Hej,
Jeg vil gerne spørge ekspertisen på dette forum om nogle ting, jeg ikke ved, hvad er.
Det handler om de detaljer inde i vaskerummet - det der er tilsluttet skorstenen, "tøjstængerne", firkanten under dem samt rektanglen med tre streger i.

Hvis dette er det forkerte forumafsnit, så korriger mig gerne.

Mvh G

Grundplan af en bygning med rum markeret som "Tvättrum" og "Bränsle". Fokus på detaljer ved skorstenen, "klädstrecken" og geometriske figurer.

Glemte du billedet?

Redigering: nu dukkede billedet op. Hvordan ser det ud i vaskerummet i dag?

K
Jeg ser billedet. Det, der går til skorstenen, er aftræk, når man fyrede, så blev der godt selvtræk. Tørresnorene ved jeg intet om (kan det ikke være tørresnor?) heller ikke firkanten med streger i, kan det være en luge?

Det som er koblet til skorstenen er ventilation.
Og det sker at der står en centrifuge under.

Det stiplede ville jeg tro er en bænk med liner over samt klassisk vaskehusvask med skrå og riflede forside.

Jeg kan tilføje, at det er et groft støbejernsrør, der går ud fra bryggerset i knæhøjde (nu gemt bag et ugelager for pellets). Inde i bryggerset er det afskåret og tilstoppet. Sidder lige nu og giver børnene mad, men skal give supplerende billeder straks.

Kan også være en røgrør til en brændefyret vandvarmer

Ah, der er to kanaler til det, jeg troede var en centrifuge.

Og nu nåede @Lutte imellem med, hvad det så burde være.

Den runde ting, der sidder ved skorstenen, er måske en pannmur?

//AA

• Synes
HasseTeknik
  • Laddar…
Den runde ting ved skorstenen er sandsynligvis en (gammeldags) brændefyret vaskekedel.

Ja, den runde tingest i vaskerummet er en gammeldags brændefyret bykgryde.
1-web.jpg

• Synes
fahlis
  • Laddar…
En plantegning er jo egentlig en horisontalsektion gennem rummene et sted i øjenhøjde. Heltrukne linjer repræsenterer sådanne ting, der findes på et lavere niveau, stiplede linjer repræsenterer noget, der findes højere oppe eller er generelt usynligt. Det kan også være en reserveret plads til noget, der ikke står der lige nu. De heltrukne linjer nærmest vinduet tror jeg repræsenterer en skurebænk af brædder med en indfældet skurekum. Hvad den stiplede figur repræsenterer er svært at vide uden at have været på stedet. Det kan være noget, der hænger i loftet. Det kunne også være et nedkast til snavsetøj.

Vaskeriet i mine forældres hus, som også blev bygget i 1955, indeholdt en elektrisk kogekedel, en solid vaskekum af rustfrit stål og en elektrisk centrifuge. Dagens mennesker har nok svært ved at forstå, hvor primitivt det faktisk var dengang, på trods af at det ikke er så længe siden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.