D09
Hej

Skal lave hul til røgrør gennem lecavæg ( 25cm tyk indervæg )

Hullet kommer til at være ved væggens slutning mod ydervæg.

Jeg tror ikke, at væggen er integreret i ydervæggen.

Bjælkelag ligger over lecavæggen.

Hullet bliver på ca. 170cm højde og hullet vil være ca. 40cm bredt og højt.

Ingen direkte tung belastning ved hjørnet, men overvejer, om man gør noget forkert nu?

Hvor meget leca vil du have tilbage mellem hullet og overkanten på muren?
Vil der ligge en gulvregle lige ovenover hullet?

Hvis svaret er ja til det sidste, og der er mindre end 3 lag med lecablokke tilbage, så ville jeg overveje at forstærke taget i hullet med jern. F.eks. to vinkelprofiler på 100*100 som er omkring 1200 lange (400 mm udenfor hullet) og som monteres solidt i resten af væggen.

obs, helt uden viden om at beregne dette og kun med sund fornuft om at overdimensionere når jeg er usikker på konstruktionsløsningen.

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
corre sagde:
Hvor meget leca vil du have tilbage mellem hullet og overkanten af muren?
Vil der være en gulvregel lige ovenfor hullet?

Hvis svaret er ja på det sidste, og der er mindre end 3 lag med lecablokke tilbage, ville jeg kigge på at understøtte taget i hullet med jern. For eksempel to vinkelprofiler på 100*100 som er omkring 1200 lange (400 mm udenfor hullet) og som monteres indsporet i resten af væggen.

Obs, helt uden viden om at beregne dette og udelukkende med sund fornuft om at overdimensionere, når jeg er i tvivl om konstruktionsløsningen.
Hullet bliver 1500 mm til 1750 mm

Total højde bliver 2400, en leca er vel 19 cm høj, så ca. 3 sten tilbage.

Jeg skal tjekke, hvordan bjælkelaget ligger, men der ligger bjælker på væggen i hvert fald. Måske ikke direkte over hullet.

Min bygge-hjerne følger ikke helt med på forstærkningen, skal man have jernene uden på omkring hullet eller indfælde på oversiden?

Tak for svaret forresten :)

Jeg forestillede mig, at du monterer profilerne i overkanten af hullet.
Ved hjælp af en vinkelsliber sporer du ind i væggen, så profilen kan skubbes ind med vinklen indad.

Profil monteret øverst på et hul i en mur, med en firkantet gittersektion under. Diagram viser profilens vinkel og montering.

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
Aha

Du er grym :)

Hvordan gør man mod ydervæggen?

Eftersom hullet kommer i linje (/ 90 grader mod som T ) med den?

Senest redigeret:
Hvad har du for ydervæg? Eller mener du, at hullet kommer lige inden vinklen mod den anden ydervæg?
Måske tegne hvor hullet kommer i forhold til væggene.

Jeg udgik fra et hul midt på en væg i mit eksempel.
Hvis det er et hjørne, ville jeg have gjort på samme måde, men boret en L-vinkel med 10mm bor mod indersiden på sidevæggen, så indersidens vinkeljern kan gå gennem den væg og få støtte på samme måde.

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
corre sagde:
Hvilken type ydervæg har du? Eller mener du, at hullet kommer lige før vinklen mod den anden ydervæg?
Måske tegne hvor hullet kommer i forhold til væggene.

Jeg tog udgangspunkt i et hul midt på en væg i mit eksempel.
Hvis det er et hjørne, ville jeg have gjort på samme måde, men boret en L-vinkel med 10mm bor mod indersiden af sidevæggen, så indersidens vinkeljern kan gå gennem den væg og få støtte på samme måde.
Er leca, også 25cm som hullet vil være åbent mod.

Skorstenen står på bagsiden af hullet, så jeg kommer kun til fra 1 side.

D09
Håndtegnet skitse af vægkonstruktion med Lecasten og Isokern, viser indre og ydre vægkomponenter samt murstenslayout.

Ah!
Med leca i væggen slår du ret let igennem et vinkeljern efter at have boret et par huller i ydervæggen.

Jeg tror, at du kunne bore med 25mm betonbor, 1m langt lige ind i den ovenliggende blok og støbe fast to armeringsjern 20mm i hullet.
iom placeringen så burde det ikke være så stor vægt som skal fordeles over hullet fra gulvreglerne.

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
corre sagde:
Ah!
Med leca i væggen slår du ret let igennem et vinkeljern efter at have boret et par huller i ydervæggen.

Jeg tror, at du kunne bore med 25mm betonbor, 1m langt direkte ind i det ovenliggende blok og støbe fast to armeringsjern 20mm i hullet.
iom placeringen så burde det ikke være så stor vægt som skal fordeles oven hullet fra gulvreglerne.
Skal altså forbore huller i ydervæggen og så slå ind vinkeljern, der går næsten gennem ydervæggen og så hviler på modsatte side på indervæggen?

