Hej, er ved at skrue hylder op, der bæres op af konsoller.

Væggmateriale: 12mm krydsfiner + perlespont 15mm. Har brug for skruer med lille forsenket hoved, så jeg overvejede at bruge 4,2 x 75 rustfri terrasse skruer, som jeg har liggende. Hylderne med indhold vejer vel 20 kg, men det bliver 8 skruer, så det skal fungere med margin i normale tilfælde. Dog bemærker jeg, at terrasse skruerne har mere spredte gevind. Holder de tilstrækkeligt godt til dette formål, eller bør man bruge almindelige træskruer?

Ja - det bør holde med marginal hvis det er skruet ordentligt, så at sige - momentet nedad fra hyldens vægt og belastning skal forankres i væggen "både højt og lavt", så at sige - så længe dette gøres fornuftigt bør det holde med marginal ... den mere sjældne gevind påvirker næppe dette andet end marginalt ... rustfrit er jo desuden stærkere end almindelig "bondegårdsskrue" ... .

Ok, burde jo være ok. Det er ikke meget grove gevind, men terrasse skrue er jo lidt svagere sammenlignet med træskrue i tilsvarende længde, og så har de vel ikke samme krav til styrke måske, når de bruges til terrasse mod gulvregel, deraf min overvejelse...

/A

75 lang? vil der være nogen gevind, der sidder i panel + plade, ellers går det lige så godt med søm.
Protte

Herregud, 12mm plyfa og 15 mm massivtræ. Du skal nok kunne smide et akvarie på den hylde (forudsat at hylden og konsollerne holder).

Det var dem jeg havde med lille kraniet (skruen skal ind præcis i en snedkeridetalje i konsollen osv., vil ikke spartle over).

Den ene af de to hylder kan jeg skrue ind i regel under panel/plyfa, men konsollerne er alligevel 21 mm, hvilket svarer til den del af skruen, der er glat, så gevindene vil helt sikkert blive brugt. Men klart, Plyfa/pærlespont skal nok klare det hver gang, så egentlig er 50 mm skrue tilstrækkeligt, hvoraf 20 er glat...

/A

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.