Hej!

Jeg har stillet nogle begynder spørgsmål her på forummet for nylig, og her kommer et til.

Overvejer væghøjde, når man bygger selv, hvad er alternativerne, og hvad skal man tænke på for at optimere?

Hvis jeg f.eks. bygger en væg, der er 2,49 høj (45 syll +240 (195 reglar stående)+45 hammerbånd). Så burde jeg kunne købe længder på 4,8 m til 195-reglarne og få minimalt med spild. (Kan man overhovedet bruge endetræet på reglarne?)

Hvis jeg sætter gips indvendigt og udvendigt - hvilke mål burde jeg bruge for at dette skal blive så smertefrit som muligt og evt. undgå at skære i gipsen?

Noget andet jeg skal tage med i beregningerne?

Hej,
Hvis tagspærene ligger ovenpå hanebåndet, dvs. ikke forsænket, ville jeg skære reglarne på 2310, så totalen med syll og hanebånd lander på 2400. Jeg kan godt lide at fastgøre gipsen både i syll og hanebånd. Jeg missede selv dette i min planlægning og måtte indfælde ekstra 45-reglar på syllen for at kunne fastgøre gipsen i nederkanten. Så skar jeg 45mm gips nederst og spartlede sammen.

Du kan også skære reglarne på 2320 (total=2410), så får du 10mm frit nederst. Det er lettere at sætte gipsen da. Kan løfte gipsen (forsigtigt) med brækjern, så den sidder klos op ad tagspæret, når man skruer den fast.

At dele 4,8 på midten, gætter jeg, er fordi du skal have stående panel som er 2400 udvendigt? Ellers må du forklare ;)

Hvis man køber træ på byggmax, er min erfaring, at de er "typ" 4800. De kan også være 4797 :crysmile:
Plus at klingen tager nogle mm.

obs, jeg er ikke tømrer. Bare egne erfaringer der er delt :)

• Synes
Stefan_E
  • Laddar…
Bedst at regne med at save 10 cm endetræ væk. Det kan være skævt skåret eller revnet, opsvulmet eller forkert længde. Derefter er det godt at tjekke, hvilke produkter du kan købe på en enkel og prisvenlig måde. Der findes gips på 2700, 2500 og 2400 i diverse butikker. Mest almindeligt er 2500 nu om dage. Så vil du måske have, at stommen er 2520. Derefter skal du ikke bekymre dig for meget om at minimere spild. Det går hurtigt at kappe og skære. Hvis du vil bruge utegips til stabilisering og vindtætning, kan du f.eks. tape samlingerne.

Overvej også at det indvendige loft bygger ned og eventuel gulvtykkelse

Nogle gange vælger man at under spær slå gles, typ 28x70, langs med hele huset, som letter elinstallation + spots og holder fugtspærren mod spær. Så sætter man loftbeklædningen i gles.

Når vi nu alligevel giver generelle tips, er 450cc på reglar at foretrække. Jeg selv sparede på spær og satte dem på 1200. Havde jeg bygget igen, ville jeg have sat spær på 600cc. Mere enkelt sådan.

Hej! Tak for svaret,

hvorfor er 450 cc bedre? Tænker du på plademateriale, der vejer lidt mindre eller noget andet? Det bliver vel dyrere?

Når vi alligevel er i gang, har I nogle tips, når det gælder åben kontra lukket tagskæg? Jeg har tænkt mig et kipføringsloft + evt. loft og det bliver sandsynligvis sakstagspærrer (men ikke helt besluttet).

D dogpox sagde:
Hej! Takker for svar,

hvorfor er 450 cc bedre? Tænker du på skivemateriale, der vejer lidt mindre eller noget andet? Det bliver vel dyrere?

Når vi nu er i gang, har I nogle tips, når det gælder åben kontra lukket tagfod? Har tænkt mig rygningstag + evt. loft, og det bliver sandsynligvis sakstagstolper (men ikke helt fastlagt endnu).
lettere at håndtere, men det bliver selvfølgelig dyrere.

Jeg hævder, at cc450 vægribafstand er dårligere, da træ leder mere kulde end isolering.
At en væg bygget med cc 600 er billigere og hurtigere at bygge bør også indgå i overvejelserne.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Blev kort svar før (Sverige spiller jo semifinale i håndbold) :rofl:

Jeg har for nylig sat 900-gips i mit attefall. Da jeg stort set satte alt selv, værdsatte jeg de noget lettere plader, især i loftet som er 3600 højt i den ene ende :cool:

Den noget mindre isolering må jo være marginal, afhængigt af hvor stort man bygger?
9 reglar (cc600) mod 12 (cc450) ved 5400mm, eller 3 mod fire hvis man bryder det ned.

Men selvfølgelig, omkostningen bliver jo 25% mere for reglarne ved cc450.

Jeg bilder mig ind, at det bliver mere stabilt med cc450 også. Men på den anden side satte jeg min garage med cc600. Gips plus osb. Føles ikke som det kommer til at blæse væk lige med det første :)

Men så at isolere loft med cc1200 er ingen leg. Af den grund ville jeg have bygget med cc600, hvis jeg skulle gøre det igen.

