30,198 læst ·
106 svar
30k læst
106 svar
Hjulmøtrikken gik af - hvad gøre? (hjælp!)
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Det du skal gøre er vel at gå til ABS igen med fakta? I indledningsfasen var der måske ikke så meget af den slags. Det skal dog siges, at ingen bil har skruer eller møtrikker til hjul i noget specielt hårdt materiale. Det sædvanlige er nok 8.8 ting. Skal være at nogen tap-skruer er 10.9 men aldrig højere. 12.9 bliver hård som glas og er direkte uegnet som skrue i sådanne områder. Det er vel flere faktorer, der har forårsaget det. Kort skruestik original måske, det i kombination med andre fælge og møtrikker skabte dette. Rimeligvis burde ABS tage dette uanset. Det er alligevel ikke noget, som selv en erfaren montør måske havde opdaget eller tænkt på. Jeg tænkte selv mere på, at der måske var usædvanlig lidt gevindudstik, så man rimeligvis burde have tænkt på det, men nu var det jo ikke sådan. Det var jo mest kombinationen, der blev tosset.........Og som jeg allerede har påpeget, er der ingen i branchen, der foretager indgående kontroller og tests på alle kombinationer. Det ville være helt umuligt. Den lille promille, der alligevel bliver fejl, burde rimeligvis de stå for. Men så skal man jo præsentere fakta på en saglig måde.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 935 indlæg
Hvis du kigger for eksempel på ebay, må der jo være nogen, der sælger pinnskruerne løst.. Tesla er jo ret store i USA...Shibby sagde:
Det endte med, at værkstedet borede pinden ud. Det gik ikke på nogen anden måde. Det tog nogle timer og en del bor på købet på grund af det hårde stål i skruen. Desværre viste det sig så, at Tesla ikke har disse pinnbolte som reservedele, men sælger kun hele navet.
Omkostninger indtil videre for at få af mutteren: ca. 2500kr.
Afhængigt af om jeg får fat i den rette pinnbolt eller skal bruge en brugt hjulnav, ender det på mellem ca. 3500kr-5500kr.
Jeg er derfor på jagt efter en passende pinnbolt fra et andet fabrikat lige nu med nedenstående mål.
[billede]
1. Length under head: 46mm
2. Knurl length: 16mm
3. Knurl OD: 15.7mm
Angående det oprindelige problem med forkert fælg/møtrik:
Jeg målte, og udsnittet er lige så langt (11mm) fra fælgens flade overflade i skruehullet. Dog bliver der alligevel forskel:
Derudover har vi jo på toppen af dette yderligere, at:
- Det specialtilpassede hul i fælgen er ikke lige så dybt som i originalfælgen, hvilket gør, at møtrikken sidder nogle mm længere ude.
- Eftermarkedsmøtrikkens konus er nogle mm højere end originalmøtrikken.
- Eftermarkedsmøtrikken har nogle mm svejsning i bunden af møtrikdelen, hvilket gør, at hylsen ikke kommer lige så dybt ned.
- Eftermarkedsmøtrikken har 17mm fatning, mens originalmøtrikken har 21mm fatning. Der er STOR forskel i skæreareal og især skærspænding i brudsnittet bare på dette.
- Eftermarkedsmøtrikken har med stor sandsynlighed for lav styrke. Originalbolten er højst sandsynligt 10.9 (alt. 12.9) og dermed har originalmøtrikken også 10 eller 12 i styrke. Det har IKKE denne eftermarkedsmøtrik, kan jeg jo sige baseret på, hvor blød den er!
[billede]
[billede]
[billede]
[billede]
Hvordan i helvede skal dette ansvar ikke kunne ligge på ABS wheels, som sender komplet hjulpakke med specialtilpassede fælge og møtrikker?? Det er jo fuldstændigt UMULIGT at lægge dette ansvar på en bilmekaniker, der har 5 minutter til at sætte hjulene på ved skift!
Jeg ville gætte, at skruerne har 10.9, men møtrikkerne er nok ofte blødere, dvs. 8.8... Man renser hellere gevindene på møtrikken, som er let at skifte... Jeg tror i øvrigt, at din analyse er korrekt, formindsket nøglevidde i kombination med tykkere fælg var ikke godt...
Hvis ABS ikke tager det på sig, ville jeg bruge et par minutter hver dag på at fortælle om det i hvert indlæg, de laver på sociale medier.
Stort tak for en meget informativ og god tråd. 👌👍Jeg købte også fælge til min Model Y hos ABS Wheels og kan kun være enig. ABS Wheels har jo absolut ikke specialtilpassede fælge og møtrikker, der passer til Tesla. Jeg vil endda påstå, at de ikke har fælge, der passer godt til noget som helst bilmærke! De har jo fundet en måde at gøre fælgene asymmetriske, så de passer lige så dårligt til alle biler. "En fælg dækker op til 9 forskellige boltinddelinger." https://www.abswheels.se/abs360/Shibby sagde:
Det endte med, at værkstedet borede bolten ud. Det gik ikke på nogen anden måde. Det tog nogle timer og en del bor på købet på grund af det hårde stål i skruen. Desværre viste det sig så, at Tesla ikke har disse bolte som reservedele, men kun sælger hele navet.
Omkostningerne hidtil for at få mutteren væk: ca. 2500kr.
Afhængigt af om jeg får fat i den rigtige bolt eller må bruge en brugt hjulnav vil det ende på mellem ca. 3500kr-5500kr.
