Er i gang med at montere vindafleder af oliehærdet masonit under råspærene på tilbygningen. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gøre det. Skal masoniten stikke ud udenfor facadebrættet, hvis der evt. bliver kondens? Hvis den er for langt inde, vil kondensen dryppe ned i væggen. På det gamle hus fra 80'erne slutter den indenfor brættet, som er lagt mellem spærene.

Så er spørgsmålet, hvor langt op vindtæppet skal gå. Plejer det at slutte ved den sidste horisontale regel under spæret, eller skal det gå helt op til vindaflederen? I så fald har man næsten brug for en lægte under vindaflederen for at fastgøre vindtæppet i.

Er der nogen, der har et billede af, hvordan I har gjort eller tips, så skriv hurtigt!!

Jeg sluttede med min skive i liv med øverste regel, nogen kondens tror jeg ikke der er risiko for. Så satte jeg en vertikal stykke masonit mellem spær, satte sammen masonitstykkerne med en 35x35 som jeg skråtkløvede i samme vinkel som taghældningen. Lidt svært at forklare, jeg tror der findes en tegning på traguiden.se
Sådan her i eftertid så havde det nok været meget nemmere at gøre vindaflederne færdige, før man sømmede på undertaget.

Træguiden var en god side at kigge på, har nok set den før men det var længe siden. Jeg spikrede et lægtestykke med den rette tagvinkel under vindaflederen inden montering, som jeg kan fastgøre vindduken i. Bliver jo i princippet det samme som du gjorde "Nybyggarn".
Ja man skulle nok have sørget for at få ordnet vindaflederne inden råspånten som sagt. Men har man først gjort et par fag, så går det ret hurtigt bagefter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.