Jeg er lige flyttet ind i en nybygget skanskabyggd lejlighed (2008)
Lejligheden har vægge, der ifølge mappen består af enten beton, enkeltgips eller dobbeltgips.
Jeg skal skrue et skab op på en væg, der vender mod en trappeopgang, og den lydede mere dæmpet, når jeg bankede på den, end en af indvendige væggene, altså dobbeltgips tænkte jeg.
Men når jeg borer, kommer der først gips og så træflis, ser det ud til. Hvad er dette for en kombination? Er det almindeligt? Skal jeg stadig bruge 26mm molly?
Så stødte jeg desværre på en metalregel, så jeg formoder, at jeg må løbe ned til bauhaus og købe en regeldetektor?
Ville være taknemmelig for hjælp!
Lejligheden har vægge, der ifølge mappen består af enten beton, enkeltgips eller dobbeltgips.
Jeg skal skrue et skab op på en væg, der vender mod en trappeopgang, og den lydede mere dæmpet, når jeg bankede på den, end en af indvendige væggene, altså dobbeltgips tænkte jeg.
Men når jeg borer, kommer der først gips og så træflis, ser det ud til. Hvad er dette for en kombination? Er det almindeligt? Skal jeg stadig bruge 26mm molly?
Så stødte jeg desværre på en metalregel, så jeg formoder, at jeg må løbe ned til bauhaus og købe en regeldetektor?
Ville være taknemmelig for hjælp!
Måske sidder der spån eller OSB bagved? Det er ret almindeligt, at man sætter en form for træplade bagved for at det skal være lettere at fastgøre ting på væggen. Det fungerer selvfølgelig med molly, selvom det er gips+osb, men det er jo ikke nødvendigt.
Hej
Køb ingen regeldetektor... Eftersom der tilsyneladende sidder en eller anden form for træbaseret plade bag gipsen, kan du jo skrue med en almindelig skrue. Skulle du støde på en regel, så holder det jo desto bedre...
Nu ved du jo desuden, hvor reglen sidder. De andre sidder jo på c/c 600 eller 450...
mvh Wasa
Køb ingen regeldetektor... Eftersom der tilsyneladende sidder en eller anden form for træbaseret plade bag gipsen, kan du jo skrue med en almindelig skrue. Skulle du støde på en regel, så holder det jo desto bedre...
Nu ved du jo desuden, hvor reglen sidder. De andre sidder jo på c/c 600 eller 450...
mvh Wasa
Hej.robinbr sagde:
Kan sige alle nybyggede lejligheder jeg har lavet, er det enten beton mod trapperum eller som i dit tilfælde, da er det enten dobbeltgips eller gips/plyfa, afhængigt af bestiller men uanset er der stålskeletter bagved.
Så hvis du rammer en stålskelet med 2 skruer, så sidder den bestemt oppe på den side, hvis du misser stålet på den anden side, så sæt to molly, så længe de ekspanderer rigtigt, skal du rive gipsen i stykker for at få dem ud.
Hej!barajag sagde:Hej.
Kan sige alle nybyggede lejligheder, jeg har lavet, er der enten beton mod trappehus eller som i dit tilfælde, er det enten dobbeltgips eller gips/plyfa afhængig af bestiller, men uanset hvad, så er der stålregler bag.
Så hvis du rammer en stålregel med 2 skruer, så sidder den definitivt fast på den side. Hvis du rammer forbi stålet på den anden side, så sæt to molly, så længe de udvider sig ordentligt, skal du flå gipsen for at få dem ud..
Tak for svaret!
Jeg forsøgte at få i en molly, men den stødte på noget for tidligt, så det virker som om der er beton mod trappehuset og så reglet med metalregler med gips og en eller anden træplade.
Så jeg antager, at jeg nu bare må skrue med almindelige franske træskruer direkte i væggen? Jeg har ikke mange alternativer tilbage, føles det som.
Som ovenstående sagde, franske skruer virker ikke. Men har du beton bagved så er det udskåret mindst 45mm, smallere regler findes ikke. Så molly som er kortere end 45 +12 (Gips)+ 12 (plyfa) = 69mm skal ikke bundfalde.robinbr sagde:Hej!
tak for svaret!
Jeg forsøgte at få i en molly men den bundede for tidligt så det ser ud som om der er beton mod trapperummet og derefter regleret med metalregler med gips og en træplade.
Så jeg antager, at jeg bare skal skrue med almindelige franske træskruer direkte i væggen nu? har ikke mange alternativer tilbage føles det som
Klik her for at svare