Vores kamin står monteret på et "frimærke" af skiferplader. Bjælkelaget er af trælægter over en pælefundament. Mellem kaminenes bagside og væggen er der ca. 15 cm. Nu har jeg til hensigt at trække en ventilationskanal fra pælefundamentet. At lave hul i klinkebelægningen føles ikke helt ukompliceret. Hvilken metode foreslår I? - Findes der en passende 105mm hulsav, som kan klare opgaven? (vandslibning er udelukket) - Er det bedre at bore flere små huller i ring? Hvad bør jeg så anvende for bor? /David

Du bør kunne leje/låne en (diamant)hulsav/kegle i passende dimension, der hvor du køber fliser/klinker.
Man behøver ikke at overdøse med vand, det er nok, at det er lidt vådt (blomstersprøjte), og bore med skruetrækker på lav hastighed, så brænder du ikke diamantkeglen.

Sådan gjorde jeg i hvert fald, da jeg skulle have hul i granitplader.

Sjovt at du spørger. Vi har lige lavet fem huller gennem skifferplader, og vi prøvede en række varianter - såsom billige diamantborekroner og betonborekroner fra Jula. Det fungerede så som så...

Til sidst fik jeg fat i en sådan her borekrone:
http://katalog.toolstore.se/webspee...at_bid=V15&dokid=5199611&katnr=2&katsektnr=61

Det fungerede fint. Ja, saven gik i stykker efter fire huller, (2-4 cm tykke skifferplader), men heldigvis var det, da borekronen gik igennem det sidste hul, at hårdmetalsstiften knækkede af borekronen.

Holderen til borekronen kan købes på biltema - same same, men meget billigere!

Et tip: Kør uden centerbor. Lav i stedet et hul i en planke (diameter 105 mm) og brug den som styring for borekronen. Alternativt borer du først med en slagboremaskine (UDEN SLAG!) i samme dimension som centreringsboret til borekronen.

Skiffer er ret blødt (i forhold til andre stenmaterialer).

OBS! Kør med LAVE omdrejninger. Vi brugte en speciel lavgearet borehammer. Hvis du kører med en almindelig boremaskine på lave omdrejninger, anbefaler jeg, at du mærker efter, så maskinen ikke brænder sammen. De plejer sjældent at kunne lide kombinationen af lave omdrejninger og høj belastning over længere tid.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.