Hej, er ved at skrue hylder op, der bæres op af konsoller.
Væggmateriale: 12mm krydsfiner + perlespont 15mm. Har brug for skruer med lille forsenket hoved, så jeg overvejede at bruge 4,2 x 75 rustfri terrasse skruer, som jeg har liggende. Hylderne med indhold vejer vel 20 kg, men det bliver 8 skruer, så det skal fungere med margin i normale tilfælde. Dog bemærker jeg, at terrasse skruerne har mere spredte gevind. Holder de tilstrækkeligt godt til dette formål, eller bør man bruge almindelige træskruer?
Væggmateriale: 12mm krydsfiner + perlespont 15mm. Har brug for skruer med lille forsenket hoved, så jeg overvejede at bruge 4,2 x 75 rustfri terrasse skruer, som jeg har liggende. Hylderne med indhold vejer vel 20 kg, men det bliver 8 skruer, så det skal fungere med margin i normale tilfælde. Dog bemærker jeg, at terrasse skruerne har mere spredte gevind. Holder de tilstrækkeligt godt til dette formål, eller bør man bruge almindelige træskruer?
Ja - det bør holde med marginal hvis det er skruet ordentligt, så at sige - momentet nedad fra hyldens vægt og belastning skal forankres i væggen "både højt og lavt", så at sige - så længe dette gøres fornuftigt bør det holde med marginal ... den mere sjældne gevind påvirker næppe dette andet end marginalt ... rustfrit er jo desuden stærkere end almindelig "bondegårdsskrue" ... .
Ok, burde jo være ok. Det er ikke meget grove gevind, men terrasse skrue er jo lidt svagere sammenlignet med træskrue i tilsvarende længde, og så har de vel ikke samme krav til styrke måske, når de bruges til terrasse mod gulvregel, deraf min overvejelse...
/A
/A
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
75 lang? vil der være nogen gevind, der sidder i panel + plade, ellers går det lige så godt med søm.
Protte
Protte
Det var dem jeg havde med lille kraniet (skruen skal ind præcis i en snedkeridetalje i konsollen osv., vil ikke spartle over).
Den ene af de to hylder kan jeg skrue ind i regel under panel/plyfa, men konsollerne er alligevel 21 mm, hvilket svarer til den del af skruen, der er glat, så gevindene vil helt sikkert blive brugt. Men klart, Plyfa/pærlespont skal nok klare det hver gang, så egentlig er 50 mm skrue tilstrækkeligt, hvoraf 20 er glat...
/A
Den ene af de to hylder kan jeg skrue ind i regel under panel/plyfa, men konsollerne er alligevel 21 mm, hvilket svarer til den del af skruen, der er glat, så gevindene vil helt sikkert blive brugt. Men klart, Plyfa/pærlespont skal nok klare det hver gang, så egentlig er 50 mm skrue tilstrækkeligt, hvoraf 20 er glat...
/A
Klik her for at svare