Er der nogen, der genkender materialet på billederne? Er indervæggene i sommerhus bygget i 1975.

Kan det være tretex?

• En hånd holder et stykke brunt byggemateriale med to søm stikkende ud. Muligvis tretex fra en sommerhytte fra 1975.
  • En hånd holder et stykke brun fibermateriale, der muligvis er som en gammel plade. Gennemskåret kant er ujævn.
Senest redigeret:
  • Synes
FredrikR og 1 anden
  • Laddar…
Enig.. er det blødt?

• Synes
CarVal
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard sagde:
Enig.. er det blødt?
Altså ikke "blødt blødt", men bestemt blødere end fx en spånplade, hvis man skal sammenligne med noget 😄

Vi har skruet ting osv. op i det, så det er ret holdbart. Kan det stadig være treetex?

Ja.

Synes nok det ser ud som treetex.

Det der ser ud som byggboard fra 70'erne, en mellemting mellem Treetex og masonit.
Har sådan nogle i alle væggene i min kåk fra 1979.
!2-13 mm tyk.

• Synes
mxjolle og 1 anden
  • Laddar…
B Brote123 sagde:
Er indervæggene i sommerhus bygget 1975.
Så nu, at det var bygget 1975, mener jeg treetexfabrikken lukkede omkring ~1970...uanset hvad, har der eksisteret treetexlignende plader efter det.
Justerer svaret til "treetexlignende porøs træfiberplade". 😉

• Synes
mxjolle og 1 anden
  • Laddar…
Tak for jeres svar! Årsagen til, at jeg undrer mig, er, at vi har problemer med en muggen lugt, som jeg ikke kan finde årsagen til, sætter sig i tøj osv. Det er i samtlige rum.

Overvejer om dette materiale kan være synderen?

Jeg ville først mistænke evt. fugt, sokkeltømmer, og evt. lim som kan reagere og afgive en heste/stald lignende lugt, men i et sommerhus kan det være lidt svært som sagt.

Det du har er byggboard, og vi har det samme i vores villa. Lugter ikke, men afhænger selvfølgelig af om det er blevet udsat for rygning eller lignende.

• Synes
mikethebik
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.