10,821 læst ·
72 svar
11k læst
72 svar
Hvordan skal jeg pudse væggene bedst?
Jeg har lagt grundermørtel A nu, og det begynder at være tid til at overveje pudsningen.
Jeg har tænkt, at jeg bare påfører det, da det ikke behøver at være fuldstændig lige vægge. Men indser nu, at det måske ikke bliver godt. Er det bedst at sætte lægter og afmærke det?
I så fald må det blive sådan. Tænkte, at det ville være ekstra arbejde, men det er det måske værd?
Jeg har tænkt, at jeg bare påfører det, da det ikke behøver at være fuldstændig lige vægge. Men indser nu, at det måske ikke bliver godt. Er det bedst at sætte lægter og afmærke det?
I så fald må det blive sådan. Tænkte, at det ville være ekstra arbejde, men det er det måske værd?
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Det bliver helt klart lettere med lægter. Så kan du arbejde med den store bræt som lægger på mere mørtel hurtigere.
Tak. Ja, det må nok blive sådan.
Når det kommer til inderhjørner. Antager jeg, at man må lave en væg hele vejen ind, og så springer man over den næste og laver den, der bliver overfor i stedet. Den eneste måde at få lige flotte hjørner, tænker jeg. Så man kan ikke lave et helt rum på samme dag?
Når det kommer til inderhjørner. Antager jeg, at man må lave en væg hele vejen ind, og så springer man over den næste og laver den, der bliver overfor i stedet. Den eneste måde at få lige flotte hjørner, tænker jeg. Så man kan ikke lave et helt rum på samme dag?
Der findes metal pudsebaner (aftræksbane), der er beregnet til at sidde tilbage i mørtlen. Jeg plejer at bruge dem, og det er meget praktisk. Hvis du er uerfaren, kan det være en god idé at begrænse bredden til f.eks. 60 cm per bane...
Ok. Har du et tip til sådanne? Jeg har ikke set lignende.anders07 sagde:
https://www.hornbach.se/p/avdragsbana-finja-forzinkad-6x21x2500-mm/6046209/Dr Benz sagde:
Typ sådanne...
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 357 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,357 indlæg
Hvad havde du tænkt at pudse med for mørtel så? På yderhjørner sætter du en lige 22*95 yderpanel planke, foreslået. Med 2 pudsehager i fugen, du må måske forbore med 6 mm bor. Og ikke slå den for voldsomt fast. I "tegelbænken" skal du bore et større hul i planken, for at have hagen i midten af teglet og for justeringsmargin i vater. https://www.swedol.se/putshake-fyrkantig-1-565001-7400064443.html
Toppen. Det var omtrent som jeg havde tænkt. Dog havde jeg glemt hagerne, som må være overordentlig praktiske at bruge.N neo11 sagde:Hvad havde du tænkt pudse med for mørtel da?
På yderhjørner sætter du en lige 22*95 yderpanel planke, f.eks.
Med 2 puthager i fugen, du skal måske forbore med 6 mm bor.
Og ikke slå den fast for voldsomt.
I "tegelbänken" skal du bore et større hul i planken,
for at have hagen i midten af teglstenen og for justeringsmargen i vater.
[link]
Jeg har tænkt at bruge pudsemørtel C fra Finja.
Har lidt sprækker i væggene langs hjørnerne. De kan meget vel være gamle og have sat sig for længst, men tænker at C er lidt mere tilgivende, hvis det mod forventning stadig bevæger sig lidt?
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 357 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,357 indlæg
Ja, kroge er gode, da man kan justere i vater/lod bagefter, og de er lette at sætte op.
C-brug er godt, du skal absolut ikke bruge hårdere brug.
Du kunne have grundet med c-brug også, men det spiller ingen rolle nu.
Men du burde nok også købe lidt 1mm brug, for at reparere huller efter pudsekroge.
Og få hjørnerne samlet efter du har fjernet stænger mm.
Da metalbanen ligger så overfladisk, ville jeg også have fjernet den, når det var blevet lidt hårdt.
Stocket og revet det sammen med 1mm brug. Hvis du skal rive pudset, er en kanitz i træ et godt valg.
Hvilken farve skal du male med bagefter?
C-brug er godt, du skal absolut ikke bruge hårdere brug.
Du kunne have grundet med c-brug også, men det spiller ingen rolle nu.
Men du burde nok også købe lidt 1mm brug, for at reparere huller efter pudsekroge.
Og få hjørnerne samlet efter du har fjernet stænger mm.
Da metalbanen ligger så overfladisk, ville jeg også have fjernet den, når det var blevet lidt hårdt.
Stocket og revet det sammen med 1mm brug. Hvis du skal rive pudset, er en kanitz i træ et godt valg.
Hvilken farve skal du male med bagefter?
Hvad er forskellen på pudsbruk C med og uden KC?
Mur- og pudsbrug er vel grovere, så det vil jeg ikke have?
Hvorfor fjerner man pudsen?
Vil have en typisk facaderuhed på pudsen.
Hvordan fjerner man metalbanerne, når de ser ud som et T. Det burde tage alt for meget af pudsen med sig?
Mur- og pudsbrug er vel grovere, så det vil jeg ikke have?
Hvorfor fjerner man pudsen?
Vil have en typisk facaderuhed på pudsen.
Hvordan fjerner man metalbanerne, når de ser ud som et T. Det burde tage alt for meget af pudsen med sig?
Pudsemørtel C er typisk en blanding af sand og en mindre del portlandcement, der er blandet med kalkstensmel. Kalkstensmelet gør, at portlandcementen hærder mere kontrolleret, end hvis det ikke var til stede. Det gør også mørtlen lidt mere klistret/smidig. Det stivner ved, at portlandcementen hærder, og det går hurtigt.
Pudsemørtel KC er en kalkcementmørtel. Det er en blanding af sand, hydratkalk og portlandcement. Det er mere klistret/smidigt end mørtlen ovenfor på grund af det høje indhold af hydratkalk. Det stivner i to trin: først hærder portlandcementen, hvilket går hurtigt, og derefter over adskillige uger/måneder/år hærder den hydratkalk gennem karbonatisering.
Pudsemørtel KC er en kalkcementmørtel. Det er en blanding af sand, hydratkalk og portlandcement. Det er mere klistret/smidigt end mørtlen ovenfor på grund af det høje indhold af hydratkalk. Det stivner i to trin: først hærder portlandcementen, hvilket går hurtigt, og derefter over adskillige uger/måneder/år hærder den hydratkalk gennem karbonatisering.