Og armeringen skal være fra loftet i hullet og direkte op? :)

Nej, står intet direkte oven som belaster heller på det bjælkelaget.

Findes iofs en kamin i nærheden på oversiden men den belaster udenfor hullet (står ca 30 cm foran skorstenen)
Og trykker ikke direkte ned mod hullet men ca først 30 cm og fremad på væggen.

D09 sagde:
Skal altså forborre huller i ydervæggen og derefter slå vinkeljern ind, som går næsten gennem ydervæggen og derefter hviler på den modsatte side på indervæggen?

Og armeringen skal være fra loftet i hullet og lige op? :)

Nej, der står ikke noget direkte ovenover, som belaster den bjælkelag.

Der findes i øvrigt en kamin i nærheden ovenpå, men den belaster uden for hullet (står ca. 30 cm foran skorstenen)
Og presser ikke direkte ned mod hullet, men ca. først 30 cm og fremad på væggen
Armeringsjernene mente jeg kunne erstatte vinkeljernene eftersom det er mod en ydervæg og med lav (formentlig) belastning. Jeg vil nok undgå at anbefale det dog. Det er svært at bore lige ind i væggen og få hullerne gode.

Løsningen med vinkeljern er nok at foretrække, men lidt mere besværligt at få på plads eftersom ydervæggen er i vinkel.
Bor i ydervæggen med 10mm bor, slå vinkeljernene ind, og få en understøttelse i ydervæggen, som er lige så dyb som væggen.

Forresten, skal skorstenen gå horisontalt gennem et andet rum, inden den går ud? Skorstensfejeren er OK med det?

D09
corre sagde:
Jeg mente, at armeringsjernene kunne erstatte vinkeljernene, eftersom det er mod en ydervæg og med lav (sandsynligvis) belastning. Jeg vil dog undgå at anbefale det. Det er svært at bore lige ind i væggen og få hullerne ordentlige.

Løsningen med vinkeljern er nok at foretrække, men det er lidt mere omstændeligt at få på plads, eftersom ydervæggen er i vinkel.
Bor i ydervæggen med en 10mm bor, slå vinkeljernene ind, og få et oplag i ydervæggen, der er lige så dybt som væggen.

For resten, skal skorstenen gå horisontalt gennem et andet rum, før den går ud? Er skorstensfejeren OK med det?
Ja, skorstensfejeren har inspiceret det i forbindelse med installationen af brændeovnen.

Aha, du mente at bore og armere udefra?

Bør man slå i jernene, inden man river?

Igen, du er for vild ;)

D09 sagde:
Aha, du mente at bore og armere udefra?
Yes, stikke dem 1m gennem både ydervæg og indervæggen.
Mest for at hindre nederste række i at vælte. Men jeg tror mere på vinkeljernsløsningen selv.

D09 sagde:
Bør man slå i jernene inden man river?
Ja, du skal montere dem inden, eller sætte støtte i gulvet så det ikke synker når du river.
D09 sagde:
Igen, du er grym ;)
[/QUOTE]

Tak :o

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
Hvad tror du om at køre samme princip, men med en vandret indfældet H-bjælke, som er ca. 17 cm bred, hviler ca. 15 cm ind på ydervæggen og 20 cm på indervæggen?

Jeg er gået lidt i stå, da jeg ikke kan komme til på bagsiden pga. skorstenen og den flisebelagte væg.

Så kunne man udskære ca. 18 cm, lade ca. 7 cm være tilbage for at holde stenen og skubbe bjælken ind og derefter lave hullet under? :)

Nja, jeg er lidt imod at bryde lecain. den er ret følsom som det er mod trykbelastninger. Og det er ret svært at få balken på plads i modspænd og uden at tage et kæmpehul. Har du balken allerede? Ellers tror jeg, at vinkeljernsløsningen er lettere at arbejde med. Du kan jo save ud sporene med vinkelsliberen, bore et par huller og så slå vinkeljernet ind indefra rummet. Så behøver du aldrig gå i gang med dette fra den anden side.

Alt3, så bruger du et fladjern på væggen, som du ikke kan komme til, som er skruet med letbetonskruer i den tværgående væg. I dette svejser du vinkeljernene fast, så slipper du for at risikere at slå noget ud i fliserne på den anden side. Det bliver som et stolpejern da. Typ dette, fast meget større og med vinkeljern. http://biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Stolpsko-TT-87882/

alt4 Svejs en ramme i vinkeljern, som en billedramme. Så sporer du i lecain på hver side og monterer denne ramme i hullet og skruer den med letbetonskruer. Derefter er det bare at knække jernet ;)

Vigtigt er højden på vinkeljernet, mindst 80mm højt på den horisontale side, det er den, der kommer til at tage lasten.

• Synes
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.