Tænkte dele mit weekendprojekt: 50 meter hegn på to dage.
-70x70 trykte stolper 800mm høje 27kr/m
-750mm jordanker fra Jula 40kr/st
-M10 franske skruer med skive 99kr/kg
-Slanger hvidgrundede 21x120 12kr/m
-Terrasseskruer
Lørdag morgen startede med at lave huller eller "forbore" lidt til jordankerne.
Der er meget sten i jorden, så forborede var nødvendigt, ellers skulle jeg have stået med pæle i en uge og alligevel have skæve stolper.
Skære stolper og lægge ud ved hullerne.
Jeg var bekymret for indkommende el/fiber, så jeg valgte at skære nogle jordankere til 400mm for at undgå problemer.
Fylde lidt op der hvor hullerne blev lidt for brede, banke stolpen ned og skrue fast. Sæbe og forbore for at skruerne skulle gå let i.
Det blev nogenlunde lige de fleste steder, selvom nogle stolper drejede sig. Stolperne nærmest på billedet nedenfor skal snart skæres ned, da der skal være carport der.
Ret stolperne og slangerne lidt med vaterpas, derefter skrue og skære hvor det var nødvendigt.
Grundede stolperne med olieakrylat grundfarve eller hvad det nu hedder, selvom jeg ved, at de bør tørre et år. Har både friske og toårige stolper, så jeg ser dette som et eksperiment, som andre kan lære af. Om et år ved jeg, om det kommer til at skalle eller ej. Dækkende farve bliver Testvinderen i Folksams farvetest: Biltema Dækkende maling bliver næste weekend..
Resultatet blev godt, både med tanke på ønsket funktion, tidsforbrug og pris. Der bliver todelt port i åbningen. Mere om den næste gang.
Tak for et godt forum!
Overvejer et lignende hegn, 120 meter med ujævnt terræn.
Niver man "slånene" ind eller måles disse ind med samme mål fra start stolpens top?
Hvilket er bedst at gøre?
Tænker kun at lave huller med en spid (gammel markjord) og fylde op med singel, når stolpen er på plads.
Overvejer et lignende hegn, 120 meter med ujævnt terræn.
Lodder man "slanorna" eller måler man dem ind med samme mål fra toppen af den første stolpe?
Hvad er bedst at gøre?
Jeg planlægger bare at lave huller med en pæl (gammel agerjord) og fylde op med grus, når stolpen er på plads.
Jeg vejede slanorna ind, som er mod vejen med vaterpas, men alle hegnsremser, der går ind mod grunden, er ikke lodret. De blev, hvad de blev, da jeg passede dem ind mod remserne, der går parallelt med vejen. Svag opadgående bakke mod huset.
Personligt synes jeg ikke, det ser forkert ud, når slanorna følger terrænet. Man kan billedgoogles lidt for at få inspiration. I dit tilfælde er det måske nemmest at bruge en passbit mellem jord og første slana? Derefter passbit mellem første og anden slana, og så afkorte stolperne bagefter.
Jeg kan også meddele, at de våde stolper gav en svag misfarvning på grundfarven nogle steder, men jeg har ikke bemærket, at det er flagnede eller lignende. Den endelige maling bliver først til foråret. Vedlægger et par billeder af en halvfærdig låge, hvor man blandt andet kan se, hvor det er blevet lidt grønt på en stolpe.
Dine portstolper tror jeg, at du skal understøtte, hvis du ikke vil have skæve stolper allerede efter vinteren. Den nemmeste måde er at have en fod, som porten står på i lukket tilstand (og kun have åbent, når du går igennem), ellers har du brug for betydelig forstærkning og afstivning.
Dine portstolper tror jeg, at du skal understøtte, hvis du ikke vil have skæve stolper allerede efter vinteren. Den nemmeste måde er at have en fod, som porten står på i lukket tilstand (og kun have åbent, når du går igennem), ellers har du brug for betydelig forstærkning og afstivning.
Helt korrekt. Den lille port har klaret sig fint, da det er et par meter hegn, der holder imod, men den store fik en støtte (ved ikke, hvad det hedder, men det er en skydbar, galvaniseret stålstang, der hviler på en sten. Skal se, om jeg ikke kan tage et billede, når jeg kommer hjem). Den store port åbnes kun, når man skal bakke ind med bil osv., mens den lille bruges dagligt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.