5,295 læst ·
7 svar
5k læst
7 svar
Rørarbejderens dårlige hultagning i gulvbjælkerne
Har et firma hjemme til renovering af badeværelse. De skulle trække vandrør gennem loftet/mellemdækket, og da jeg ser, hvad rørmanden laver, ser jeg denne hulning i bjælkerne og beder ham stoppe.
Jeg har forstået, at man skal fordele hullerne med mindst 30cc imellem og forsøge at centrere dem. Hans hulning er 2-5cm fra hinanden, og de nederste huller er kun 2cm fra bunden af bjælken.
Tilmed har han lavet 6 huller i en af bjælkerne præcis der, hvor den bjælke bærer vægten fra en anden tværgående bjælke. Jeg har svært ved at se, hvordan de skal kunne styrke bjælken med krydsfiner på hver side, så det er jo en bjælke, der hænger på den ene side.
Ser unægteligt skidt ud, men hvor bekymret ville I have været?
Jeg har forstået, at man skal fordele hullerne med mindst 30cc imellem og forsøge at centrere dem. Hans hulning er 2-5cm fra hinanden, og de nederste huller er kun 2cm fra bunden af bjælken.
Tilmed har han lavet 6 huller i en af bjælkerne præcis der, hvor den bjælke bærer vægten fra en anden tværgående bjælke. Jeg har svært ved at se, hvordan de skal kunne styrke bjælken med krydsfiner på hver side, så det er jo en bjælke, der hænger på den ene side.
Ser unægteligt skidt ud, men hvor bekymret ville I have været?
Der er lidt tips herF Frallan 12 sagde:Har et firma hjemme for renovering af badeværelse. De skulle trække vandrør op i loftet/mellemunderlaget, og når jeg ser på, hvad rørlæggeren laver, ser jeg denne hulletagning i bjælkerne og siger til ham, at han skal stoppe.
Jeg har forstået, at man skal fordele hullerne mindst 30cc og forsøge at have dem centreret. Hans hulletagning er 2-5cm fra hinanden, og de nederste huller kun 2cm fra bunden af bjælken.
Til overflod har han i en af bjælkerne lavet 6 huller præcis der, hvor den bjælke tager vægten fra en anden tværgående bjælke. Jeg har svært ved at se, hvordan de skal kunne styrke bjælken med krydsfiner på hver side, så det er jo en bjælke, der hænger på den ene side.
Ser unægtelig skidt ud, men hvor bekymret ville I have været?
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/barformaga--bjalklag/
Update, tog en konstruktør ind som anbefalede forstærkning med 1,5m 45x220 balk der limes og skrues sammen på hver balk.
Svært at se spændvidden på bjælken, hvad der er ovenover osv., men jeg synes, det ser ud som om hullavet er tæt på væggen, som bjælken hviler på. I så fald ville jeg ikke have været særlig bekymret, medmindre der er nogen ekstrem vægt ovenover. Kig på en letbjælke, så ser man, at det kun er de yderste dele, der gør nogen større forskel på, hvad den kan holde til. At hullavet ser kedeligt ud, er en anden sag, men skal det være indbygget, så spiller det ingen rolle.
Klik her for at svare