Hej,
Jeg planlægger at bygge hegn/rækværk i forbindelse med terrassebyggeriet, og jeg har fundet et billede præcis som jeg vil have det. Det, jeg forsøger at finde ud af, er dimensionerne på træet.
Som man kan se, er de horisontale og vertikale planker mellem stolperne af samme bredde og tykkelse. Hvis man tænker, at det er tre planker (ydre horisontal, vertikal, indre horisontal) á 28mm tykkelse, så bør stolperne være 95x95 for at få plads.
Det indebærer, at planker mellem stolperne er 28x95.
Så langt er jeg kommet, ret mig gerne hvis jeg tager fejl?
Det jeg mangler er overliggeren, som jeg tænkte at lave i 120x45, men som ser ud til at være af en anden dimension her. Er det muligvis 120x28 eller noget andet?
Er der nogen med lidt mere erfaring, der kan afgøre, hvad det er for noget?

Jeg planlægger at bygge hegn/rækværk i forbindelse med terrassebyggeriet, og jeg har fundet et billede præcis som jeg vil have det. Det, jeg forsøger at finde ud af, er dimensionerne på træet.
Som man kan se, er de horisontale og vertikale planker mellem stolperne af samme bredde og tykkelse. Hvis man tænker, at det er tre planker (ydre horisontal, vertikal, indre horisontal) á 28mm tykkelse, så bør stolperne være 95x95 for at få plads.
Det indebærer, at planker mellem stolperne er 28x95.
Så langt er jeg kommet, ret mig gerne hvis jeg tager fejl?
Det jeg mangler er overliggeren, som jeg tænkte at lave i 120x45, men som ser ud til at være af en anden dimension her. Er det muligvis 120x28 eller noget andet?
Er der nogen med lidt mere erfaring, der kan afgøre, hvad det er for noget?

Fint der, det er jo muligt. Dog måske det ikke gør en stor forskel på udseendet, om man har 22mm eller 28mm. Vigtigt føler jeg er, at bredden på plankerne bliver god, dvs at jeg ikke køber 95, så var det 70 på billedet.T tergo sagde:
Håber det bliver godt med 95x95, 28x95 og 28x120
Klik her for at svare