20,527 læst ·
45 svar
21k læst
45 svar
Hjemmelavede letbjælker
Sjovt at se!Per Lindh sagde:
Har nu begyndt at trykke mine opdaterede bjælker, kan ses her. [link]
I de første brugte jeg konstruktionsvirke (C24), 45x95 som jeg flækkede til 70 mm for at passe til XPS isoleringens tykkelse. I den nye variant prøvede jeg at flække op Lvl (Kerto) bjælke. Bjælken var oprindeligt 51x400x4000 som jeg senere flækkede til 51x45x4000. Årsagen til valget af Lvl var, at de er betydeligt mere formstabile og derfor lettere at håndtere. Jeg har indtil nu trykket 4 bjælker med OSB som liv og har en meget god repeterbarhed på mine forsøg. Jeg vil trykke to bjælker, hvor livene består af 12 mm k-plywood som sammenligning. Jeg vender tilbage med mere information, når tiden rækker til.
Har du fundet frem til en model, du selv vil bruge til en bygning?
Tænker på pris/holdbarhed/byggetid osv. Hvilken model synes du er bedst?
Hej,
jeg vil vælge lvl, som jeg kløver til passende dimension og derefter 11 mm OSB, men forsøger at bytte XPS med PIR, da det har bedre brandpræstation. OSB gav bedre præstation end krydsfiner. Da bjælkerne ikke bliver synlige, føles OSB bedst i forhold til præstation/pris.
Jeg arbejder nu med en gitterbjælke af krydsfiner, som jeg forspænder med en glat armeringsstang i underkanten. Denne variant skal være synlig, og derfor bliver udseendet lidt vigtigere.
jeg vil vælge lvl, som jeg kløver til passende dimension og derefter 11 mm OSB, men forsøger at bytte XPS med PIR, da det har bedre brandpræstation. OSB gav bedre præstation end krydsfiner. Da bjælkerne ikke bliver synlige, føles OSB bedst i forhold til præstation/pris.
Jeg arbejder nu med en gitterbjælke af krydsfiner, som jeg forspænder med en glat armeringsstang i underkanten. Denne variant skal være synlig, og derfor bliver udseendet lidt vigtigere.
Lidt påskesysler. Letbygget bestående af 12 mm k-krydsfiner i centrum og derefter 21 mm k-krydsfiner på begge sider. Faget er udformet til at tage tryk i stræverne, og i bunden som tager træk, har jeg et 12 mm stål, hvor jeg har gevindskåret enderne for at kunne forspænde bjælken noget. Bliver nok prøvetrykning til foråret.Per Lindh sagde:
Hej,
jeg vil vælge lvl som jeg kløver til passende dimension og derefter 11 mm OSB men formodentlig bytte XPS med PIR da den har bedre brandpræstandard, OSB gav bedre præstation end plywood. Da bjælkerne ikke bliver synlige føles OSB bedst med hensyn til præstation/ pris,
Er nu i gang med en fagværksbjælke af krydsfiner som jeg forspænder med en glat armeringsstang i bunden. Denne variant skal være synlig, og derfor bliver udseendet lidt vigtigere.
Per Lindh sagde:
Lidt Påskeklip. Letbak bestående af 12 mm k-plywood i centrum og derefter 21 mm k-plywood på begge sider. Rummet er udformet til at tage tryk i stiverne og i underkanten som tager træk har jeg et 12 mm stål, hvor jeg har gevindskåret enderne for at kunne forspænde bjælken lidt. Bliver nok prøvtryk til foråret.
Hej,Per Lindh sagde:
Lidt Påskepusleri. Letbjælke bestående af 12 mm k-plywood i centrum og derefter 21 mm k-plywood på begge sider. Rummet er udformet til at tage tryk i stivere og i underkant, der tager træk, har jeg et 12 mm stål, hvor jeg har gevindskåret enderne for at kunne forspænde bjælken noget. Bliver nok prøvetrykning til foråret.
Har du et billede af det?
Nogle spørgsmål;
Klyvede LVL/kertobjælker forstår jeg, at de begge er mere formstabile og holdbare, men det bliver jo meget dyrere end for eksempel at bruge 45x70 inde i bjælken. Hvad tror du om det?
Har det nogen betydning, om de korte regler i bjælken ligger inden for de lange eller ovenpå for holdbarheden? Er der nogle fordele eller ulemper ved, hvordan de er placeret?
Selvfølgelig bliver 45x70 billigere end tilsvarende lvl bjælke. Fordelen med lvl er, at den er 51 mm, og det passer perfekt med at lime 50 mm pir eller xps. Vedhæfter billede af de forskellige typer.A Anton Olofsson4 sagde:Hej,
Har du nogen billede af det?
Nogle spørgsmål;
Klyvede LVL/kertobalkar forstår jeg, at de begge er mere formstabile og holdbare, men det bliver jo meget dyrere end at for eksempel bruge 45x70 inde i balken. Hvad tror du om det?
Har det nogen betydning, om de korte regler i balken ligger inden for de lange eller ovenpå for holdbarheden? Findes der nogle fordele eller ulemper ved, hvordan de er placeret?
Forstår. Hvad er det for en lvl bjælke, du kløver? Fundet nogen prisvenlig? Tænkte, at der findes meget forskellig 45mm isolering, hvis man kører med lægter.Per Lindh sagde:
Jeg købte Kertobjælke 51x400. Da jeg brugte C24 træ, købte jeg 45x95 som jeg savede til 45x71 for at få lidt plads til lim. Jeg brugte PU-lim, da det klæber plastik, træ, metal osv. PU er også fyldende og har en god åbningstid, ca. 30 min. Dog er resultatet afhængigt af godt presstryk under hærdning.A Anton Olofsson4 sagde:
Hvordan gør man med OSB, hvis man vil have en længere bjælke end 3m? Det bliver vel ikke så godt at sammensætte i længden?Per Lindh sagde:
Hej,
jeg vil vælge lvl som jeg kløver til passende dimension og derefter 11 mm OSB men sandsynligvis erstatte XPS med PIR da den har bedre brandpræstandard, OSB gav bedre ydeevne end krydsfiner. Eftersom bjælkerne ikke bliver synlige, føles OSB bedst ud fra ydeevne/pris,
Jeg arbejder nu på en fagværksbjælke af krydsfiner, som jeg forspænder med en glat armeringsstang i bunden. Denne variant skal være synlig, og derfor bliver udseendet lidt vigtigere.
De, jeg lavede, var fire meter, og jeg brugte 2,5 meters OSB. Forskyd samlinger mellem siderne. På krydsfiner gik det godt at bruge en variant af "double lap joint", men det er ikke nødvendigt.M Majskaka sagde:
Okay, kanon! Bør dog ikke havne så stor last på pladerne heller, det er jo "reglarna" som skal tage det. Så forresten at Kerto også laver lvl reglar, hvis man vil slippe for at kløve bjælke selv.Per Lindh sagde: