1,364 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Hus blevet efterisoleret op til loftet, sætte vindafskærmning?
Er begyndt at rive facaden ned for at skifte den, og kan nu se, at væggen er efterisoleret op til loftet starter. Dette er på husets gavl. Jeg har fjernet dækkebrædderne på panelen og planlægger at sætte på lægtespærrer (28x48) på bundbrædderne og derefter liggende panel, som dermed bliver ventileret. Jeg tænkte også på at sætte ny vindbeskyttelse over bundbrædderne, inden jeg monterer de nye lægtespærrer.
Spørgsmålet er nu; Der mangler i øjeblikket vindbeskyttelse over loftssektionen. Er der nogen ulempe ved at sætte vindbeskyttelse over loftssektionen? Jeg har ikke tænkt mig at efterisolere loftssektionen, men at beholde det, som det er i dag, altså kun efterisolering af øverste etage. Men jeg overvejer stadig at sætte vindbeskyttelse op, hvis der ikke er nogen åbenlys ulempe ved det. Mere stillestående luft på loftet? Kan det have nogen dårlig konsekvens?
Spørgsmålet er nu; Der mangler i øjeblikket vindbeskyttelse over loftssektionen. Er der nogen ulempe ved at sætte vindbeskyttelse over loftssektionen? Jeg har ikke tænkt mig at efterisolere loftssektionen, men at beholde det, som det er i dag, altså kun efterisolering af øverste etage. Men jeg overvejer stadig at sætte vindbeskyttelse op, hvis der ikke er nogen åbenlys ulempe ved det. Mere stillestående luft på loftet? Kan det have nogen dårlig konsekvens?
Hvis loftet er i god stand uden skimmel, og facaden samt loftisoleringen og husets varmesystem og brug ikke er ændret radikalt de seneste 10 år, så fungerer den nuværende løsning godt. Det kan derfor være dumt at ændre et over tid bevist velfungerende koncept.
Generelt tror jeg ellers, at vindbeskyttelse på gavlene er godt og ser ingen andre problemer end den ovennævnte forbehold.
Generelt tror jeg ellers, at vindbeskyttelse på gavlene er godt og ser ingen andre problemer end den ovennævnte forbehold.
Du har helt ret, der er ingen grund til at ændre så meget med hensyn til isoleringen. Det ser ud til at have fungeret fint, efterisoleringen blev lavet i 1990, samtidig med at træpanelet blev sat på huset.Oldboy sagde:
Hvis loftet er i god stand uden skimmel, og facaden samt loftsisoleringen og husets opvarmningssystem og brug ikke er ændret radikalt de sidste 10 år, så fungerer den nuværende løsning fint. Det kan være unødvendigt at ændre et koncept, der har bevist sig velfungerende over tid.
Generelt tror jeg ellers, at vindbeskyttelse på gavlene er godt og ser ingen andre problemer end ovennævnte forbehold.
Isoleringen (glasuld eller stenuld) sidder direkte mod pudsen, som findes under træfacaden. På pudsen er der også blevet lagt vandrette lægter, så det stående panel har noget at fastgøre i. Det jeg gør nu er at fjerne dækslerne og nogle bundbrædder og lægge nye lægter på bundbrædderne, så der skabes en luftspalte til det nye liggende panel.
Op til loftet mangler som sagt både vindbeskyttelse og isolering, og det er sikkert helt rigtigt og vil ikke blive ændret. Men en luftspalte bag det liggende panel kan vel ikke være andet end godt, går jeg ud fra?
Klik her for at svare