hej. jeg er i gang med at rive gamle mosaik ned i mit køkken og meget af pudset på den eksisterende væg er forsvundet i den forbindelse. på nogle steder er det cirka en cm, og der kan jeg også se, at bag dette er der en mur af tegl (væggen ind til naboen). mit nye flise vil ikke gå lige så højt op som det gamle gør, så jeg bliver nødt til at reparere væggen nogle steder. jeg kan ikke sætte gipsplader op, da det nye køkken er ret præcist, så kan ikke bygge det ud, men hørte om husfix, som jeg forstod var en cementbaseret spartelmasse. kunne det fungere til at fikse hullerne i væggen med? virker det også på tegl?

når jeg har fjernet det gamle køkken, ser jeg også, at der er en del revner i betonen (har en væg i letbeton/blåbeton). kan disse også spartles, eller skal jeg foretage mig noget mere krævende for at kunne sætte et køkken op på den væg?

Mvh johanna

At fastgøre et køkken på en letbetonvæg er ingen sjov opgave, især hvis den er lidt ældre og har revner. Det er meget svært at få en holdbar fastgørelse.

det er først og fremmest en revne som strækker sig diagonalt over næsten hele væggen (1,40 bred). så er der en til som ser ud til at gå fra samlingen af betonblokkene og nogle cm op. burde det ikke virke hvis jeg ikke borer der hvor revnerne er og derefter plugger?

Har du hængt noget op i en letbetonvæg tidligere? Det er meget svært at få godt fæste, da materialet smuldrer. Jeg ville nok selv ikke have turdet hænge et køkkenskab op på sådan en væg uden gennemgående bolt.

Kør gipsmørtel for at reparere væggen med. nemt at bruge

Det går fint at sætte skabe op i letbetonvægge, i hvert fald hvis man har erfaring.
Svært at sige præcis hvad du bør bruge uden at have set væggen eller boret i den.
Der findes gode plugs, kemiske ankre mm men har man ingen erfaring med at fastgøre ting i dårlige vægge, så bør man få hjælp.
Ligeledes kan det være svært for en nybegynder at få hullerne præcis der, man har markeret, hvis man rammer en fuge mellem mørtel og sten...

Folket på byggmax anbefalede husfix da det er lettere at slibe ned. Håber det virker men det opdager jeg vel 😊. Jeg har hørt præcis som dig at det fungerer at skrue vægskabe i letbeton bare man har en ordentlig plug og der findes jo sådan nogle tilpasset netop letbeton, tænker at så må man jo kunne hænge ting op. Jeg er ganske vist nybegynder men har indtil videre klaret mig godt og har nogle venner som er villige til at hjælpe til. Det vigtige er vel at bore lige og ikke for stort hul og have en ordentlig plug som kan bære vægten af et vægskab? Læste også et sted at man kunne bore et lille hul for derefter at slå pluggen ind så ikke væggen smuldrer alt for meget. Tak for svaret!

HSP sagde:
Brug gipsmørtel til at reparere væggen med. Let at bruge

Det går udmærket at fastgøre skab i letbetonvæg ialf. hvis man har erfaring.
Svært at sige præcis hvad du bør bruge uden at have set væggen eller prøvet at bore i den væg.
Findes gode plug, kemanker mm men har man ingen erfaring med at fastgøre ting i dårlige vægge så bør man tage hjælp.
Ligeledes kan det være svært for en nybegynder at få hullerne præcis hvor man har markeret, hvis man kommer i en samling mellem mørtel og sten...

Ja det plejer at være godt at bore hullet lidt mindre end proppen. fx 12mm prop 10mm hul. Hullet plejer at blive lidt større end boret i "løse" materialer. Forsøg at vurdere væggens tykkelse og brug så lange propper og skruer som muligt (uden at gå igennem væggen). Det er vigtigt at bruge skruer, der passer til proppen, og at skruen når gennem proppen som den skal, glem ikke at tage højde for tykkelsen på det, der skal skrues op, når skruens længde bestemmes. Brug ikke slag på boremaskinen ved boring i letbeton. Bor så dybt, at skruen ikke når bunden af hullet, når den skrues i. Det plejer at gå godt at bore med en almindelig HSS-bor. Boret bliver sløvt efter nogle huller, men det centrerer godt, køb billige bor på fx Biltema.

okay tusind tak! den fejlen har jeg lavet før (at glemme at tilføje det som skal skrues op tjocklek) men kom på det i god tid så det blev ingen fare så jeg kommer nok ikke til at gøre det samme igen.

mvh johanna

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.