Bor i en lejlighed fra århundredeskiftet, hvor alle bærende vægge er bygget med tegl. I en 9 meter (med dybde 50 cm) lang sådan væg har jeg i dag en åbning (med dør), som er 60 cm bred.
Hvis jeg vil udvide denne åbning med yderligere 20 cm (fra 60 cm til 80 cm) for at få en normal bred dør - behøver jeg så at sætte bærende bjælker op for dette?
Jeg har tidligere undersøgt, at hvis jeg ville åbne op med 70 cm mere (fra 60 til 130), ville det kræves. Men denne lille åbning - behøver jeg virkelig det så?
Loftshøjden er 3,20 (hullet er 2 m højt).
Hvis jeg vil udvide denne åbning med yderligere 20 cm (fra 60 cm til 80 cm) for at få en normal bred dør - behøver jeg så at sætte bærende bjælker op for dette?
Jeg har tidligere undersøgt, at hvis jeg ville åbne op med 70 cm mere (fra 60 til 130), ville det kræves. Men denne lille åbning - behøver jeg virkelig det så?
Loftshøjden er 3,20 (hullet er 2 m højt).
Som Immobil skriver er det svært at give råd uden at kende forudsætningerne. Man skal altid være forsigtig med denne type ændringer. Hvis det er en bærende væg, kan man få ubehagelige sætningsskader direkte eller på sigt, hvis man ændrer uden at undersøge nøje, hvad man kan og ikke kan gøre.
Det er ofte muligt at udvide en åbning, hvis man understøtter på den rigtige måde. En murstensvæg er ofte utroligt stabil, og man kan så indsætte en I-bjælke eller limtræsbjælke over åbningen. Få hjælp af en tømrer med erfaring i lignende job.
/CC
Det er ofte muligt at udvide en åbning, hvis man understøtter på den rigtige måde. En murstensvæg er ofte utroligt stabil, og man kan så indsætte en I-bjælke eller limtræsbjælke over åbningen. Få hjælp af en tømrer med erfaring i lignende job.
/CC
Klik her for at svare