30,204 læst ·
106 svar
30k læst
106 svar
Hjulmøtrikken gik af - hvad gøre? (hjælp!)
Men i teksten står der, at de giver pasningsgaranti på direkteborede fælge. Ledordet er fælg her. I klartekst så giver de garanti på, at fælgen passer på din nav. Ikke mere.Shibby sagde:
Så er jeg enig med dig i, at de ikke burde sende med svage møtrikker, og at de absolut kunne vise sig mere imødekommende for dit problem. Hvis ikke andet for at værne om deres brand.
Jeg har selv handlet fra dem, og nja er vel min oplevelse.
Jeg ledte på siden men så ingen steder, hvor man kunne tjekke, at tingene passer, jeg så heller ikke, hvor meget der skal stikke ud, for at det skal være OK.S Stefan1972 sagde:Det er selvfølgelig trist alting, men du overfortolker "pasningsgarantierne", hvilket flere end dig sikkert gør. Det lyder jo smart og indgyder tillid, men det påhviler stadig køberen at dobbelttjekke og kontrollere alting. Der findes altid sådan nogle afarter.
Da jeg arbejdede hos dækfirmaet, var det en klassiker på fælge solgt til Volvo, at de ikke skruede fastgørelsesskruen til bremseskiven af. Den stikker ud på disse, og nogle fælge var ikke støbt, så det passede helt. Det var jo ikke kun en, der mosede fælgen, kan jeg sige, men det er lidt det samme der. man skal dobbelttjekke alt, selv om de skal passe.
Men jeg ledte ikke så længe i øvrigt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
det kan man jo synes men så er det jo bedre at købe tingene hos en lokal firma og få dem monteret af fagfolk som ved hvad de skal holde øje med.nino sagde:
Præcis hvordan skal man kunne vide, hvor langt udhæng der kræves?nino sagde:
Det handler jo selvfølgelig også om styrken i møtrikken. Længere udhæng måske kunne have hjulpet her. Men det kunne jo lige så godt fungere, hvis møtrik-kvaliteten var bedre (og det nægter de at redegøre for).
Sagen er jo, at de bruger en meget smallere møtrik end originalmøtrikken for at få plads til deres specialløsning. Det er kun HEX 17mm fatning mens original er HEX 19. Desuden er det måske også en ringere stålkvalitet, man har ingen anelse om det!
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Som lægmand er det så klart svært. Jeg forstår dine synspunkter fuldt ud, men sandsynligvis så ville dette ikke ske, hvis skruen nåede lidt længere ind i selve mutteren, så den greb mere. Møtrikker, der sendes med sådanne fælgpakker, tager udgangspunkt i to ting. Gevind og typen af kegle i fælgen. Thats it.Shibby sagde:
Exakt hur ska man kunna veta hur långt udstik der kræves?
Det handler jo selvfølgelig om holdbarheden i mutteren med. Længere udstik måske havde hjulpet her. Men det kunne jo lige så godt kunne fungere, hvis mutter-kvaliteten var bedre (og den nægter de at redegøre for).
Sagen er jo, at de bruger en meget smallere mutter end originalmøtrikken, for at få plads med deres specialløsning. Det er kun HEX 17mm fatning, mens originalen er HEX 19. Dertil kommer det måske også er en dårligere stålkvalitet, det har man ingen anelse om!
Møtrikkerne i sig er ganske almindelige. De ligner klassiske lidt billigere "kinesmøtrikker", som mange sælger. Måske ikke de allerbedste, men sandsynligvis ikke så dårlige, at dette burde ske, hvis alle faktorer er opfyldt. Det der skiller dårlige fra gode møtrikker, er hovedsageligt overfladebehandling. Billige møtrikker ruster hurtigt, og kromet løsner sig. Jeg har aldrig nogensinde set eller været med om så dårlige møtrikker, at noget sådant er sket, og man kategorisk kan sige, at det skyldes møtrikkerne.
