Efter den seneste genistreg på en sjov idé poppede spørgsmålet op i mit hoved, hvordan pokker får man hul i en granitplade?

Det er en ca 2 cm tyk poleret granitplade, og jeg vil gerne have et ca 60 mm stort hul i den. Jeg har et hulboringssæt til fliser/beton, men dur det? Hvordan går man til værks rent praktisk? Vandkøling? Kan det overhovedet lade sig gøre med håndholdt udstyr, eller har man brug for søjleboremaskine?

Det er et ret uambitiøst projekt, så hvis det løber af sporet i projekteringen, udsætter jeg nok det hele. Jeg kan "ofre" en af mine hulsave på dette, hvis der er risiko for, at den bliver ubrugelig bagefter.

D
Ved ikke om det er til nogen hjælp men lagde for et par år siden stengulv som for mig var sort granit i gangen i den gamle lejlighed. Havde problemer med at kappe dem til kanterne. Løste det ved at bruge en vinkelsliber med diamantklinge.
Var ret tykt gulv tror var 1-1,5 cm.

Min amatørgætning, så burde det kunne lade sig gøre, spørgsmålet er mere, hvordan man gør det pænt. Hvis man har en maskine med en liste eller hvad det hedder, så det bliver lige med god klinge, gætter jeg på, at det kan fungere. Spørgsmålet er om det findes til leje.

Men som sagt er min rene gætning, er gulvet jeg har erfaring med ikke med stenbordplade.
Derimod hvis du ikke allerede har tænkt på det, så vil stykket du saver ud, hvis det bliver, veje en del, så det er nok godt at tænke på, hvordan man løser den del, så det ikke brækker i stykker eller skader nogen.
Måske er det også værd at teste på et lille stykke, så man ikke ødelægger det, jeg gætter er en ret dyr bordplade.

Glemte at nævne, at nogle af stenfliserne knækkede, selvom man ikke var super forsigtig, da man havde ret mange ekstra fliser. Håber, at nogen andre kan give nogle gode tips og hjælp.

Senest redigeret:
Jeg kan ikke påstå at jeg ved det. Men jeg gætter på at du har brug for en hulsav med diamantklinge. Den du har til fliser skærer sandsynligvis med hårdmetall, og det tror jeg ikke fungerer på ren sten, i hvert fald ikke inden for rimelig tid.

Ex. Jula sælger sådanne til en nogenlunde overkommelig pris.

Det der er meget enklere end du tror. Jeg har lavet et 100mm hul i fliser lavet af granit. Brugte julas blå hulsave med diamantskær. Jeg vil huske, at vi brugte søjleboremaskinen til dette, men det går sikkert godt i fri hånd.

Skal du have en perfekt kant, der er synlig, måske skal du tænke om, men hul blev det uden nogle større flager.

IMG_3126.jpg

Hvis du har tålmodighed til at vente, så er der meget billige diamant-hulsave på Ebay fra Kina, jeg har bestilt og prøvet med godt resultat. Jeg brugte en almindelig batteriskruemaskine og havde en hulsavet planke placeret som skabelon ovenpå stenen. Vandkøling er nødvendig, men det er tilstrækkeligt, at selve skæret er i et vandbad. Jeg brugte en almindelig blomstersprøjte og et håndklæde som dæmning rundt om.

En hul til vinkelsliberen fungerer nok fint, man plejer at klare kanterne, men man skal være omhyggelig med at holde saven lige, da den gerne nipper, når det bliver så tykt.

Predator hedder de på kgcverktyg.se

I søjleboremaskinen kørte vi på lav hastighed for at undgå at sprøjte med vand, fungerede fint.

Keexet Keexet sagde:
Efter den senaste snilleblixten på en kul ide poppede spørgsmålet op i mit hoved, hvordan pokker får man hul i en granitplade?

Det er en ca 2cm tyk poleret granitplade jeg gerne vil have et ca 60 mm stort hul i. Jeg har et hulsæt til fliser/beton, men duer det? Hvordan går man frem helt praktisk? Vandkøling? Går det overhovedet med håndholdt udstyr, eller har man brug for søjleboremaskine?

Det er et ret uambitiøst projekt, så hvis det begynder at trække ud i projekteringen, lægger jeg det nok på hylden. Jeg kan "ofre" en af mine hulsave til dette, hvis der er risiko for, at den bliver ubrugelig bagefter.
jeg lavede et 60mm hul i en 7cm tyk plade af gnejs. Brugte en eller anden billig juleting, og det gik fint, sørg bare for at hælde vand på, så køles stålet lidt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.