Status
Not open for further replies.
R
Hej hej.

Angsten her!

I går fik jeg et ordentligt jævla panikanfald, da jeg bemærkede, at der blev revet i køkkenet, huset er fra 68, rækkehusmodel. Altså flere huse, der er præcis ens.

http://postimg.org/image/feroz6pov/

Har aldrig haft sådan et direkte panikanfald, som jeg fik, da jeg gik ud i køkkenet og så dette.
Jeg skyndte mig straks ud og sov i nat hos en ven. NU er det sådan, at jeg får adgang til en lejlighed den 1. september, som I kan se, er det ret længe til.

Planen nu er at flytte ud til en hytte på 9 kvm, som ligger cirka 10 meter fra asbestboligen.

Tak for jeres svar (en benzad asbestneurotiker).

Edit: Er det sikkert at gå ind i selve huset i måske 5 minutter og hente det mest nødvendige?

Senest redigeret:
Du bemærkede pludselig, at nogen rev i dit køkken? Eller har jeg misset noget?

Først bør du måske finde ud af, om det overhovedet er asbest. Hvad har du af indikationer på, at det skulle være det? Har naboer renoveret køkkener tidligere? Så burde de vide, om der blev brugt asbestmaterialer ved bygningen af køkkenerne.

Er det et ejerlejlighedsrækkehus? I så fald, spørg bestyrelsen.

Hvis du virkelig har belæg for, at det er asbest, og føler en stærk ubehag ved det, skal du skaffe en ansigtsmaske med P3-filter og hente de ting, du har brug for.

Du behøver ikke være paranoid, tror at dine mediciner er mere skadelige for dit helbred end hvad evt. asbest kunne forårsage dig ved eksponering.
Slap af, tag et par dybe vejrtrækninger og gå ind i ro og fred og hent de ting, du vil have.

R
To forskellige svar her.

Ringede i øvrigt til asbestvagten og han sagde, at det er HELT roligt at bo i huset... Samtidigt som han var helt sikker på, at det var asbest. ja ju..

Jeg bor hos mine forældre, det er dem, der styrer, hvad der sker, og jeg vidste, at køkkenet skulle kakkelbearbejdes, vidste dog ikke, at de ville fjerne pappladerne og begynde at rive ned det, der var under, kakkel som jeg ikke engang vidste fandtes!!

Hvorfor skulle det være asbest?

R
Ikke en anelse. Blev dog flittigt anvendt i fliser og fuger i 50-60-70'erne!

Sorthed mellem fliserne tyder ofte på asbest

Og firmaet, der river ned, bruger værnedragter og åndedrætsmasker?

Mikael_L
Tag det roligt.
Selvom det nu skulle være asbest, er det helt ufarligt at opholde sig i huset en halv time efter, de har revet i det og så videre. Så snart støvet har lagt sig.

Og for øvrigt er det faktisk i princippet 99,9% ufarligt at opholde sig i huset, mens det rives, da risikoen for skader af asbest stort set kun har ramt personer, der har arbejdet uden åndedrætsværn 5 dage om ugen hele deres liv. Men trods det ville jeg selv ikke arbejde en eneste dag med at rive asbest uden at bære åndedrætsværn; der er alt for lidt grund til at udsætte sig selv for en næsten ikke-eksisterende risiko, når en billig åndedrætsværn er alt, hvad der behøves for at minimere risikoen til yderligere 1/100 eller 1/1000 af den allerede næsten ubetydelige risiko.

Men hvis du holder dig uden for huset, mens der arbejdes samt rengøres i eventuelt asbeststøv, så er du safe.

edit:
For øvrigt er pladen bag en gipsskive, sort skimmelsporer er det farligste, der kan findes der (sådanne findes overalt i naturen, i øvrigt).

Senest redigeret:
  • Synes
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
R
Vær venlig ikke at være naiv.. Fyren som rev var en udlænding og selv om der blev talt om fakturaer, så tror jeg næppe denne fyr overhovedet ved, hvad asbest betyder.

R
Nedrivningen er sket. Rengøringen ved jeg ikke rigtig om man kan tale om. Ikke som om mine forældre bruger asbeststøvsuger nu bagefter.

Hvad jeg har læst på nettet (og ja, jeg har læst MEGET om asbest) så bevæger disse fibre sig i luften i måneder efter nedrivning. Mine forældre forstår ikke min bekymring, men så findes der tju folk til alt.

• Synes
alkar0123
  • Laddar…
For 40 år siden var jeg med til at lægge et eternittag.

Pladerne blev skåret med vinkelsliber, og alt var indhyllet i en enorm støvsky. Stadig frisk som en nød, så vidt jeg ved.

At bekymre sig for lidt kakelfuger er jo bare fjollet.

Tag det roligt.

• Synes
Gustaf_ Hillver
  • Laddar…
Jeg kan love, at du ikke finder et spor af asbest der, du må tage og sortere lidt, hvad du læser på nettet nemlig, alt er ikke sandt.
Hvid kakellim på gips og almindelig brun kakelfugemasse fra 70'erne er ingen som helst tegn på asbest.

Mikael_L sagde:
Tag det roligt.
Selvom det nu skulle være asbest, er det totalt ufarligt at opholde sig i huset en halv time efter, at de har revet i det og sådan. Så snart støvet har lagt sig.

Og i øvrigt er det faktisk i princippet 99,9% ufarligt at opholde sig i huset, mens det bliver revet også, da risikoen for skader af asbest i princippet kun har ramt personer, der har arbejdet uden åndedrætsværn 5 dage om ugen hele deres liv.

Men trods det ville jeg selv ikke arbejde en dag med at rive asbest uden at bære åndedrætsværn. Der er alt for lidt grund til at udsætte sig for en næsten ikke-eksisterende risiko, når en billig åndedrætsværn er det eneste, der er nødvendigt for at minimere risikoen til yderligere 1/100 eller 1/1000 af den allerede før næsten ikke-eksisterende risiko.

Men hvis du holder dig udenfor huset, mens der arbejdes samt ryddes op i eventuelt asbeststøv, så er du sikker.

edit:
I øvrigt er pladen bag en gipsplade, sortskimmelsporer er det farligste, der kan være der (sådanne findes overalt i naturen, i øvrigt).
Mikael_L jeg tror, du skal læse lidt om asbest, før du giver råd. Det tager lidt længere tid for asbestfibre at lægge sig end en halv time.
Jeg siger ikke, at man skal være bange for asbest, men man skal have respekt for det og ikke bagatellisere det hele.

• Synes
johel572 og 1 anden
  • Laddar…
Undrer om det er Stina71, der har oprettet en ny konto på Byg hus? Hun startede masser af tråde om asbest for hver eneste detalje på sit hus og ignorerede svarene, der sagde, at det var risikofrit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.