1977bjorn 1977bjorn sagde:
Blev kort svar innan (Sverige spelar ju semifinal i håndbold) :rofl:

Jeg har for nylig sat 900-gips i mit attefall. Da jeg stort set satte alt selv, værdsatte jeg de noget lettere plader, især i loftet som er 3600 højt i den ene ende :cool:

Den noget mindre isolering må jo være marginal, afhængigt af hvor stort man bygger?
9 reglar (cc600) mod 12 (cc450) ved 5400mm, eller 3 mod fire om man bryder ned det.

Men selvfølgelig, koster det jo 25% mere for reglar ved cc450.

Jeg bilder mig ind, at det bliver mere stabilt med cc450 også. Men på den anden side satte jeg min garage med cc600. Gips plus osb. Føles ikke som om det kommer til at blæse væk første gang :)

Men så at isolere tag med cc1200 er ingen leg. Af den grund havde jeg bygget med cc600 om jeg skulle gøre det igen.
Det behøver ikke at være nogen leg, at bygge hus er til tider lidt fysisk krævende, men for dem som ikke gør det på fuld tid i flere år kan næppe arbejdsmiljøårsagerne med 900-plader være afgørende. Tidsbesparelsen med 1200 plader er betydelig, omkostningerne lavere og isoleringsværdien bedre jo længere afstand mellem reglar man kan have. Hvis man synes det er svært at isolere godt mellem loftsbjælker med cc1200, vælger man passende sprøjtet løsuld, som er hurtigere, billigere og giver bedre isoleringsværdi end at rode med plader eller ruller med isolering.
Selvfølgelig bliver det mere stabilt og stift med tæt mellem reglarne, jeg har på et tidspunkt reget badeværelsesgulv med cc300 af den grund.
Jeg ville vælge regelhøjde efter den ønskede loftshøjde, det er rart med fx 270cm i loftet hvis man har råd og mulighed.

• Synes
1977bjorn
  • Laddar…
Hej, tak for overvejelserne,

det hælder som sagt mod saxespær, og jeg tænkte nemlig at bruge løsuld i dem hvis det bliver tilfældet. En overvejelse: hvis jeg skal lave et luftspalte mod underbrædderne, så er cc120 måske at foretrække? Har ikke bestemt mig for overfladematerialet på taget, det bliver enten panel eller gips, men er jeg bundet til en bestemt størrelse af gipset på grund af spær? Eller sætter jeg lægter/installationlag som jeg har lyst til alligevel?

Samme spørgsmål med væggene, jeg tænker også et installationslag på den bærende konstruktion, og jeg antager, at dette ikke nødvendigvis skal placeres direkte over de bærende stolper? Ville jeg ikke også skabe kuldebroer på den måde? Men er lidt usikker her, hvis jeg sætter et 45x45 regel med kun to fastgørelser, antager jeg, at det bliver for skrøbeligt, så skal jeg eventuelt sætte kortlægninger overalt..? Ser man på trævejledningen, er det i hvert fald ikke to indgående 45x45 lag, men jeg har set, at nogle bygger sådan...

D dogpox sagde:
Hej, tak for overvejelserne,

det hælder som sagt mod saxespær, og jeg tænkte faktisk på at have løsuld i disse i så fald. En overvejelse: hvis jeg skal lave en luftspalte mod rådsponten, så er cc120 måske at foretrække? Har ikke besluttet mig for overfladen på taget, det bliver panel eller gips, men er jeg bundet til en bestemt størrelse af gipsen pga spær? Eller sætter jeg lægte/instalationslaget som jeg har lyst til alligevel?

Samme spørgsmål med væggene, jeg tænker mig jo et instalationslag på den bærende konstruktion, og det tænker jeg ikke behøver at ramme lige over de bærende stolper? Da skaber jeg vel desuden kuldebroer? Men lidt usikker her, hvis jeg sætter en 45x45 stolpe med kun to fastgørelser, så antager jeg, at det bliver for skrøbeligt, så behøver jeg i så fald kortlægge overalt..? Kigger man på træguiden, så er det jo ikke to indgående 45x45 lag i hvert fald, men har set, at nogle bygger sådan...
Instalationslaget sætter du passende korslagt mod de bærende vægstolper, så undgår du kuldebroer, vinder stabilitet og letter elinstallationen.

Væggen får normalt en meget god stabilitet af korslagte lag stolper og plader på mindst en side.

• Synes
J Vos
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Installationslaget sætter du passende på tværs af de bærende vægskinner, så undgår du kuldebroer, vinder stabilitet og letter elinstallationen.

Væggen får normalt en meget god stabilitet af krydsede skinner og plader på mindst en side
Og det opfølgende spørgsmål bliver jo, hvis de er krydset, hvad jeg så fastgør gipsen i? Rimeligvis skal jeg lægge korte stykker?

D dogpox sagde:
Og opfølgningsspørgsmålet bliver jo, hvis de er krydset, hvad fastgør jeg gipsen i? Rimeligt nok må jeg lave en kortlægning?
stående gips fastgør du i liggende osb, medmindre du har søm/dykkertpistol, for så kan det både være billigere og bedre at sætte 17mm ru plank bag gipsen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.