Hvad tror I, at dette kan være for plader bag tapetet? (se billeder) Bag pladerne er der i hvert fald stående planker.

At det vil blive vanvittigt svært at tapetsere på dette underlag, er noget, de fleste forstår, men hvad skal jeg gøre? Rive disse plader ned og sætte gips op i stedet, eller skal jeg måske lade dem blive og sætte gips udenpå dem?

Er der nogen der kan rådgive mig?

• En væg med hul i tapetet, der afslører gammelt træpanel bag gipsplader. Flagnende tapet og gipsrester ses omkring hullet.
  • Et område af en væg med tapet revet op, afslørende brune plader bagved. Pladerne er fastgjort med søm og har en tekstureret overflade.
Ser ud til at være tretex (hvordan det nu staves).

Er enig. Ser ud som treetex. Sæt renoveringsgips på treetexen og tapet på gipspladerne. Fjern treetexen, hvis du har lyst. Det kan være godt at fjerne treetexen, hvis du mistænker en gammel, eller igangværende, vandskade.

Tak for det, så var det som jeg troede!

...og med det samme kom dovenheden i mig krybende. :D Tror I på at fjerne så meget som muligt af tapeterne og så sætte renoveringsgips ovenpå. Jeg mener altså at lade "lidt rester" af tapeterne sidde tilbage, det kan vel næppe spille nogen rolle vel? *håber håber*

Tapetrester spiller ingen større rolle, hvis der ikke bliver for store forskelle i tykkelsen med og uden tapet.

Riv ned tretexen du, sidder oftest med små søm bare. Så skruer du op gips :)

Lad tretexen sidde. Er den rigtigt sømmet, sidder den med pappnubb. Små søm med lille hoved kan ikke holde denne plade på plads. Argumenter for at lade den sidde er, at den har god isoleringsværdi. Isolerer lige så meget som 45 mm massiv træ. Nogle er bekymret for denne plade p.g.a brandrisikoen. Den brænder godt, men der er mere i hjemmet, der gør det. Sæt hellere en almindelig gipsplade ovenpå. Renoveringsgips synes jeg er alt for dyr.

Går godt at spartle og tapetsere på disse!

Af højre billede at dømme sidder den meget rigtigt, som JanneL skrev, med papnubb.
Og hvis de er spikrede som mine var, så er det maaange papnubb/plade.
Hvis du river tretexen ned, vil nubbene med al sandsynlighed gå igennem pladen (på grund af Murphys lov :()
og sidde tilbage i den bagvedliggende plankevæg, hvilket giver dig masser af nubb at trække ud, eller alternativt slå ind.

Jeg lavede denne manøvre, da jeg renoverede soveværelset på en væg, der var beklædt med disse plader. Ikke sjovt...

Dagligstuen som den næste, og så bliver det almindelig 13mm gips lige ovenpå tapet og tretex på alle vægge uden vinduer.
Vinduesvæggene må jeg rive tretexen ned, så det flugter med buerne, når gipsen er oppe.

//Daniel

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.