Er i gang med at planlægge centralstøvsuger og stødte på problem med, hvordan man bør lave huller i bjælkelaget til rørene.
Har læst igennem træbygningshåndbøgerne, og disse har FORSKELLIGE anbefalinger alt efter, hvilken del man læser :
.
Træbygningshåndbog Del 4 Bjælkelag, side 44
"Huller med større diameter end 40mm bør placeres med centrum midt i bjælken (h/2=neutralplanet), dog ikke nærmere opbygning end to gange højden på bjælken (>=2h) og ikke tæt på midten af feltet, hvor bøjningsmomentet er størst."
Træbygningshåndbog Del 2 Tag, side 58
"..bør placeres i tværsnittets neutralplan. ... Huller i massiv bjælke af konstruktionsvirke eller limtræ bør laves i nærheden af det område, hvor bøjningsmomentet er størst, og hvor tværkræfterne er små, dvs. normalt i nærheden af feltets midte."
Hmmm... Højden virker klar, midt i bjælken, men hvor på længden skal man lave hullet, midt mellem opbygningerne eller ej???
Har læst igennem træbygningshåndbøgerne, og disse har FORSKELLIGE anbefalinger alt efter, hvilken del man læser :
Træbygningshåndbog Del 4 Bjælkelag, side 44
"Huller med større diameter end 40mm bør placeres med centrum midt i bjælken (h/2=neutralplanet), dog ikke nærmere opbygning end to gange højden på bjælken (>=2h) og ikke tæt på midten af feltet, hvor bøjningsmomentet er størst."
Træbygningshåndbog Del 2 Tag, side 58
"..bør placeres i tværsnittets neutralplan. ... Huller i massiv bjælke af konstruktionsvirke eller limtræ bør laves i nærheden af det område, hvor bøjningsmomentet er størst, og hvor tværkræfterne er små, dvs. normalt i nærheden af feltets midte."
Hmmm... Højden virker klar, midt i bjælken, men hvor på længden skal man lave hullet, midt mellem opbygningerne eller ej???
Et vertikalt hul på 40mm gennem en bjælke, der sandsynligvis er 45mm bred? 2,5 mm tilbage på hver side.....
Nej...
Jeg tror, vi kan gå ud fra, at Mr Roger lægger rør i horisontalled i dette tilfælde. Ellers ville det jo være nemt at smutte forbi bjælken.....
Nej...
Jeg tror, vi kan gå ud fra, at Mr Roger lægger rør i horisontalled i dette tilfælde. Ellers ville det jo være nemt at smutte forbi bjælken.....
Her er nogle tips:
1. Jula har en fladbor til træ, 40mm, som passer perfekt til hultagning i bjælkelag, når man skal føre pexslange (rør i rør). Desværre er denne bor helt værdiløs, og jeg har nu bøjet to stykker. Tip: 40mm træbor fungerer ikke.
2. I stedet købte jeg en hulsav hos silvan, 38mm, centerbor+holder havde jeg allerede. Denne koster også 40kroner, præcis som boret, men at save/bore med denne er som at save i smør. I solskin. Men ikke klistret. Til støvsugerrøret er der en hulsav på 44mm, som vil passe perfekt.
4. Hullerne placerede jeg med 4cm mellemrum, midt i bjælken. I alt blev det 4 huller; vv, kv samt fremføring for gulvvarme.

1. Jula har en fladbor til træ, 40mm, som passer perfekt til hultagning i bjælkelag, når man skal føre pexslange (rør i rør). Desværre er denne bor helt værdiløs, og jeg har nu bøjet to stykker. Tip: 40mm træbor fungerer ikke.
2. I stedet købte jeg en hulsav hos silvan, 38mm, centerbor+holder havde jeg allerede. Denne koster også 40kroner, præcis som boret, men at save/bore med denne er som at save i smør. I solskin. Men ikke klistret. Til støvsugerrøret er der en hulsav på 44mm, som vil passe perfekt.
4. Hullerne placerede jeg med 4cm mellemrum, midt i bjælken. I alt blev det 4 huller; vv, kv samt fremføring for gulvvarme.
Nu har jeg i øvrigt mest boret i stål men...MathiasS sagde:
Der er forskel på bor, og bor.
Visst er det så, men i dette tilfælde er hulsaven alligevel overlegen takket være fine muligheder for at save "hul-i-hul" og skævt. Dette er meget sværere (eller umuligt uden at bøje boret) med et fladbor.Cujo sagde:
For øvrigt holder faktisk både Julas og Biltemas bor god kvalitet, også ved metalbearbejdning. Desuden er jo borene så billige, at man kan bore tre gange og derefter smide boret væk...
Uhm ja har boret tusindvis af huller i alle mulige materialer og ikke har jeg haft nogen problemer med "irving" bor, fladstålbor altså. Mit største er 44 og det fungerer kanon til gulvbjælker. Hulsave er til for grovere huller samt huller i metal ifølge min mening.
Det er vel julas bor som er skidt så måske. Fast de plejer at være ok....Erik_D sagde:
Klik her for at svare