. Denne krydsfiner, hvis det er sådan en, tåler at sidde ubehandlet udendørs.

Det gør såkaldt forskallingskrydsfiner fra trælasten ikke. Det er en engangskrydsfiner. Lavet for at slippe let. Ikke for at tåle vand.

Mvh Findus

• Synes
Nils82
  • Laddar…
findus42 findus42 sagde:
Det ser ud som filmet birkekrydsfiner. Findes med vævmønstret overflade og kaldes så dørkkrydsfiner. Sådan plejer at ligge på trailere. Den krydsfiner, hvis det er sådan, tåler at sidde ubehandlet udendørs.

Det gør ikke såkaldt formkrydsfiner fra brenværket. Det er en engangskrydsfiner. Lavet for at slippe let. Ikke for at tåle vand.

Mvh Findus
Den "almindelige", som du sandsynligvis taler om, anvendes med fordel ikke mere end tre gange.
Derimod findes der formkrydsfiner, som kan ligge ude i to år uden at i princippet tage skade overhovedet, så længe beskårne kanter og samlinger beskyttes.

Helt enkelt forskellige typer samt forskellig kvalitet, samt en vældig forskel på prisen.

Jeg gætter også på, at det er formplywood.
Ladugårdsplyfa er det bestemt ikke.

Nå... Det er rocket science... Jeg har set disse på forskellige legepladser. Tænkte nok at Det er vel noget standard plywood til udendørs brug, men vidste ikke rigtig hvad. Jeg antager disse findes i dem velassorterede byggemarkeder?

V vincentt sagde:
Jaha... Det er rocket science... Jeg har set dem på forskellige legepladser. Tænkte vel at det er noget standard krydsfiner til udendørs brug, men vidste ikke helt hvad. Jeg antager de findes i de velassorterede byggemarkeder?
Ja, det gør de. Men jeg ville gætte på, uden at vide præcis hvilken sort, at de ligger på omkring 200 kr/m2. Måske endnu mere for privatpersoner.

Jeg havde nogle afskårne stykker formplyfa (belagt med fenolfilm) i koldgaragen, og jeg har aldrig set noget træ, der mugnede så hurtigt og meget som denne plyfa gjorde på de blottede kanter. Så den ville jeg i hvert fald ikke have valgt til langvarig udendørs brug (men den er selvfølgelig god nok til det, den er beregnet til).

A anhack sagde:
mplyfa (belagt med fenolfilm) i koldgaragen, og jeg har aldrig set træ, der mugnede så hurtigt og meget som denne plywood gjorde på de blottede kanter. Så den ville jeg i hvert fald ikke vælge til langvarigt udendørs
Suk... nå ja... jeg som tænkte at bygge et udendørskøkken samt en plade med udtjente vred, knapper og PLC dele til ungerne... Kan man bruge noget andet mon? Plywood tilsvarende... OSB?

J
Hvorfor skulle det ikke kunne være landbrugsfiner? Ved at vi har købt lignende som netop landbrugsfiner, men det er 20 år siden nu.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.