I vores tegning fra 1956 står der, at funderingsmetoden er udstrakte plader. Hvad betyder dette?

Betonfliser på singelbund?

Mvh Putte

Tak for svaret.
Der står bare udstrakte plader, og jeg har ingen anelse om, hvad der menes. Mere end at det formodentlig handler om en form for plader, der netop er lagt udstrakte. Dog ved jeg ikke, hvordan det ser ud under disse plader, for det fremgår ikke af tegningen. Heller ikke hvor mange plader eller hvordan disse er dimensioneret. Deraf spørgsmålet. ;) Der burde vel have været en form for standard i 50'erne?. Huset er et 1 1/2 plans med kælder.

Udbredte plader består af en smal betonplade, der følger fundamentmuren.
I sektion ser det ud som et omvendt T.
Bredden er ofte for villaer i størrelsesordenen 60 - 100 cm.
Pladen kan hvile direkte på underlaget eller på et lag makadam.
Ofte ligger pladen et stykke under kældergulvet, måske 30 - 60 cm.

Betyder pladerne nogen bekymring, hvis man planlægger at bryde kældergulvet op for udskiftning af kloak samt indstøbning af gulvvarme?

Kan det være disse plader, der delvist er årsag til revnedannelse i grunden? Hvis man i stedet havde støbt en såle, kunne det måske være blevet en smule mere stabilt?

"Betyder pladerne noget problem, hvis man planlægger at bryde kældergulvet op for at udskifte afløb samt indstøbe gulvvarme?"
Sandsynligvis, det afhænger af, om det er muligt at gå samme vej med de nye afløbsrør.
Det kan være meget arbejde, hvis man skal igennem pladen. Den er armeret!
Et andet problem kan opstå, hvis højden ikke er tilstrækkelig til den isolering, du ønsker under gulvvarmen. Men det er muligt at reducere isoleringen en smule lige ved pladerne.

"Kan disse plader delvist være årsag til revnedannelser i fundamentet?"
Nej!

"Hvis man i stedet har støbt en sål, så "
En sål er det samme som brede plader.

Mange tak for informationen. Må nok overveje lidt, hvordan vi skal gøre. Dog skal vi alligevel køre op og skifte afløbsrør, før vi laver om i bruserummet i kælderen. Bliver spændende at se, om fliserne volder problemer.

J
lexus sagde:
Tak så meget for informationen. Jeg må nok lige overveje lidt, hvordan vi skal gøre. Dog skal vi under alle omstændigheder brække op og skifte afløbsrør, inden vi laver om i brusebadet i kælderen. Det bliver spændende at se, om fliserne volder problemer.
Hej
Gammel tråd men meget aktuel for mig... Jeg har tilsvarende beskrivelse (udbredte fliser) i mine byggetilladelser fra 1968, men kan ikke blive klog på, hvordan det egentlig er gjort. Hvis du stadig er aktiv, ville det være rigtig fint, hvis du kunne fortælle, hvordan det gik, og hvordan det så ud. Lykkedes det dig at lokalisere, hvor "grænsen" for sokkel/gulv gik? Hvor tykt var dit gulv? Gav fliserne problemer?

Måske nogen andre, der har stået overfor lignende problemer med udbredte fliser??

Min udfordring er, at jeg har svært ved at afgøre, om jeg har en helstøbt plade eller sokkel (udbredte fliser) med efterstøbt gulv. Det jeg ved, er, at betonhulsten er muret op på pladen eller soklen, og "fremspringet" under jorden varierer fra nogle centimeter til måske maksimalt 8-9 cm. Selve soklen eller pladen er ca. 30 cm tyk set udefra, og når jeg borer i det rum, jeg har tænkt mig at grave ud, så er gulvet mindst 20 cm tykt (boret rakte ikke længere). Hvis jeg slår med en bredmejsel i dette rum, så er gulvet solidt, mens hvis jeg slår i garagen, så er det på visse sektioner lige så solidt, mens andre er relativt "hule". Kan det være således, at disse fliser ligger under gulvet, selvom der ikke er nogen bærende væg lige der...

Jeg antager, at det handler om at prøve at bryde et hul op og forsøge at afgøre, hvordan det er konstrueret. Føler mig lidt usikker ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.