Halløjsa Byggahus,

Har læst meget her på forummet de seneste år, men har ikke bidraget hidtil, det ændrer sig nu.

Bor i et hus bygget i 1938 i Midtsverige. Kælderetage med støbte vægge, grove sten iblandede og selve bindemidlet meget lyst, kalkholdigt? Pudset på kælderens ydervæg har nu fået alvorligt med slag efter en fugtsamling i hjørnet af huset. Dette er blevet udbedret, og jeg tænkte at tage fat på revnerne på kanten, inden det blev værre. Der er betydelig løsning i pudset, der kunne fjernes. Pudset er gråt og hårdt, så desværre har man nok brugt noget med ret meget cement, da man sidst pudsede om :( På enkelte steder er der tenniskugle-store huller i den støbte sokkel, jeg antager, at vand er trængt ind pga. fugten og revnerne, og at det har forvitret soklen. Det virker alligevel som om det er lokalt, så jeg tænkte bare på at fylde det ud, måske bore lidt armering ind der hvor det er værst. Dog er jeg helt klar over hvilken type mørtel jeg skal bruge direkte på beton og sten i de dybeste huller. Tror I man ødelægger soklen med en A-mørtel? Hydraulisk kalk måske? Jeg tænker inderst inde altså, selve pudset tænkte jeg at afslutte med noget kalkholdigt eller muligvis c-mørtel. Skaderne er et stykke over jordniveau (soklen er ret høj) og fugten skal ikke være noget problem længere. Tager et billede ved lejlighed.

Taknemmelig for jeres tanker!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.