Var i dag og kiggede på et hus fra 1923 sammen med bygningsinspektøren. Han sagde, at det er opbygget med liggende tømmer på en granitsokkel, og så har man sat tretexplader på indervæggene. Da han kravlede rundt i kryberummet under dagligstuen sagde han, at syllen langs en ydervæg er rådden, han kunne køre kniven ind 20-30 mm. Nu var det dog tørt. Jorden rundt om soklen var også fugtig fordi tagrenderne ikke tager sig af regnvandet som de skal. Størstedelen af syllen var dog frisk og der var ingen skimmelsvamp i bjælkelaget.

Facaden er oprindeligt berappet men er skiftet i 60-70'erne til stående PVC-brædder (Lavella Spont), og bygningsinspektøren gættede på, at man havde opdaget skaderne på syllen og fikset lækagen.

Hvad synes I? Kan man tage prøver og sende til et eller andet laboratorium for at analysere, omkostning? Ellers ingen særlig dårlig lugt i kælderen eller kryberummet trods uendeligt med skrald. Er det værd at gå videre, og hvem skal man i så fald kontakte? Anticimex findes jo, men jeg har fået tips om at holde mig væk fra dem.

/Anders

Forstår ikke helt hvilke prøver du skal tage og analysere? Syllen er rådden pga. lækage som er udbedret = skift syll og fix tagrender samt som altid, hold lidt øje med fugten i torpar/krybekælderen.

Havde rådne syllar på to sider i mit hus pga. Betongtrapper med svag hældning mod huset som også fik myrer til at trives, men i øvrigt fin grund. Syllen blev skiftet og trapperne blev fjernet, og nu er alt godt.

Havde/har også tretex og masonit på mine vægge, gips er bedre hvis man ikke beskæftiger sig med bygningspleje, men ellers er der ingen store fejl ved tretex, det er bare at gipse over hvis man ikke kan lide det.

I et hus fra 1923 må man regne med lidt fix, men hvis dette var den eneste større fejl og fundamentet er tørt og fri for mug m.m. uden affugter og sådan, så er det bare at ønske tillykke :)

Senest redigeret:
Tænkte man skulle tage prøver for at tjekke, at det ikke er hussvamp. Lidt ubehageligt at få dette i konstruktionen. Der var dog ingen ydre tegn på skimmel eller hussvamp. Kun spindelvæv i kryberummet. Der var heller ingen dårlig lugt, kun lidt kælderlugt. Men det er måske overdrevet, som du siger.

/Anders

Pas på meget godt Anders!!
Kælderlugt kan være muglugt, og på denne årstid lugter det ikke så meget i et torpargrund.
Jeg har et hus fra 1929 med halv torpargrund, og jeg ønsker ikke min værste fjende de problemer, jeg har haft med det.
Hvis jeg købte et andet hus, ville jeg faktisk vælge torpargrund fra.
Anticimex er en joke, hvordan kan man både være inspektør og have en løsning i den anden hånd?
Det føles ikke helt upartisk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.