Hej!
Har et hus fra 69, hvor vi i kælderen har en stor gildestue.
Da vi flyttede ind, lugtede det meget af fugt, så jeg rev gulvet op. Det viste sig at være opbygget med træ og derefter gulvspån direkte mod betonen. Som isolering havde de brugt almindelig gul isolering direkte mod dækket, så gulvspånpladerne var næsten dobbelt så tykke nogle steder.
Jeg rev alt ud, da vi flyttede ind i 2011, og siden har der ikke lugtet fugt i kælderen.
Nu er det rent, men der ligger indstøbte træreglar cirka cc 60.

Nu til mit spørgsmål, hvordan skal jeg lægge nyt gulv? Det er cirka 150mm, som det skal op, for at komme i samme højde som resten af kælderen. Jeg tænkte først at lægge platon mat, derefter lave nye reglar med ventilerede lister, men jeg tror, at gulvet er for ujævnt til at lægge platon mat på. Så fik jeg et tip om, at jeg skulle lave reglar på betonen med plastdistancer, så isolere med celleplast, der ikke rører ved dækket, ventilerede lister og pax ventilator.

Uldent indlæg måske, men jeg håber, I forstår, hvad jeg mener.

Kælderrum med betongulv og vægge med paneler, fjernede trægulve, synlige rør og byggeaffald på gulvet.

Betonggulv i kælder med rester af træreglar og lidt snavs. Træplanker er ingjutna i betong, omgivet af ujævnt og snavset overflade.

Det bedste er vel at bruge et Nivell eller Granab gulv, men de koster jo lidt. Fordelen er, at det ikke spiller nogen rolle, om pladen er ujævn, og ingen isolering eller organisk materiale kommer til at ligge i kontakt med betonen. Det er også muligt at kombinere dem med gulvvarme, hvis man ønsker det.

Senest redigeret:
tanken var at vi skulle slippe at bruge det pga omkostningerne. men findes der ingen andre alternativer så må man vel gøre på den måde.

Ingen anden der har nogen god idé? :)

Hvorfor ikke flyde gulvet jævnt, så platon og gulv?

ja jeg havde den overvejelse også, men det er jo tættere på 30 m². hvordan skal jeg gøre med de indstøbte bjælker? skal man fjerne dem, eller skal man lade dem være?

Væk med dem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.