Jeg er ved at hjælpe en god ven med at skifte gips på hans hus. Det er et enstegstæt hus, hvor de efter mange lange forhandlinger med husleverandøren er kommet frem til en løsning, hvor de står for hele facaden og dele af gipsudskiftningen under, mens husejeren står for resten af gipsudskiftningen. Vi skifter fra almindelig udendørs gips (som desuden for mig føles mere som indendørs gips, selvom der står udendørs gips på, ca. 10 år gammel udendørs gips, tror det er dan*** hvad de nu hedder) til en glasfiberbeklædt gipsplade.

Nu til problemet. Huset er konstrueret sådan, at vægelementerne er løftet på plads, de består i kanterne af stående regler, isolering og hele pakken. Billederne er tegnet ovenfra, jeg håber de er nogenlunde forklarende (de er også i målestok). Sådant et element er altså isoleringen (grå) A og B samt afsluttes med 45*70-reglar i hjørnerne (G og H). Udsiden er beklædt med den gamle gips (rød). Et yderligere lignende element (C -D isolering, I - J reglar) er sat, og dermed dannes et "tomt" hjørne. Der har husbyggerne sat 45*45-reglen K for at klemme diffusionsplasten fast på indersiden, isoleret med en blok (E) og til sidst lukket hjørnet ved at placere en regel (F) i hjørnet, og derefter fastgjort det med lidt plywood (går i stykker hvis man kigger på det), de to grønne plader på billedet. Reglen F er ikke fastgjort på nogen måde, hverken oppe eller nede, men det er plywooden der holder det sammen.

Vores idé, når vi nu skifter gips, er at sætte en hel gipsplade (rød på det andet billede), der går helt ind til hjørnet fra begge sider. Vi har desuden skråsømmet F, så den ikke bevæger sig. Men, nu har endnu en person lagt sig i byggeriet, og hævder at vores skråsømning ikke er tilstrækkelig, fordi vindpåvirkningen på hjørnet vil være flere hundrede kilo, og mener at vi skal fastgøre F med vinkelbeslag oppe og nede... Vi har allerede sat noget af gipset op, men denne anden person har stor indflydelse på min gode ven, og jeg er bange for, at han vil begynde at skrue alt gipset ned for at forstærke. Afstanden mellem de yderste skruer på vores nye plade (altså mellem G og F, henholdsvis mellem J og F) er ca. 25 cm.

Tegningen er altså i målestok. Hvad siger I? Jeg synes det virker som voldsom overdrivelse at skrue gipset ned for at fastgøre F endnu bedre. Vi har skråsømmet den, tidligere sad den ikke fast ALLEREDE, nu sidder den i det mindste fast. Selvfølgelig bevæger den sig hvis man trækker i den, men det er jo fordi det er 45x45, spiller jo ingen rolle, hvordan man fastgør den...

Så spørgsmålet er, er jeg naiv og har jeg en overdreven tro på vores plader, og plyfaen som sad før giver en meget bedre støtte. ELLER, er jeg realist, og dette hjørne vil holde ligeså godt.

Naturligvis skal der på en masse ting udenpå, der skal jo sættes ny facade også, men det er en HELT anden historie...

Taknemmelig for hurtige svar, i morgen tidlig kl. 8 skal jeg tilbage, og jeg vil ikke starte med at rive vores nye flotte gips ned igen... :-)

• Diagram af huskonstruktion med isolering (grå), reglar (gul), og gipsskiver (rød). Viser hjørnesamling og elementplacering set ovenfra.
  • Optegnelse over husets vægkonstruktion. Viser isolering, reglar og placering af skruer. Rød kant illustrerer udvendig gips. Skala-tegning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.