Er i færd med at udskifte den gamle tørv med høruldisolering i mit skråtag. Der har aldrig været nogen luftspalte, og jeg har ikke mulighed for at indsætte en nu. Tanken er jo, at høruldisoleringen skal kunne ånde på samme måde som tørven har fungeret de seneste 90 år (altså problemfrit).
Udefra og ind ser det nu sådan ud:
Råspont
Høruld
Dampspærrepapir
Gips eller indvendig loftpanel
Mine spørgsmål:
1. Jeg troede, at jeg havde forstået funktionen af dampspærrepapiret, men hvad gør det egentlig? Stopper det luften? Til hvilken nytte? At det kan slippe damp igennem betyder jo, at hørulden kan tørre både udad og indad, hvilket er godt, men betyder det ikke også, at al fugt indefra huset havner direkte i hørulden??:S
2. Jeg overvejede at sætte gips i indvendigt loft, kan det forringe husets mulighed for at ånde?
3. På nogle steder, hvor spændvidderne bliver store, overvejede jeg at sætte OSB-plade derefter gips til indvendigt loft. Det ville være lettere, hvis jeg kan sætte dampspærrepapiret mellem OSB'en og gipsen. Kan det være ok?
4. Da jeg rev den gamle indervæg ned, bestod den af to lag råspont med spændpap imellem. Er spændpap det samme som dampspærrepapir?
Udefra og ind ser det nu sådan ud:
Råspont
Høruld
Dampspærrepapir
Gips eller indvendig loftpanel
Mine spørgsmål:
1. Jeg troede, at jeg havde forstået funktionen af dampspærrepapiret, men hvad gør det egentlig? Stopper det luften? Til hvilken nytte? At det kan slippe damp igennem betyder jo, at hørulden kan tørre både udad og indad, hvilket er godt, men betyder det ikke også, at al fugt indefra huset havner direkte i hørulden??:S
2. Jeg overvejede at sætte gips i indvendigt loft, kan det forringe husets mulighed for at ånde?
3. På nogle steder, hvor spændvidderne bliver store, overvejede jeg at sætte OSB-plade derefter gips til indvendigt loft. Det ville være lettere, hvis jeg kan sætte dampspærrepapiret mellem OSB'en og gipsen. Kan det være ok?
4. Da jeg rev den gamle indervæg ned, bestod den af to lag råspont med spændpap imellem. Er spændpap det samme som dampspærrepapir?
hvor kommer termen "luftspärrpapp" fra da? på utsiden bag panel er jo en ting men inde kan den jo ikke fylde anden funktion end at holde isoleringen på plads? Tidligere prøvede de jo med tjæret papir inden plastik kom men da er den jo tæt på samme måde som plastik er. Papp slipper igennem fugtvandring den også som sagt
Ok, er dette korrekt opfattet:
Diffusion = fugtig luft bevæger sig gennem materiale, fordi den stræber efter at have samme dampindhold på begge sider
Konvektion = Fugtig luft blæser igennem materiale.
Plastfugtspærre: Forhindrer både diffusion og konvektion.
Luftspærrepap: Forhindrer kun konvektion.
Hvis vi forestiller os mit tilfælde, så vandrer fugten normalt fra rummet gennem luftspærrepap op ind i isoleringen, da jeg for det meste har en højere dampindhold i rummet. Dog kan dampindholdet aldrig blive højere i hørulden end i rummet, fordi fugten da ville begynde at gå den modsatte vej ind i rummet igen.
Hvordan lyder denne ræsonnering? Har jeg forstået det rigtigt?
Diffusion = fugtig luft bevæger sig gennem materiale, fordi den stræber efter at have samme dampindhold på begge sider
Konvektion = Fugtig luft blæser igennem materiale.
Plastfugtspærre: Forhindrer både diffusion og konvektion.
Luftspærrepap: Forhindrer kun konvektion.
Hvis vi forestiller os mit tilfælde, så vandrer fugten normalt fra rummet gennem luftspærrepap op ind i isoleringen, da jeg for det meste har en højere dampindhold i rummet. Dog kan dampindholdet aldrig blive højere i hørulden end i rummet, fordi fugten da ville begynde at gå den modsatte vej ind i rummet igen.
Hvordan lyder denne ræsonnering? Har jeg forstået det rigtigt?
Ja det lyder ganske rigtigt. Det afhænger delvist af varmen udenfor og indeni også.
Klik her for at svare