Jeg har tænkt mig at bygge en skydedør ind i en døråbning, hvor væggen er bærende (stående brædder, lejlighedsbyggeri fra 1900-tallet). Åbningen er allerede lavet og understøttet.

Jeg overvejer at montere skydedøren og bygge en ny væg udenpå. På den nye væg vil der så være den ene halvdel af et køkken (nogle 40-dybde skabe). For at undgå at gøre den nye væg for "tyk" vil jeg gerne vide, om det både er OK og holdbart at bruge 45x45-reglar + OSB + gips i stedet for 70x45. Jeg lægger nok isolering i indervæggen også. Jeg har ikke tænkt mig at lave en bagside på den nye væg, men det burde vel være tilstrækkeligt med nogle søm til at holde isoleringen på plads, ikke?

Bærende -> Dør -> Ny indervæg -> køkken.

Giver det mening? Er jeg på rette vej, eller ville du have gjort det anderledes?
 
R Rickadilly Danger sagde:
Jeg har tænkt at bygge en skydedør ind i en døråbning, hvor væggen er bærende (stående planker, 1900-talslejlighedshus). Åbningen er lavet tidligere og understøttet.

Jeg overvejer at sætte skydedøren op og bygge en ny væg udenpå. På den nye bliver så den ene halvdel af et køkken (nogle 40-dybe skabe). For ikke at skulle gøre den nye væg så "tyk" vil jeg gerne vide, om det både er OK og holdbart at bruge 45x45-reglar + OSB + gips. I stedet for 70x45. Jeg smider nok isolering ind i indervæggen også. Jeg har ikke tænkt at lave nogen bagside på den nye væg, men det burde vel være nok med nogle søm for at holde isoleringen på plads, ikke?

Bærende -> Dør -> Ny indervæg -> køkken.

Giver det nogen mening? Er jeg på rette vej, eller ville du have gjort det anderledes?
Hele mit køkken sidder på en 45mm væg, da alle indervægge er bygget med 45mm reglar... Det byggemand gjorde var, at de skruede en 120mm regel mellem reglarne der, hvor vægskabene skulle fastgøres.
 
BirgitS
Det burde gå fint at skrue køkkenskabe op i OSB bare.
 
Hvis du hænger overskabene i en skinne, fordeler du vægten over et så stort område, at det ikke burde være noget problem. Hvis du vil undgå skinne, så lyder det fornuftigt, som Tompafix foreslår, at sætte en solid kottling bag osb-pladen for at give lidt bedre støtte. En skrue i hvert øverste hjørne kun i enkel OSB ville jeg personligt ikke turde tage chancen på.

Da jeg satte en lignende væg op for en skydedør (dog kun væg, ingen skabe der), satte jeg en masonit på indersiden mod dørbladet for ikke at risikere, at isoleringen "støver ud". Isoleringsfibre er ikke helt sunde at indånde.
 
BirgitS
Almindelige 45x45 i byggemarkedet er i hurtigtvoksende gran. De er ret dårlige sammenlignet med ældre reglar i fyrretræ.

Hele mit hus har 45x35 reglar i fyrretræ i indervægge med 10mm masonit, det er stabilt nok. Men at erstatte med moderne 45 regel og gips ville ikke være det samme.
 
BirgitS BirgitS sagde:
Se det billede som @tergo indsatte i indlæg [link]
En enkelt skrue i OSB holder altså til mere end 169 kg.
Ja, der kan man se. Forudfattede meninger er ikke altid korrekte. Jeg fastholder, at jeg personligt gerne ville have mere end to skruer i OSB for at holde et overskab, men jeg er også af typen "livrem og seler". 😉
 
  • Synes
PA Nilsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.