Jeg har lagt grundermørtel A nu, og det begynder at være tid til at overveje pudsningen.

Jeg har tænkt, at jeg bare påfører det, da det ikke behøver at være fuldstændig lige vægge. Men indser nu, at det måske ikke bliver godt. Er det bedst at sætte lægter og afmærke det?

I så fald må det blive sådan. Tænkte, at det ville være ekstra arbejde, men det er det måske værd?

• Indvendigt murværk med ubehandlet puds og en indbygget pejs. Væggene viser tegn på nylig påført grundningsbrug.
  • Væg med påført grundningspuds, delvist uregelmæssig overflade, murstensgulv, plastkasser og rør i hjørnet; diskussion om metoder for at få lige vægge.
  • Brændeovn i grå murstensrum med ufuldendt pudsning og træramme på vindue. Loftet har synlige isoleringsdetaljer og belysning i pærer.
  • Væg med grundningsbrug og trædør med glasruder, del af renoveringsprojekt. Ujævn overflade diskuteres for pudsning i inlægget.
  • Interiørbillede af et rum under renovering med synlige loftsbjælker, isolering og en pejs. Byggeværktøj og materialer er spredt ud over bordet.
Det bliver helt klart lettere med lægter. Så kan du arbejde med den store bræt som lægger på mere mørtel hurtigere.

Tak. Ja, det må nok blive sådan.

Når det kommer til inderhjørner. Antager jeg, at man må lave en væg hele vejen ind, og så springer man over den næste og laver den, der bliver overfor i stedet. Den eneste måde at få lige flotte hjørner, tænker jeg. Så man kan ikke lave et helt rum på samme dag?

Der findes metal pudsebaner (aftræksbane), der er beregnet til at sidde tilbage i mørtlen. Jeg plejer at bruge dem, og det er meget praktisk. Hvis du er uerfaren, kan det være en god idé at begrænse bredden til f.eks. 60 cm per bane...

anders07 anders07 sagde:
Der findes metal pudsbaner (afretningsbane), der er beregnet til at sidde fast i mørtlen. Jeg plejer at bruge dem, og det er meget nemt.
Hvis du ikke er erfaren, kan det være en god idé at begrænse bredden til fx 60 cm per bane...
Ok. Har du et tip til sådanne? Jeg har ikke set lignende.

anders07 anders07 sagde:
[link]

Typ sådana...
Toppen. Ser ud til at være en god idé at lade dem sidde. Men hvordan skjuler man dem……?
Man skal jo udenpå lidt.

Eller laver man et lag ud til kanten og derefter et lag til over hele væggen?

De "smelter ind", når du går over dem med brættet eller glattemetallet.

• Synes
Dr Benz
  • Laddar…
Så tror jeg, at vi har en vinder her.

Tak for hjælpen. Og yderhjørner sætter man brædder, som man pudser mod, antager jeg.

N
Hvad havde du tænkt at pudse med for mørtel så? På yderhjørner sætter du en lige 22*95 yderpanel planke, foreslået. Med 2 pudsehager i fugen, du må måske forbore med 6 mm bor. Og ikke slå den for voldsomt fast. I "tegelbænken" skal du bore et større hul i planken, for at have hagen i midten af teglet og for justeringsmargin i vater. https://www.swedol.se/putshake-fyrkantig-1-565001-7400064443.html

N neo11 sagde:
Hvad havde du tænkt pudse med for mørtel da?
På yderhjørner sætter du en lige 22*95 yderpanel planke, f.eks.
Med 2 puthager i fugen, du skal måske forbore med 6 mm bor.
Og ikke slå den fast for voldsomt.
I "tegelbänken" skal du bore et større hul i planken,
for at have hagen i midten af teglstenen og for justeringsmargen i vater.
[link]
Toppen. Det var omtrent som jeg havde tænkt. Dog havde jeg glemt hagerne, som må være overordentlig praktiske at bruge.

Jeg har tænkt at bruge pudsemørtel C fra Finja.

Har lidt sprækker i væggene langs hjørnerne. De kan meget vel være gamle og have sat sig for længst, men tænker at C er lidt mere tilgivende, hvis det mod forventning stadig bevæger sig lidt?

N
Ja, kroge er gode, da man kan justere i vater/lod bagefter, og de er lette at sætte op.
C-brug er godt, du skal absolut ikke bruge hårdere brug.
Du kunne have grundet med c-brug også, men det spiller ingen rolle nu.
Men du burde nok også købe lidt 1mm brug, for at reparere huller efter pudsekroge.
Og få hjørnerne samlet efter du har fjernet stænger mm.
Da metalbanen ligger så overfladisk, ville jeg også have fjernet den, når det var blevet lidt hårdt.
Stocket og revet det sammen med 1mm brug. Hvis du skal rive pudset, er en kanitz i træ et godt valg.
Hvilken farve skal du male med bagefter?

• Synes
Dr Benz
  • Laddar…
Hvad er forskellen på pudsbruk C med og uden KC?

Mur- og pudsbrug er vel grovere, så det vil jeg ikke have?

Hvorfor fjerner man pudsen?
Vil have en typisk facaderuhed på pudsen.

Hvordan fjerner man metalbanerne, når de ser ud som et T. Det burde tage alt for meget af pudsen med sig?

Claes Sörmland
Pudsemørtel C er typisk en blanding af sand og en mindre del portlandcement, der er blandet med kalkstensmel. Kalkstensmelet gør, at portlandcementen hærder mere kontrolleret, end hvis det ikke var til stede. Det gør også mørtlen lidt mere klistret/smidig. Det stivner ved, at portlandcementen hærder, og det går hurtigt.

Pudsemørtel KC er en kalkcementmørtel. Det er en blanding af sand, hydratkalk og portlandcement. Det er mere klistret/smidigt end mørtlen ovenfor på grund af det høje indhold af hydratkalk. Det stivner i to trin: først hærder portlandcementen, hvilket går hurtigt, og derefter over adskillige uger/måneder/år hærder den hydratkalk gennem karbonatisering.

• Synes
7ender
  • Laddar…
A
C-brug er et KC-brug.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.