Jeg har et hus fra slutningen af 1800-tallet.
Sikkert renoveret i omgange gennem årene.

Har en gammel glasveranda med en ovenliggende balkon.
Har ladet udskifte metaltaget på balkonen, da metallet var dårligt, og vand sivede ind i glasverandaen.
Metallet lå altså under trægulvet på balkonen.
Jeg benyttede lejligheden til samtidig at udskifte al råspånd, som fandtes under det gamle metal og som altså lå ovenpå den underliggende glasverandas loft.

Billedet er fra et hjørne i det underliggende glasverandas loft.
Det dårlige metal havde forårsaget en lækage i dette hjørne, der trak vand ind i loftet og selve "hjørnet". Da forsikringsselskabet foretog en fugtmåling i hjørnet, savede man et rundt hul i glasverandas loft. For at kunne måle og kigge ind. Se billede!

På billedet ses skimmelsvamp osv. fra den tidligere vandskade.

Det jeg nu undrer mig over er:

Er der nogen, der genkender det materiale, der ses i hullet?
Det virker som om det ligger under selve bjælkerne, dvs. mellem råspånd og glasverandas loft.
Har ingen anelse om, hvor gammelt det er.
Føles som en eller anden form for "pap".

Og, da jeg er asbestnervøs, undrer jeg mig desuden over:

Er der nogen, der ved, om denne type "pap" kan indeholde asbest?
Vil gerne vide det, inden jeg begynder at fjerne og renovere glasverandas fugtskader i loftet.

Taknemmelig for feedback! :) Rundt hul i glasverandaens loft afslører materialelag, inklusiv potentielt skimmel og mulig 'pap', forårsaget af tidligere vandskade. Rundt hul i glasverandans indvendige loft afslører materiale med formodet skimmel fra tidligere vandskade, muligvis pap, skåret ud til fugtmåling.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.