Hej på jer kloge mennesker!

Jeg står i begreb om at opsætte en indervæg i bryggerset. Formålet er at skjule alt, der har med opvarmning, vand og solenergi at gøre, da alt er på stort set samme sted i rummet.

Væggen er tænkt som et pladeregulert arrangement med osb og gips.

Problemet (i denne henseende) er, at vi har akustikloft i hele kælderen og selve betongloftet begynder cirka 10–15 cm ovenover. Rundt om forskellige steder går synlige ledninger, men de kan undgås. Har nogen en god idé om, hvordan jeg bedst monterer hammerbåndet, så væggen stadig bliver stabil og finishen bliver okay?

Stort tak!
Andreas
 
Balksko i væggene i hver ende burde da fungere?
 
tommib
Hvor lang er væggen? Kan du fastgøre det til gulvet? Billede?

Jeg tror ikke på bjælkesko i hver ende, hvis væggen er over 2 m eller sådan
 
Så klart behøves der billeder. Missede det før, så de kommer her. Balksko kunne nok have virket, men desværre skal væggen ikke være lige. Det kan måske gå alligevel, men jeg er ikke den mest erfarne 😂
I gulvet havde jeg tænkt mig at lime, da vi ikke ved, om alt skal forblive, som vi vil have det lige nu, i fremtiden. Kiggede mere grundigt nu, og der er cirka 8 cm mellem akustikloftet og betonen.
 
  • Rum med røde vægge, opbevaringshylder, en kedel og blåt tape på gulvet. Plads til et byggeprojekt er markeret.
  • Reol med kurve fyldt med forskellige genstande står op ad en væg med rød og hvid maling. Loftet viser udsatte rør og beton. En fejekost står ved siden af.
  • Tvättstuga med maskiner, hyllor, tvättkorgar och diverse föremål. Ljust rum med röda väggar och kakelgolv.
tommib
Fjern akustikloftet og hæng et gardin op. Eller hæng et gardin op uden at fjerne akustikloftet.

Der er ingen grund overhovedet til at bygge en væg foran det der, og det er desuden en rigtig dårlig idé. Du har brug for at kunne få adgang til tingene for vedligeholdelse, og hvis du bygger en væg, bliver det svært. Skal det være et teknikrum, hvor du faktisk kan arbejde, og du har en dør ind, bliver det meget svært at bygge væggen, og du vil tage meget af bryggerset.

Tænk om er min anbefaling.

Edit: Efter et nærmere kig på et af billederne vil din netejer også elske de der installationer, når det er tid til at skifte måler.
 
  • Synes
  • Elsker
ZipLock og 2 andre
  • Laddar…
Skru en pladeregel i bærværket, så er der ingen problemer.
 
tommib tommib sagde:
Fjern akustikloftet og sæt et gardin op. Eller sæt et gardin op uden at fjerne akustikloftet.

Der er ingen grund til overhovedet at bygge en væg foran det der, og det er desuden en rigtig dårlig idé. Du skal kunne komme til tingene for vedligeholdelse, og bygger du en væg, bliver det svært. Skal det være et teknikrum, hvor du rent faktisk kan arbejde, og du har en dør ind, bliver det meget svært at bygge væggen, og du kommer til at tage meget af bryggerset.

Tænk om er min anbefaling.

Edit: Efter et nærmere kig på et af billederne vil din netværksejer også elske de der installationer, når det er tid til målerudskiftning.
Tak for input. Gardin har også været oppe til diskussion. At kunne komme til tingene er selvfølgelig et behov, og måske må vi tænke om. Ville alligevel kigge på, hvordan idéer om fastgørelse i loftet kunne se ud. Meget for at lære mig også 😊
 
putte22 putte22 sagde:
Skruva en plåtregel i bärverket bare så er det inga problem.
I själva bärverket for akustiktaket mener du?
 
Sjukbrorsan Sjukbrorsan sagde:
I själva bärverket för akustiktaket menar du?
Ja. Så plejer det at blive gjort, når der skal opføres vægge i lokaler som en budgetløsning.
 
  • Synes
Sjukbrorsan
  • Laddar…
putte22 putte22 sagde:
Jep. Så plejer det at gøres, når der skal rejses vægge i lokaler som budgetløsning.
Der kan man se! Og ja, væggen skal jo egentlig ikke have nogen form for bærende funktion, men bare afskærme. Tak for tip!
 
tommib
Jeg vil stærkt fraråde den budgetløsning. Ikke fordi jeg ikke tror, at det er muligt, men fordi det ikke vil blive godt. Selvom selve væggen bliver fantastisk, ødelægger du hele rummet ved at opdele det på den måde.

Hvis ikke andet, prøv med et gardin i nogle måneder (eller år) først. Du kan egentlig gøre på samme måde der, skrue en lægte fast i bæreværket (eller fjerne det) og derefter fastgøre Ikeas gardinskinner til den og hænge noget passende dyrt op. Mærk efter, hvordan det føles.
 
tommib
Sjukbrorsan Sjukbrorsan sagde:
Og ja, væggen skal jo egentlig ikke have nogen form for bæring, kun skærme af.
Hvis væggen skal have en dør i sig, skal den have en vis bæring. Ellers vil den vakle og ødelægge akustikloftet, når du går i døren.
 
  • Synes
Sjukbrorsan
  • Laddar…
P
Sjukbrorsan Sjukbrorsan sagde:
Så klart behövs det billeder. Missede det før, så de kommer her. Balksko havde nok fungeret, men desværre skal væggen ikke være lige. Det kan måske gå alligevel, men jeg er ikke den mest erfarne 😂
I gulvet havde jeg tænkt mig at lime, da vi ikke ved om det i fremtiden skal være som vi vil have det lige nu. Kiggede nærmere nu, og der er cirka 8 cm mellem akustikloftet og betonen.
Skydedøre kan måske være et alternativ..

https://www.bygghemma.se/inredning-...rvaring/garderobsdorrar/skjutdorrar-garderob/
 
  • Synes
Sjukbrorsan
  • Laddar…
tommib tommib sagde:
Hvis væggen skal have en dør i sig, skal den have en vis bæreevne. Ellers vil den svaje og ødelægge akustikloftet, når du går i døren.
Er bæreverket låst i væggene så holder det godt. Væggen må jo ikke hænge i bæreverket, men vægten bliver på gulvet. Bliver stum med plyfa og gips.
 
  • Synes
Sjukbrorsan
  • Laddar…
tommib tommib sagde:
Om væggen skal have en dør i sig, skal den have en vis bæreevne. Ellers vil den svaje og ødelægge akustikloftet, når du går gennem døren.
Sant! Jeg bruger ikke de rigtige termer. Tak for præciseringen 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.