Er i gang med at planlægge centralstøvsuger og stødte på problem med, hvordan man bør lave huller i bjælkelaget til rørene.

Har læst igennem træbygningshåndbøgerne, og disse har FORSKELLIGE anbefalinger alt efter, hvilken del man læser ::).

Træbygningshåndbog Del 4 Bjælkelag, side 44
"Huller med større diameter end 40mm bør placeres med centrum midt i bjælken (h/2=neutralplanet), dog ikke nærmere opbygning end to gange højden på bjælken (>=2h) og ikke tæt på midten af feltet, hvor bøjningsmomentet er størst."

Træbygningshåndbog Del 2 Tag, side 58
"..bør placeres i tværsnittets neutralplan. ... Huller i massiv bjælke af konstruktionsvirke eller limtræ bør laves i nærheden af det område, hvor bøjningsmomentet er størst, og hvor tværkræfterne er små, dvs. normalt i nærheden af feltets midte."

Hmmm... Højden virker klar, midt i bjælken, men hvor på længden skal man lave hullet, midt mellem opbygningerne eller ej???
 
Du læser for meget... hvis det er huller til centralstøvsuger... typisk 40-50 mm er det bare at bore. Om det er ved oplag eller ej spiller ingen rolle. (Mener jeg altså)
 
Jeg ved ;), forsøger at lære mere om husbyggeri gennem at læse diverse bøger. Kan dog føre til, at man graver sig ned i detaljer, som ikke påvirker slutresultatet. Heldigt at dette eminente forum findes som sparringspartner ;D.
 
Et vertikalt hul på 40mm gennem en bjælke, der sandsynligvis er 45mm bred? 2,5 mm tilbage på hver side.....

Nej...

Jeg tror, vi kan gå ud fra, at Mr Roger lægger rør i horisontalled i dette tilfælde. Ellers ville det jo være nemt at smutte forbi bjælken.....
 
jonne sagde:
Det er vel alligevel sådan, at du vil tage et vertikalt hul, eller??
Det som du citerede fra træhåndbogen vedrører horisontale huller gennem bjælken. Eller?
Som MathiasS var inde på, jeg henviste til horisontale huller.

Nogle tips vedrørende horisontale huller?
 
Her er nogle tips:

1. Jula har en fladbor til træ, 40mm, som passer perfekt til hultagning i bjælkelag, når man skal føre pexslange (rør i rør). Desværre er denne bor helt værdiløs, og jeg har nu bøjet to stykker. Tip: 40mm træbor fungerer ikke.

2. I stedet købte jeg en hulsav hos silvan, 38mm, centerbor+holder havde jeg allerede. Denne koster også 40kroner, præcis som boret, men at save/bore med denne er som at save i smør. I solskin. Men ikke klistret. Til støvsugerrøret er der en hulsav på 44mm, som vil passe perfekt.

4. Hullerne placerede jeg med 4cm mellemrum, midt i bjælken. I alt blev det 4 huller; vv, kv samt fremføring for gulvvarme.

:o
 
MathiasS sagde:
Her kommer nogle tips:

1. Jula har et fladbor til træ, 40mm, som passer perfekt til hulletagning i bjælkelag når man skal trække frem pexslange (rør i rør). Desværre er dette bor helt værdiløst, og jeg har nu bøjet to stykker. Tips: 40mm træbor fungerer ikke.
Nu har jeg i øvrigt mest boret i stål men...

Der er forskel på bor, og bor.
 
Cujo sagde:
Nu har jeg iofs mest boret i stål men...

Der er forskel på bor, og bor.
Visst er det så, men i dette tilfælde er hulsaven alligevel overlegen takket være fine muligheder for at save "hul-i-hul" og skævt. Dette er meget sværere (eller umuligt uden at bøje boret) med et fladbor.

For øvrigt holder faktisk både Julas og Biltemas bor god kvalitet, også ved metalbearbejdning. Desuden er jo borene så billige, at man kan bore tre gange og derefter smide boret væk... ;)
 
Wirsbo har selvfølgelig! Tjek deres sortimentsliste.
 
Uhm ja har boret tusindvis af huller i alle mulige materialer og ikke har jeg haft nogen problemer med "irving" bor, fladstålbor altså. Mit største er 44 og det fungerer kanon til gulvbjælker. Hulsave er til for grovere huller samt huller i metal ifølge min mening.
 
Erik_D sagde:
Uhm ja har boret tusindvis af huller i alle mulige materialer og ikke har ja haft nogle problemer med "irving" bor, flatstålsbor altså. mit største e 44 o d fungerer kanon til gulvbjælker. Hulsave e til grovere huller samt huller i metal ifølge min mening
Det er vel julas bor som er skidt så måske. Fast de plejer at være ok....
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.