Jeg kan jo sige, at stålet er blødt som bare pokker (lav flydegrænse). Var lidt hurtig og greb lidt forkert om en møtrik første sæson, og trods utroligt lav belastning blev yderste cm skadet (men bankede det tilbage, så jeg fik hylsen på igen). Som stålkonstruktør ved jeg, at der er forskel på stål og stål. Der findes jo en bunke af forskellige flyde-/brudgrænser at vælge blandt med stålbygningsskruer/møtrikker.S Stefan1972 sagde:Som lægmand er det selvfølgelig svært. Jeg forstår dine synspunkter fuldt ud, men sandsynligvis ville dette ikke være sket, hvis skruen var nået lidt længere ind i selve mutteren, så den havde grebet mere. Møtrikker, der leveres med sådanne fælgpakker, baseres på to ting: gevind og typen af konus i fælgen. Det er det hele.
Møtrikkerne i sig selv er ret almindelige. De ligner de klassiske lidt billigere "kinesmøtrikker", mange sælger. Måske ikke de allerbedste, men sandsynligvis ikke så dårlige, at dette burde ske, hvis alle faktorer er opfyldt. Det, der adskiller dårlige fra gode møtrikker, er for det meste overfladebehandling. Billige møtrikker ruster hurtigt, og kromet løsner sig. Jeg har aldrig nogensinde set eller været med om så dårlige møtrikker, at der sker noget sådan, og man kategorisk kan sige, at det skyldes møtrikkerne.
Men jo, selv med dårlig kvalitet på møtrikken kunne det måske have fungeret nogenlunde, så længe udstikket var længere. Nu tilfører man jo uundgåeligt også et lille bøjmoment i møtrikken i tillæg til den rene forskydning.
Her googlede jeg frem en anden, der har oplevet afrevne møtrikker fra ABSwheels.
Hur lossar man hjulbultarna? – teslajohanssons.tips

Det ser ud til, at det i dette tilfælde til sidst løste sig ved, at værkstedet fjernede hele navet og løsede hjulboltene bagfra. Sammenlagt arbejde 9 timer.
Her er en lignende tråd, ganske vist Model S, men jeg gætter på, at det er samme løsning. Han skiftede til sidst hele hjulnavet. "Navet SKF kostede knap tusinde på nettet". Jeg undrer mig over, om jeg kan finde en til Model 3 for det samme.

Det ser ud til, at det i dette tilfælde til sidst løste sig ved, at værkstedet fjernede hele navet og løsede hjulboltene bagfra. Sammenlagt arbejde 9 timer.
Her er en lignende tråd, ganske vist Model S, men jeg gætter på, at det er samme løsning. Han skiftede til sidst hele hjulnavet. "Navet SKF kostede knap tusinde på nettet". Jeg undrer mig over, om jeg kan finde en til Model 3 for det samme.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 936 indlæg
Det er jo muligt at skifte boltene i navet, så længe man får fjernet hjulet, plejer det at være en smal sag at banke den ødelagte ud baglæns. Så positionerer man splinesen på den nye bolt i de gamle spor i hullet i navet, og bruger en møtrik og skiver for at trække den nye bolt i...Shibby sagde:
Her googlede jeg en anden, der har oplevet afrevne møtrikker fra ABSwheels.
[bild]
Det ser ud til, at det i dette tilfælde til sidst blev løst ved, at værkstedet tog hele navet af og frigjorde boltene bagfra. Samlet arbejde 9 timer.
Her er en lignende tråd, ganske vist Model S, men jeg gætter på, at det er samme løsning. Han skiftede til sidst hele hjulnavet. "Navet SKF kostede knapt tusind på nettet". Jeg undrer mig, om jeg kan finde en til Model 3 til det også.
[bild]
[bild]
Præcis hvordan skal man kontrollere, at pakken med tingene, som firmaet leverer, passer sammen?S Stefan1972 sagde:Det er selvfølgelig trist alting men du overfortolker "passningsgarantierna," hvilket flere end du sikkert gør. Det lyder jo klichéagtigt og indgyder tillid men det påhviler alligevel køberen at dobbelttjekke og kontrollere alting. Der findes altid sådanne afarter.
Da jeg arbejdede på dækfirmaet, var det jo en klassiker på fælge solgt til volvo, at de ikke skruede fælgeskruen til bremseskiven ud. Den stikker ud på disse, og nogle fælge var ikke støbt, så det passede rigtigt. Der var jo ikke kun én, der maste fælgen, kan jeg sige, men det er lidt det samme. man skal dobbelttjekke alt, selvom de skal passe.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Fast ABS Wheels fremstiller næppe deres egne møtrikker......de sælger vel de samme/ligende ting som alle andre fra almindelige grossister. Det unikke ved ABS er vel muligvis deres egne fælge.
