Hej!

Jeg planlægger en støttemur og har indset, at jeg skal bygge den lidt højere end planlagt et sted.
Jeg bygger med stenen Topaz fra S:t Eriks, som anbefaler en maksimal højde på 60 cm som støttemur.
Højden bliver 60 cm på den rundede del af støttemuren på billedet, men på den lige del, som er vinkelret mod den rundede, skal den blive op til 1 meter!
3D-design af en støttemur med en buet del og en ret vinkel, der viser murens planlagte højder og konstruktion med Topaz sten fra S:t Eriks.

Desværre har jeg allerede købt størstedelen af murstenen, og at skifte sten er ikke en mulighed.
Det skal nævnes, at alt materiale bag muren er drænende materiale, dvs. ingen jord overhovedet mindst 10 meter bagud, hvilket burde forhindre frostskader i det mindste?

Så nu er spørgsmålet:

Er det helt umuligt at få gjort denne del højere trods anbefalet maks. højde på 60 cm??

Hvad er mine alternativer? Støbe sål? Geonet? Fuge stenen med tyndfuge? Støbe armeringsjern i murstenen med kemisk anker og betonklump bagved? Forstærke murstenen på højden? På længden?

Kom med jeres skøreste og bedste idéer!!

// Jimpa

Senest redigeret:
Hvis du lader stenmuren starte ved 40 cm højde, bliver den jo kun 60 cm.

Jeg mener det ikke bogstaveligt. Men hvis du lader noget andet stå for støtten de første 40 cm. F.eks. støb en betonmur eller L støtte, som du beklæder med din sten, og som derefter kan fortsætte op til den endelige højde.

H hempularen sagde:
Hvis du lader stenmur begynde på 40 cm højde, bliver det jo kun 60 cm.

Jeg mener ikke bogstaveligt. Men hvis du lader noget andet give støtte de første 40 cm. Typisk støb en betonmur eller L-støtte, som du beklæder med dine sten, som derefter får fortsætte op til den endelige højde.
Det lyder som om vi er noget på sporet.
Nogle ting, som jeg bare tænkte på:

Med beklædning antager jeg, at du mener, at jeg forankrer en mursten yderst på den støbte mur?

Beklædningen skal jo være i linje med den øvrige mur, hvilket betyder, at muren kommer til at hvile yderst på ”beklædningen”, kan den klare det tror du?

10% af muren skal jo være under jorden. Er det ikke som støtte nederst? Kan man løse det ved at støbe en klack i sokkelen på betonmuren?

R
Du vil ikke have nogen jord eller andet bagved, så der vil ikke blive nogen frostsprængning. Anbefalingerne er for, hvis der er jord, som bliver våd med frysning bagved som følge, da presses muren ud, det tager nogle år, men det vil ske. Det vigtigste er, at der er en stabil bund, som den står på, det er der, den vil kunne skride. Sørg for, at der er ca. 0,5 stumt udenfor muren. En 10 cm tyk betonsål med et par jern i, gerne 0,5 inde på bagsiden også, som hælder lidt indad, det bliver så en L-profil med dobbelt fod, den vil ikke røre sig. Med fordel en dug eller platon bagved, så alt eventuelt vand går væk, det kan synes at være lidt overkill med bunden, men hvis du ikke vil lave det om, så tænk dig om.

R rävlyan sagde:
Du vil ikke have nogen jord eller andet bagved, så der vil ikke være nogen frosttryk. Anbefalingerne er for når der er jord, der bliver våd med frysning som resultat, hvilket presser muren ud. Det tager nogle år, men det vil ske. Det vigtigste er, at der er en stabil bund, som den står på, da det er der, den kan skride. Sørg for, at der er ca. 0,5 meter ude foran muren. En 10 cm tyk betonsokkel med et par jern i, gerne 0,5 meter ind på bagsiden også, som hælder lidt indad, så det bliver en L-profil med dobbelt fod, der ikke vil bevæge sig. Med fordel en dug eller platon bagved, så alt evt. vand ledes bort fra den. Det kan virke som lidt overkill med bunden, men hvis du ikke vil lave det om, så tænk det igennem.
Det lyder godt, at der er gode forhold bag muren, så jeg undgår frosttryk.

Mener du, at jeg kan bygge muren så høj (1 meter) i og med dette?
Altså hvis jeg støber soklen, som du beskrev?
Jeg er ikke helt med på, hvordan den bliver til en L-profil?
Som jeg forstår din beskrivelse, er det en 10 cm tyk sokkel, der er så bred, at den stikker 50 cm ud uden for muren og gerne 50 cm indenfor også. Men kanten, der findes i en L-profil, forstår jeg ikke helt, hvordan du mener...

R
Du skal ifølge dig have drænerende materialer bagved og ikke jord, da er du klart på den rigtige side.
En L-profil har kun en plade på indersiden, efter min mening alt for kort, for at den ikke skal stikke ud på forsiden, og den skal da holde igen med masserne på indersiden, som trykker ned den del; nogle gange er det ikke nok, da det for det meste er jorde, der lægges der, det kan blive frost bagved, katastrofe for en L-profil, den vil skyde det hele ud efter nogle år.., Måske mange år, men den vil
Så det med at have en fod, som går ud på forsiden og bagsiden og er ca. 20-30 cm under jord øger styrken mod at kollapse med ca. 90%, sikker kan man aldrig være, men næsten
Kanterne på stenen med et luftigt mellemrum beskyttes da af en dug eller platon, så det ikke kan blive
frost bagved, normalt for L-profil er et drænerende lag på ca. 30cm knust sten bagved og dug mod jord

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.