Har en væg som jeg først troede var gips da den lyder hul. Hører dog ingen bjælker når jeg banker på væggen hvilket jeg hører i andre gipsvægge i lejligheden. Når jeg borer (med almindelig boremaskine ej slag) så er der ikke så meget modstand. Materialet er mørkegråt og der er ingen "tomrum". Lejligheden er bygget i midten af 50'erne. Tanken var at sætte en elfa-bogreol op. Kan det være en form for letbeton?

• Et borrehul i en grå væg, muligvis lavet i letbeton fra 1950'erne, uden synlige bjælker eller hulrum, omgivet af let ujævn overflade.
D doroni sagde:
Har en væg som jeg først troede var gips da den lyder hult. Hører dog ingen bjælker når jeg banker på væggen, hvilket jeg hører i andre gipsvægge i lejligheden. Når jeg borer (med almindelig boremaskine ikke slag) så er der ikke meget modstand. Materialet er mørkegråt og der er ingen "hulrum". Lejligheden er bygget i midten af 50'erne. Tanken var at sætte en elfa-bogreol op. Kan det være en form for letbeton?
Helt almindelig blå Ytong som var populær på den tid.

Hvor meget vægt kan sådan nogle vægge bære?

Svært at svare præcist på, men med en grovere skrue og 8mm plugg så sidder det godt. Længden på skruen er selvfølgelig vigtig. Man bør have mindst 45mm gerne 60mm.

Hvad skal du hænge op?

En elfa bogreol med en bærelist. Så man fastgør bærelisten højt oppe på væggen og så hængeskinner på. Den kommer til at blive ret tung. Ca. 2 m bred og fem hylder + mange bøger. Dumt at sætte på sådan en væg?

Den variant af ELFA-hylde sidder jo dårligere end den variant, hvor man fastgør i de vertikale skinner, det bliver flere fastgørelser. Men en 6mm skrue i letbeton sidder meget godt. Der bliver heller ingen direkte trækkræft udad. Med 6 skruer burde den derfor
Holde til mange 100kg. Jeg ville ikke have tvivlet på det.

Tak for hjælpen! Anbefaler du nogen speciel pløk og skrue, eller kan jeg bruge hvilken som helst, der er beregnet til letbeton?

D doroni sagde:
Tak for hjælpen! Anbefaler du nogen speciel plug og skrue eller kan jeg bruge hvilken som helst, der er beregnet til letbeton?
Du kan selvfølgelig tage hvilken som helst plug, der er tilpasset til letbeton.

Kør med almindelig plast, hvis du bruger en i metal, som udvider sig mere, er der risiko for, at den sprækker, meget porøst materiale. Som bonusinfo: Forsøg ikke at skrue tæt på en dørkarm og for pokker brug ikke karmskruer til at fæstne en ny dørkarm :) (taler af egen erfaring, dørfoderet og tapetet holdt den væg sammen bagefter).

• Synes
doroni
  • Laddar…
D doroni sagde:
Tak for hjælpen! Anbefaler du nogen specifik plug og skrue, eller kan jeg bruge hvilken som helst, der er beregnet til letbeton?
Disse fulgte med bogreolen. 8mm plug, til almindelig beton men de måske fungerer?

• 8mm grå plastpløk og en metal skrue på træbord, bruges til montering i beton.
J Johan456 sagde:
Den variant af ELFA-hylde sidder jo dårligere end den variant, hvor man fastgør i de vertikale skinner, det bliver flere fastgørelser. Men en 6mm skrue i letbeton sidder meget godt. Der bliver jo heller ingen direkte trækkræft udad. Med 6 skruer burde den derfor
holde til mange 100kg. Jeg ville ikke have tøvet med det.
der findes jo huller i hængeskinne også så jeg kan jo skrue 1-2 skruer pr. skinne også så bliver det ekstra sikkert.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.