At sådan noget her sker, er jo kedeligt for enkelte kunder, men hvis man ser på det i et bredere spektrum, handler det måske om et fåtal tilfælde om året ud af måske tusindvis af solgte pakker, og så er det jo spørgsmålet, om det er varernes fejl eller noget andet.........
At sådan noget her sker, er jo kedeligt for enkelte kunder, men hvis man ser på det i et bredere spektrum, handler det måske om et fåtal tilfælde om året ud af måske tusindvis af solgte pakker, og så er det jo spørgsmålet, om det er varernes fejl eller noget andet.........
Men du sagde jo selv, at skruelængden er for kort. De forsyner altså Model 3-ejere med fælge, hvor skruelængden bliver for kort.S Stefan1972 sagde:Men ABS Wheels fremstiller næppe deres egne møtrikker......de sælger vel de samme/lig lignende ting som alle andre fra almindelige grossister. Det unikke ved ABS er vel muligvis deres egne fælge.
At sådan noget sker, er jo ærgerligt for enkelte kunder, men hvis man kigger på det i et bredere spektrum, handler det måske om nogle få tilfælde om året ud af måske tusindvis af solgte pakker, og så er det jo spørgsmålet, om det er varernes skyld eller noget andet.........
Derudover er der stor kvalitetsspredning på bælter og møtrikker. Inden for min branche bliver disse altid prøvetrukket, og ofte fejler de ved prøvetrækning, trods certifikat på styrke.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
nej jeg har sagt, at jeg tror, at den er for kort..........Så i sidste ende kan det meget vel være sådan, at de leverer alle disse med forkerte produkter. Jeg ved ikke. Det er vel kombinationen, der blev uheldig..........de har måske flere forskellige leverandører af møtrik, og du blev den første af dem, der fik netop disse møtrikker. Alle andre kører måske rundt og er trafikfarlige, selv om de sidder fast med andre møtrikker. Har også oplevet, at fælge løsner sig, fordi de sad med for få gevind. Så røg gevindene bare, uden at møtrikkerne brast, og bilen faldt ned.Shibby sagde:
Igen er vigtigheden af at dobbelttjekke alt og stille spørgsmål, inden man bruger tingene.
Men jeg er stadig nysgerrig på skrueudstikket på original kontra de fælge du har. Hvor mange omgange kan du skrue en originalmøtrik med en originalfælg i forhold til dem, du har fået nu fra ABS. Har ligesom ikke set nogen tal endnu, så det er bare gæt og ingen fakta fra mig.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 936 indlæg
Fejl kan der jo altid opstå, men håndteringen efterfølgende (baseret på det, vi har set her) har de jo 100% ansvar for. Og det virker jo som om flere tesla-ejere er stødt på præcis det samme problem, så kan man jo ikke bare stoppe fingrene i ørerne og lade som ingenting....S Stefan1972 sagde:Men ABS Wheels producerer næppe deres egne møtrikker......de sælger vel de samme/lignende ting som alle andre fra almindelige grossister. Det unikke ved ABS er vel muligvis deres egne fælge.
At sådan noget sker, er jo ærgerligt for enkelte kunder, men hvis man ser på det i et bredere spektrum, handler det måske kun om et fåtal tilfælde om året ud af tusindvis solgte pakker, og så er det jo spørgsmålet, om det er varernes skyld eller noget andet.........
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
for så vidt, men det havde i så fald været bedre, hvis de alle sammen havde kontrolleret sagen først i stedet for bare at smække det på som alle gør og tage problemerne, når de er dukket op. Hvis alle har det samme problem, og det kan tænkes at skyldes det samme, så bliver problematikken jo ikke afhjulpet ved, at man har monteret det, og det går i stykker, og så klager man......Dan_Johansson sagde:
Men nu ved vi stadig ikke, hvad der er gået galt endnu. Kan ts konstatere, at skruerne bliver alt for korte med ABS-fælgene på plads, så er vi jo et skridt på vejen i det mindste. Så kan man jo nøgternt konstatere, at kombinationen ER uheldig, og TS skulle have afbrudt montagen. Ligesom alle andre .......