Nja, jeg er lidt anti med at bryde lecaen. den er ret følsom som det er mod trykbelastninger. Og det er ret svært at få balken i modspænd og uden at lave et kæmpe hul.
Har du allerede balken? Ellers tror jeg, at vinkeljernsløsningen er lettere at arbejde med.
Du kan save ud sporene med vinkelsliberen, bore et par huller og derefter slå vinkeljernet ind indefra rummet. Så behøver du aldrig tage det fra den anden side.
Alt3, så bruger du et fladjern på væggen som du ikke kan komme til, som er skruet med letbetonskruer i den tværstillede væg.
I dette svejser du fast vinkeljernene, så slipper du for risikoen ved at slå noget i kaklen på den anden side.
Det bliver som et stolpejern da.
Ligesom dette, bare meget større og med vinkeljern.
[link]
alt4
Svejse en ram i vinkeljern, som en fotoramme. Så sporer du i lecaen på hver side og monterer denne ramme i hullet og skruer den med letbetonskruer.
Derefter er det bare at hugge jernet
Vigtigt er højden på vinkeljernet, mindst 80 mm højt på den horisontale side, det er den der kommer til at tage lasten.
Grymt som altid
Nej, balken er ikke købt, mest tankebaner
Luter mod at blive en som jeg forstod det alt4, dvs ramme med vinkler, hvor man banker en firkant med vinkel på ydersiden og som man bolter fast
Burde det være nok med at gå ind typ 20 cm i lecaen og 10 cm i vinklerne. Hvileplan ca. 15 cm på yder- og indervæg?
Næste gang du skal lave huller i leca...... bor en hullinje, så du kan få dit skarpeste savklinge til bajonetsaven ind. Derefter fuld gas på saven, og du er færdig på et par minutter. Ja, det ryger som bare fanden.