Jeg leder derfor efter en passende bolt fra et andet fabrikat lige nu med følgende mål.
[billede]
1. Length under head: 46mm
2. Knurl length: 16mm
3. Knurl OD: 15.7mm
Angående det oprindelige problem med den forkerte fælg/møtrik:
Jeg målte, og udspringet er lige så langt (11mm) fra fælgens flade overflade i skruehullet. Dog er der stadig forskel:
Derudover har vi også yderligere, at:
- Det specialtilpassede hul i fælgen er ikke lige så dybt som i originalfælgen, hvilket gør, at møtrikken sidder nogle mm længere ude.
- Eftermarkeds-møtrikkens konus er nogle mm højere end originalmøtrikken
- Eftermarkeds-møtrikken har nogle mm svejs i bunden af møtrikdelen, hvilket gør, at hylsen ikke kommer lige så dybt ned.
- Eftermarkeds-møtrikken har 17mm greb, mens originalmøtrikken har 21mm greb. Der er STOR forskel i skæreareal og især skærespænding i brudsnittet alene på dette.
- Eftermarkeds-møtrikken har sandsynligvis for lav styrke. Originalbolten er højst sandsynligt 10.9 (eller 12.9) og dermed har originalmøtrikken også 10 eller 12 i styrke. Det har IKKE denne eftermarkedsmøtrik, kan jeg sige baseret på, hvor blød den er!
[billede]
[billede]
[billede]
[billede]
Hvordan i helvede skal dette ansvar ikke kunne ligge på ABS wheels, som sender komplette hjulpakker med specialtilpassede fælge og møtrikker?? Det er jo helt UMULIGT at lægge dette ansvar på en automekaniker, der har 5 minutter til at smække hjulene på ved skift!
Resultatet af deres "opfindelse" er, at man er nødt til at bruge meget tynde møtrikker, som man næsten ikke kan få på en hylde, fordi de sidder helt ude i centret i fælgehullet. Større møtrikker får simpelthen ikke plads. Desuden sender de med deres møtrikker, som er alt for lange til mange biler, og som også som tydeligt vist her er alt for svage. Man kan jo ikke engang stramme dem med det moment, som de selv anbefaler, uden at de går i stykker.
Dette vil jeg sige er rent bedrageri. Hvad de skulle skrive på deres hjemmeside er, at de sælger fælge, der "kan" bruges til flere forskellige bilmærker; om man er villig til at acceptere alle de svagheder og problemer, som deres "opfindelse" giver anledning til.
Jeg havde absolut ikke købt nogle fælge fra dem, hvis jeg havde vidst dette. Og efter at have læst denne tråd og andre tråde om samme emne har jeg indset, at jeg har haft held, at ingen bolt endnu er gået i stykker. Så mine vinterhjul, som jeg netop skulle skifte til med ABS-fælge, vil jeg ikke sætte på. I stedet har jeg lige købt et par fælge, der virkelig er specialtilpassede til Tesla, de var også flotte!
https://www.oclbrorssons.se/alufalg/mak-falgar/solar-black/
Nu bliver det til at bestille tid på dækværksted for at flytte dækkene fra ABS-fælgene til de nye fælge i næste uge, ha' en god weekend 😃
Køb fornuftige topnøgler, så er det ingen problemer.D Doldaskruvar sagde:Stor tak for en meget informativ og god tråd. 👌👍Jeg købte også fælge til min Model Y hos ABS Wheels og kan kun være enig. ABS Wheels har jo absolut ikke specialtilpassede fælge og møtrikker, der passer til Tesla. Jeg vil endda påstå, at de ikke har fælge, der passer godt til noget bilmærke! De har jo fundet på en måde at gøre fælgene asymmetriske, så de passer lige dårligt til alle biler. "En fælg dækker op til 9 forskellige boltinddelinger. " [link]
Resultatet af deres "opfindelse" er jo, at man skal bruge meget tynde møtrikker, som man næsten ikke kan få en topnøgle på, da de sidder helt ukoncentreret i hullet i fælgen. Større møtrikker har simpelthen ikke plads. Derudover sender de deres møtrikker, der er alt for lange til mange biler, og som også tydeligt vist her er alt for svage. Man kan jo ikke engang stramme dem med det moment, som de selv anbefaler, uden at de går i stykker.
Tolker du teksten nedenfor som at hylstrene går i stykker? Jeg tolker det som at møtrikkerne går i stykker.Hammarskallen sagde:
D Doldaskruvar sagde:Resultatet af deres "opfindelse" er jo, at man er nødt til at bruge meget tynde møtrikker, som man knap kan få et hylster på, fordi de sidder helt ucentreret i hullet i fælgene. Større møtrikker passer simpelthen ikke. Desuden sender de deres møtrikker med, som er alt for lange til mange biler, og som desuden tydeligt vist her er alt for spinkle. Man kan ikke engang spænde dem med det moment, som de selv anbefaler, uden at de går i stykker.
I mit tilfælde er der jo ikke nogen møtrik, der er knækket endnu. Men dem, der har haft det problem, har desværre ikke fået nogen hjælp fra ABS. ABS er jo også på den sorte liste, da de ikke følger ARNs råd, så med den baggrund er der ikke så meget at gøre.K Kane sagde:
Flotte, men efter min mening er materialet for tyndt til den belastning, som sådanne hjulmøtrikker normalt bliver udsat for over tid.