Status
Not open for further replies.
Nja, Stina var vel flere tiopotens mere fattet og modtagelig for info.

For øvrigt er hun stadig aktiv her af og til.

R
Det er lug a pu kar hør ni,jeg .r igen afskærmet. Mange her som skriver at det ikke er asbest men kan det være fordi I selv er uindviede? Asbestjouren var næsten sikker på at det fandtes asbest

Ja, asbestjouren lyder jo som en neutral informationskanal. Du kan stole på dem eller på resten af verden, som siger, at du hisser dig op. Men som allerede fastslået i den anden tråd er det din hypokondri kombineret med din manglende evne til at vurdere information, der er problemet og ikke din bolig.

Hvor finder du for øvrigt jouren? Den eneste træffer jeg får på den term, når jeg googler, er på denne tråd.

Med ledning af dine billeder, kan jeg ikke se nogen asbest. Tag det roligt og fortsæt renoveringen.
// f.d. asbestarbejder som stadig lever

P.S. mistænker, at det er en forumtroll. :confused:

Vi har et hus fra 69/70 (begyndt bygget i 69, indflytningsklart 70). Vi har gjort en del med huset. Ventilationskanalerne indeholdt asbest, eternitkalaler, dem fjernede jeg for ca. fem år siden, da vi opgraderede naturligt ventilationssystem til FTX-system, nogle af kanalerne blev jeg nødt til at ødelægge for at få dem fjernet, det er intet, som nogensinde vil kunne ses på mig. Årsagen til, at vi skiftede ventilationssystem er, at naturligt ventilation fungerer yderst dårligt, når man ikke opvarmer kontinuerligt, oliefyret blev smidt ud og erstattet med fjernvarme. Vi har asbest et sted mere og den asbest lader vi være, indtil vi skal renovere det område.

Tidligere fandtes der asbest i bremsebelægningerne til køretøjer, servicefolk rengjorde bremsekaliprene m.m. med stålbørste og trykluft, de havde ingen åndedrætsværn, de har ikke "død som fluer" på grund af asbesten.

Vi bor i et rækkehus bygget i -69. Vi sendte kakelfix og fugemasse til analyse, og begge indeholdt asbest. Vi lod et saneringsfirma slibe det hele væk.

Mikael_L
mycke_nu sagde:
For 40 år siden var jeg med til at lægge et eternittag.

Pladerne blev skåret med vinkelsliber, og alt var indhyllet i en enorm støvsky. Stadig frisk som en nød, så vidt jeg ved.

At bekymre sig for lidt kakelfuger er jo bare fjollet.

Tag det roligt.
Men lad mig gætte ...
Du ville ikke gøre det samme i dag? ;)

TS skriver i den anden tråd, at han/hun er "sygt paranoid" og har hypokondri.

Jeg tror, TS ville få mere hjælp af en psykolog end af os her på forummet.

• Synes
Enk Projektet og 1 anden
  • Laddar…
Er det egentlig nogen idé at svare TS når alle der siger at det IKKE er asbest afvises som uvidende, men en der laver en joke, bliver troet?

raddforasbest skal i stedet bekymre sig for meget andet. Jeg ser det som betydeligt mere risikofyldt at færdes ude i trafikken, svømme på dybt vand og være ude i solen, end at TRO at der er asbest i alle materialer på et hus, bygget før asbestforbuddet i 1970'erne.

Mikael_L sagde:
Men lad mig gætte ...
Du ville ikke gøre det samme i dag? ;)
Nej, selvfølgelig ikke, men det betyder ikke, at jeg tog skade af eksponeringen eller ville tage skade, hvis jeg gjorde det igen.

Derfor ville jeg absolut ikke tøve med at rive en type eternittag selv, og så længe det ikke støvede, ville jeg ikke bruge nogen form for beskyttelsesudstyr. Asbestfibre bundet i cement er ikke farlige.

Dette sagt af en person, der bruger fuld beskyttelsesudstyr (hjelm med visir, skærejakke, savbeskyttelsesbukser, samme støvler og handsker) ved arbejde med trådtrimmer i haven.

Jeg er altså ikke dumdristig eller selvmordstilbøjelig. Bare ingeniørmæssigt realistisk.

Jeg resonerer omtrent som mycke_nu. Jeg er omhyggelig med sikkerheden men er ikke bange for asbest. Asbest er et arbejdsmiljøproblem - ikke en gift. Brug åndedrætsværn når du arbejder med det, luft ud og vådtør efterfølgende, så er det tilstrækkeligt.

TS, hypokondri og fobier er sygdomme som man kan få hjælp med. Tag den hjælp. Den forårsager jo tydeligvis problemer for dig. Og det er intet at skamme sig over, eller lignende. Visse sygdomme påvirker fysikken, andre psyken. Begge typer kan behandles.

Mikael_L
Her har vi en person, som ikke lod sig berolige af besked om ikke-eksisterende risici, men ledte længe og grundigt og kunne til sidst efter meget søgen finde en støtte for, at det måske var farligt:
http://www.villaagarna.se/Radgivning/Alla-fragor/2013/Augusti/Asbest-i-bostad/

sensmoral.
Har man besluttet sig for, at det er farligt, så vil man før eller senere finde noget, der støtter en, bare man leder længe nok.

Mikael_L sagde:
Her har vi en person, der ikke lod sig berolige af besked om ubetydelige risici, men ledte længe og grundigt og kunne til sidst efter meget søgen finde en støtte for, at det måske var farligt:
[link]

sensmoral.
Har man besluttet sig for, at det er farligt, så vil man før eller senere finde noget, der støtter en, bare man leder længe nok.
Suk.

Jeg undrer mig over, hvor meget spørgerens risiko for depression og psykosomatiske sygdomme steg på grund af al bekymringen? Garanteret er det farligere end asbesten i hvert fald.

• Synes
Micro
  • Laddar…
R
Hej hej venner!

Bor hos en ven for tiden, fandens stor angst, men får ikke mit eget før 1. september.
I går var jeg på psykiatrisk skadestue og fik sjove piller. Det er der min angst ligger.

Jeg har for øvrigt tøj fra huset på, men jeg tænker som så, at det kan vel ikke være en partikel, og så dør man? Jeg er ikke en trold, men en meget angstfyldt bange person, så alt hvad jeg skriver er sandt og sådan jeg tænker.

I, der siger, at dette ikke er asbest ud fra et billede, må konfrontere. Hvordan kan I VIDE det?
Andre i tråden siger, at de har stødt på asbest, hvad adskiller disse fra billedet, jeg linkede?
Som jeg har forstået det (og jeg er ingen uddannet ingeniør, men mange der arbejder med håndværk, bekymrer sig jo heller ikke om asbest), så brugte man asbest forskellige steder, og flisefuge er ET af de almindelige.

Håber I har ret, og I må gerne overbevise mig.

/Angstfyldt neurotiker

Det spiller ingen rolle, hvad vi siger, dine problemer sidder i skallen og ingen andre steder.
Selv hvis du skulle komme ind i et asbestfyldt rum én gang i dit liv, er det ingen fare, det er heller ingen fare at bo i et asbesthus, så længe man ikke begynder at rive rundt, og da er det nok med specielle dragter til arbejdstagerne og være omhyggelig med at lufte efter.

Årsagen til, at man forbød det, var fordi det var en fare for dem, der arbejdede med det dagligt!
Det er selvfølgelig ikke sundt, men det er ikke noget gift som arsenik.

Du ved godt, at man også kan dø af vandforgiftning, ikke?

• Synes
Hemmansägare_P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.